راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رنگ قرمز

به پرچم سه رنگ

 حزب الله اضافه شده

تهیه و تدوین: آذرنگ

 

  

در روزهای اخیر در میان پرچم‌ها و بازوبندهای  زرد رنگ حزب‌الله لبنان، ویژگی‌های تازه ای دیده میشود وان رنگ قرمز است که در زبان نمادهای این جنبش به معنای ورود آن به فاز «جنگ» است.

اکنون تنها بخش‌های خاصی از این حزب شیعه رنگ قرمز را به نمایش میگذارد. حزب الله اکنون در سراسر مرز شمالی اسرائیل با لبنان مستقر است .

اسناد افشاگر نیویورک تایمز با استناد به منابع موثق وزارت امور خارجه امریکا، نشان میدهد که محتوای اصلی تماس های اخیر وزیر خارجه امریکا و بایدن با اسرائیلی ها، جلوگیری از گسترش جنگ بوده است.

کاخ سفید متوجه شده است که تشکیلات نظامی اسرائیل طرحی را برای متقاعد کردن مقامات کاخ سفید و نتانیاهو تهیه کرده است که بر اساس آن تهاجم به غزه تنها به عنوان انحراف انجام می شود، در حالی که حمله پیشگیرانه اصلی ارتش اسرائیل به لبنان است.

حزب الله نیرویی بی اندازه قوی تر از حماس است. در واشنگتن، مردم معتقد بودند که ممکن است آنها نیز درگیر یک جنگ پرخطر و بسیار پرهزینه شوند.

 

نخست‌وزیراسرائیل با آمریکایی‌ها موافق توصیه های بایدن و بلینکن شد اما ژنرال‌های تابع او، به‌ویژه وزیر دفاع "یوآو گالانت"، از این موافقت «عصبانی» است.

واقعیت اینست که طی دهه‌های گذشته، نیروهای حزب الله  در کوهستان‌های جنوبی لبنان مستقر شدند. منطقه ای که حتی با کمک مدرن‌ترین سلاح‌ها نیز تصرف آن آسان نیست. اینها ماسه‌های غزه نیستند، بلکه صخره‌هایی هستند که با استفاده از تجهیزات سنگین حفر معدن، یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های تونل دفاعی در جهان در آنجا حفر شده است. به نوشته نشریات تخصصی نظامی، حفر این تونل ها با کمک و راهنمائی متخصصان کره شمالی و بر اساس مدل سازه های آنها واقع در موازی 38 شبه جزیره کره طراحی و ساخته شده است که اکنون از "هشتمین عجایب جهان" در زمینه ساخت و ساز دفاعی است.

کارشناسان نظامی آمریکایی با خوش بینی همکاران اسرائیلی خود در مورد سهولت امکان نابودی این استحکامات زیر زمینی موافق نیستند.

حزب الله که پسران اعضای آن از سن 7 سالگی شروع به تحصیل علوم نظامی می کنند، حدود 20000 جنگجوی مسلح دارد که در صورت اعلام بسیج تعداد آنها به 100000 نفر می رسد. حزب‌الله اکنون سلاح‌ها را میان صفوف بسیج شده خود توزیع می‌کند، سیستم‌های دفاعی و ارتباطی را فعال می‌کند، ورودی‌های همه پناهگاه‌ها را بسته و در مواضع جنگی مستقر شده است. برخلاف تجربه آخرین جنگ حزب الله علیه اسرائیل در سال 2006 که جمعیت شیعه جنوب لبنان به شدت زیر  بمباران های هوایی اسرئیل قرار گرفتند، این بار حزب الله اقدام به تخلیه گسترده جمعیت غیرنظامی خود در داخل لبنان کرده و آنها را روانه سوریه کرده است. در عوض، گروه هایی وابسته به حزب الله که تاکنون در کنار نیروهای نظامی دمشق می جنگیدند، به لبنان باز گشته اند. آنها در طول جنگ ارتش روسیه با گروه های مسلح مورد حمایت امریکا و ترکیه به جنگجویان حرفه ای تبدیل شده اند.

در ادامه آمادگی حزب الله برای جنگ با اسرائیل، حتی از ساکنان بزرگترین محله شیعه نشین بیروت، "ضاحیه،" خواسته شده که به طور موقت خانه های خود را ترک کنند.

ارتش اسرائیل در جنگ 33 روزه، با قصد نابودی حزب‌الله و رسیدن به رودخانه "لیتانی"، که در مرکز نبردهای مرزی قرار گرفته بود، 50 تانک و چند صد نیرو را از دست داد و در نهایت مجبور به عقب‌نشینی شد.

در جریان محاکمه، "ایهود اولمرت،" نخست وزیر وقت، تنها به طور معجزه آسایی او از حکم دادگاه در مورد این پرونده فرار کرد، اما بعداً آن را به شکل دیگری دریافت کرد.

آیا نتانیاهو نیز به سرنوشت او دچار خواهد شد؟

حزب الله اکنون به نسبت جنگ 33 روزه قوی تر شده است. حزب‌الله به‌عنوان «دولت در یک دولت» کنترل برخی از بنادر لبنان و همچنین بخشی از مرز با سوریه را در اختیار دارد و بدون هیچ مانع خاصی از سراسر جهان و در درجه اول از ایران سلاح وارد می کند. زرادخانه راکت ها و موشک های آن 200000 تخمین زده می شود (20 برابر بیشتر از حماس) و اینها دست ساز نیستند، بلکه محصولات ساخته شده شرکتهای نظامی، به ویژه بالستیک هستند.

آنچه در جنوب اسرائیل رخ داد و ده ها هزار نفر را مجبور به فرار کرد، می تواند دوباره در شمال اسرائیل اتفاق بیفتد و عواقب بسیار جدی تری داشته باشد. علاوه بر این، حزب‌الله سیستم‌های مدرن ATGM و MANPADS، از جمله سامانه‌های آمریکایی را توانسته از طریق شبکه های قاچاق سلاح در اوکراین دیافت کند. این سلاح ها به حزب الله اجازه می‌دهد تا به طور مؤثر خودروهای زرهی اسرائیل را مورد هدف قرار دهد، و همچنین هواپیماها را مجبور به ماندن در ارتفاعاتی کند که از انجام بمباران دقیق اهداف دشوار است. با این حال، پاسخ این سوال همچنان نامشخص است که تحت چه شرایطی حزب الله می تواند عملیات گسترده ای را علیه اسرائیل انجام دهد؟

نشریه "المانیتور" معتقد است که هدف اصلی حزب الله تا کنون به تعویق انداختن یا جلوگیری از حمله زمینی ارتش اسرائیل به غزه بوده است و در عین حال برای ایالات متحده روشن می کند که این کشور و سایر گروه های مورد حمایت ایران اجازه نخواهند داد حماس به راحتی شکست بخورد. تنش ها در امتداد 120 کیلومتری مرز جنوبی لبنان و تهدید یک واکنش زنجیره ای به طور پیوسته در حال افزایش است. درگیری‌های محلی که از قبل در امتداد مرز لبنان و اسرائیل رخ می‌داد احتمالاً آسیب بیشتری به ارتش اسرائیل وارد می‌کند تا حملات حزب‌الله. واقعیت این است که اسرائیل سیستمی از برج ها برای مکان یابی در مرزهای شمالی خود بنا کرده است که وظیفه آنها جمع آوری داده ها و ارتباطات است. اکنون حزب الله آنها را به آسانی  با مهمات کوچک اما دقیق "نابود " می کند. ارتش اسرائیل در پاسخ، چیزی بهتر از سوزاندن جنگل‌ها و روستاها در امتداد مرز با مهمات فسفری به منظور تسهیل دید و پیشروی احتمالی دشمن، ندارد.

در هر صورت، خطرات اصلی یک درگیری در سطح منطقه، که همه دولت‌ها را درگیر جنگ کند در این منطقه محتمل  است.

. Израиль–Ливан: Хизбалла поднимает флаги войны / Текущий момент (stoletie.ru)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 904  -   17 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت