راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کنفرانس جوانان

دموکرات و انقلابی

 در پاریس

ترجمه و تدوین ـ الناز گرجی

 

  

از 15 تا 17 آبان ماه برابر با 5 تا 7 نوامبر با عنوان کنفرانس «جوانان تاریخ ساز» 400 دختر و پسر جوان از سازمان های مختلف جوانان مترقی و انقلابی 49 کشور و منطقه و از 95 سازمان، جنبش و حزب بمنظور آشنائی، بحث و تبادل نظر و سازماندهی متمرکز فعالیتها و تاکید بر فعالیت باز هم گسترده تر در کلیه عرصه های سیاسی ـ اجتماعی ملی و بین المللی در پاریس گرد هم آمدند.

ابتکار برگزاری کنفرانس توسط مرکز جوانان روابط عمومی مرکز فرهنگی «روناهی» در کردستان سوریه اعلام شده بود. تلویزیون «روناهی» یک کانال تلویزیونی کرد با تمرکز بر مسائل کردها در سراسر جهان است. این کانال در سال 2012 راه اندازی شد و در کشورهای اتحادیه اروپا و سوریه پخش می شود. دفتر مرکزی آن در شهر قامیشلی از شهرهای کردنشین سوریه است.فعالان اصلی این مرکز را هواداران «عبدالئه اوجلان» رهبر زندانی چپگرای کرد در ترکیه تشکیل می دهند.

 

پیش از این روابط عمومی مرکز فرهنگی «روناهی» اعلام کرده بود: «از آنجا که جوانان در سراسر جهان با چالش های عمده ای روبرو هستند، مهم است که دور هم جمع شوند و در مورد مشکلات مشترک بحث کنند.» و« به عنوان نسل جوانان زمان جنگ، زمان بحران آب و هوائی و زمان هرج و مرج اجتماعی حاصل از استقرار نظام سرمایه داری امپریالیستی ضرورت سازماندهی جوانان در سراسر جهان و از میان کلیه جنبش های مختلف بمنظور [مبارزه برای استقرار یک نظام جایگزین] ضروری می نماید. ما با اولین کنفرانس جهانی جوانان مترقی و دموکرات (در دوران پسا شوروی.م)، گرد هم می آییم، دیدگاه های خود را مورد بحث قرار می دهیم، ساختارهای پنهان سیاسی ـ اجتماعی را تجزیه و تحلیل می کنیم و مبارزه خود را علیه نظام سرمایه داری تقویت می کنیم. همانطور که ما با یک بحران جهانی مواجه هستیم، پاسخ ما باید یک انترناسیونالیسم جدید باشد.» ،« این کنفرانس جهانی جوانان به دنبال کنفرانس جوانان خاورمیانه که در سال های 2015 و 2019 در منطقه «دیاربکرو کوبانی»، برگزار شده است. این کنفرانس به مبارزات قبلی ما جنبه جهانی می دهد. اهداف اعلام شده توسط سازماندهندگان آن دو کنفرانس منطقه ای این بود : می خواهیم در مورد بحران های گریبانگیر سیاسی ـ اجتماعی موجود که با ما جوانان با آن روبرو هستیم، بحث کنیم و از یکدیگر یاد بگیریم تا بتوانیم مواضع مشترک را توسعه دهیم و از یکدیگر حمایت کنیم.هدف ایجاد ساختار و اجتماعی است که در آن عدم بردگی و آزادی در عمل نه در حرف، به عنوان یک اصل زندگی محسوب می شود.تاکید بر رفع ستم مضاعف از زنان و مخالفت با عدم خشونت و استثمار نیروی کار روزمره زنان و از سوی دیگر، تقویت انسجام بین زنان جوان و بمنظور درک و شناخت لازم از خود و کسب هویت اجتماعی خود.» همچنین « پس از انحلال سوسیالیسم واقعا موجود، مُد کردن عنوان جعلی «پایان تاریخ» توسط مدعیان بی اطلاع از فلسفه علمی و تحولات مادی تاریخ، ظهور کرد که ادعا می شد، سرمایه داری تنها و اجتناب ناپذیرترین راه حل برای جامعه بشری است و مبارزه برای هر نوع آلترناتیو دیگری به پایان رسیده است. اما ما عملا می بینیم که این درست نیست تجربه می کنیم که با فرهنگ نظام سرمایه داری ما کاملا بیگانه از یکدیگر زندگی می کنیم و عملا قدرت تعیین سرنوشت واقعی از دست ما ربوده می شود. اما جستجو برای جایگزین ها علیه نظام سرمایه داری همچنان توسط نیروهای چپ و انقلابی ادامه دارد.در این راستا، کمیته سازماندهی کنفرانس این پیشنهاد ها را دارد: بررسی تاریخ جهانی جوانان و استقلال جنبش های جوانان ورود به وظیفه جوانان برای به رسمیت شناختن تاریخ و هویت مشترک خود و درک عمیق تر از اهمیت سازماندهی برای اطمینان از موفقیت عمل انقلابی و حفاظت از ارزش های اصلی آن بررسی مبحث صلح و جنگ بمنظور ایجاد شناخت جامع از وضعیت فعلی بحران ها و جنگ های سیستماتیک.

بحث و بررسی نقش زنان جوان به عنوان پیشگامان فرایندهای انقلابی قرن بیست و یکم. غلبه بر تاثیرات سرکوبگرانه پدرسالاری و ذهنیت لیبرال علیه زنان بعنوان ابزار فرهنگی نظام سرمایه داری و آماده سازی هوشمندانه زنان جوان برای ایفای نقش کلیدی در ایجاد یک «سیستم اقتصادی جایگزین» در سراسر جهان. ایجاد کارگاه های آموزشی برای سازمان های شرکت کننده، همراه با کمیته سازماندهی. جمع آوری تفاوت نظرات و دیدگاه ها از فرایندهای مختلف سازمانی و مقاومت. ایجاد گروه های کاری منطقه ای برای سازمان های همان قاره مورد سکونت جوانان برای پیوستن بهم دیگر، شناخت یکدیگر و بحث و بررسی در مورد وضعیت فعلی در مناطق خود. تقابل بحث ها، تجزیه و تحلیل ها و نتیجه گیری های گروه های کاری منطقه ای. توسعه دیدگاه ها برای گام های بعدی و ارزیابی مناسب از فرصت ها و چالش های اینده که ممکن است بوجود آیند و چگونه می توان با هم مقابله کرد و تغییر سیستم برای یک جامعه دموکراتیک و فراخوانی برای کنفدرالیسم»

 

«بیانیه پایانی کنفرانس جوانان تاریخساز»:

ما، جوانان ساکن این کره خاکی در حال حاضر با یک بحران سیستماتیک و بی سابقه مواجه هستیم. فاجعه زیست محیطی هر روز گسترده تر می شود، جنگ ها در حال افزایش است، ملی گرایی افراطی و جنبش های فاشیستی در سراسر جهان گسترش می یابد. سیستم جهانی نظام سرمایه داری بمنظور تصاحب باز هم بیشتر و بی پایان سود و ارزش اضافی، محیط زیست را نابود می کند. ما عواقب بحران را در اشکال مختلف آن را در همه جا تجربه می کنیم. چه در زندگی شخصی و چه در محیط زیست . انزوای اجتماعی، زن کشی، فقر، بدبختی، خشونت و بلایای زیست محیطی. ما جوانان در یک دنیای فاجعه بار رشد می کنیم.نه ما دیگر، این نوع زیستن را نمی پذیریم. در سراسر جهان، جوانان در حال سازماندهی و مبارزه برای آینده ای بهتر هستند. برای ما جوان بودن به معنای جستجوی حقیقت، دنیای بهتر و فردای بهتر است. ما متقاعد شده ایم که می توانیم به این هدف برسیم. اگر وظیفه ما نیست که باید در این حل این بحران جهانی مداخله می کنیم، پس وظیفه چه کسی است؟ با توجه به این موضوع، ما در شبکه «جوانان تاریخساز» متحد شده ایم تا مبارزه مشترک خود را بهتر سازماندهی کنیم. ما بیش از 400 جوان از 49 کشور و 95 سازمان، جنبش و حزب اعلام می کنیم که:

1ـ راه حل  بحران جهانی کنونی تنها می تواند «در خارج از سیستم سرمایه داری موجود» و تنها از طریق ساخت «یک نظم جهانی جدید»، عادل و واقعا دموکراتیک به دست آید.

2 ـ برای رسیدن به این هدف، وحدت تمام نیروهای دموکراتیک انقلابی و ضد سیستمی در جهان ضروری است. ما بر اساس احترام متقابل به اشکال مختلف سازماندهی، مبارزات و سنت های سیاسی کار می کنیم. علاوه بر این، ما فعالانه برای وحدت جهانی تمام مبارزات و مقاومت هایی که اساسا «مخالف نظام حاکم و نظم جهانی فعلی» هستند، تلاش می کنیم.

 3ـ شبکه سازی و سازماندهی مشترک ما بر اساس اصل «وحدت و تنوع» است. ما بر اصولی تمرکز می کنیم که ما را متحد می کند، اهداف مشترک ما و مقاومت مصمم ما در برابر نظام سرمایه داری، با رعایت تنوع فرهنگی ـ اجتماعی سازماندهی می شود.

4 ـ نقطه مرجع مشترک ما انترناسیونالیسم و درک این موضوع است که جهان دیگر تنها از طریق مبارزه مشترک همه مردم سرکوب شده در سراسر جهان به دست می آید. ما از اصل برادری مردم به عنوان یک ارزش اساسی دفاع می کنیم.

 5ـ ما علیه تمام اشکال سلطه، استثمار، سرمایه داری و ایدئولوژی مرتبط با لیبرالیسم مبارزه می کنیم که جامعه را تحت پرچم آزادی کاذب تقسیم می کند و فردگرایی، پدرسالاری و نابودی طبیعت را ترویج می کند. ما در برابر تبعیض جنسیتی، نژادپرستی و هر گونه سرکوب بر اساس جنسیت، هویت جنسی، مذهب، معلولیت، زبان یا ملیت ایستاده ایم.

6 ـ ما در مبارزه با تمام اشکال اشغال و استعمار متحد هستیم و حق هر جامعه ای برای دفاع مشروع از خود را به رسمیت می شناسیم. ما آن را یکی از فوری ترین وظایف انترناسیونالیستی جوانانی می دانیم که در کشورهای امپریالیستی مبارزه می کنند تا در درجه اول قاطعانه علیه سیاست های امپریالیستی که از کشورهای خود در حال گسترش است، مبارزه کنند. ما از حق همه مردم برای تعیین سرنوشت دفاع می کنیم و همبستگی خود را با همه مردم سرکوب شده، به ویژه با مردم فلسطین و جنبش ازادی بخش کردها اعلام می کنیم.

 7ـ ما فاشیسم را دشمن مشترک بشریت و تجدید حیات تمایلات فاشیستی را تهدیدی برای صلح و اینده جوامع خود می دانیم. به عنوان یک شبکه، ما قاطعانه در کنار مردم و جوانان در مبارزه ضد فاشیستی ایستاده ایم.

8 ـ ما جوانان را پویاترین بخش هر جامعه و موتور همه تغییرات و سازمان مستقل جوانان بر اساس قدرت و اراده مستقل خود به عنوان تضمین نقش پیشگام جوانان و به عنوان کلید تجدید مداوم مبارزات و سازمان های ما می دانیم.

 9ـ ما قاطعانه در کنار تمام مردم در مبارزه می ایستیم و همبستگی خود را با مبارزات انقلابی در همه کشورها اعلام می کنیم. ما به سرزمین های آزاد شده و خودگردان این جهان نگاه می کنیم، از مناطق بومی ابیا یالا تا اداره خودمختار شمال و شرق سوریه، کوه های آزاد کردستان، پایگاه های جنبش های آزادی بخش و مبارزات ضد امپریالیستی در آسیا، و همچنین مبارزات برای تعیین سرنوشت ملی در قاره اروپا و مبارزه مداوم علیه استعمار و استعمار نو در افریقا. به عنوان پایگاهی از انسانیت آزاد. دفاع از دستاوردهای مبارزات دهه های اخیر وظیفه مشترک ما است.

10ـ در حالی که حاکمان این جهان با هم و به شیوه ای هماهنگ علیه مبارزات ما عمل می کنند، دستگاه های سرکوبگر آنها اطلاعات را مبادله می کنند و مخالفان و انقلابیون را در سراسر مرزهای ملی مورد آزار و اذیت قرار می دهند، جنبش ها و مبارزات ما اغلب از یکدیگر جدا می شوند. مستبدین در سراسر جهان هماهنگ هستند، به همین دلیل ما وابسته به انسجام جهانی و همبستگی بین المللی هستیم. هر جا که جنبشهای ما مورد حمله و آزار و اذیت قرار گیرند، ما از یکدیگر حمایت خواهیم کرد و از یکدیگر حمایت خواهیم کرد. ما با هم برای ازادی همه زندانیان انقلابی مبارزه خواهیم کرد. در بحبوحه کمپین جهانی برای آزادی عبدالله اوجالان انقلابی که از 10 اکتبر اغاز شد، ما حمایت خود را از خواسته های کمپین آزادی عبدالله اوجالان یک راه حل سیاسی برای مسئله کردها!

 

همکاری و همکاری ما بر اساس اصول فوق خواهد بود. ما ممکن است روش های مختلفی برای تفکر داشته باشیم، ممکن است روش ها، روش های کار و سنت های مختلفی در جنبش های ما داشته باشیم. ما در فرهنگ ها و زبان هایمان متفاوت هستیم، برخی از ما از جنبش های بزرگ و برخی دیگر از جنبش های کوچکتر امده ایم. اما ما تفاوت های خود را به عنوان یک مانع نمی بینیم.

در عوض، ما این تنوع را به عنوان یک ثروت می بینیم و می خواهیم با هم بحث کنیم، از یکدیگر یاد بگیریم و بر این اساس نیروهای خود را متحد کنیم. تفاوت های ما قدرت ما است، آنها ما را در سفر مشترک ما تضعیف نمی کنند، بلکه ما را تقویت می کنند. اشتراک اساسی ما رد سرمایه داری و اصرار ما بر انسانیت است. در مواجهه با بحران جهانی، جنگ همیشه در حال گسترش، فاجعه زیست محیطی، بردگی زنان و سیستمی که به دنبال محروم کردن ما از حق ما برای آینده ای شرافتمندانه است، تفاوت ها و تناقضات ما باید عقب نشینی کنند. ما جوانان امروز، مسئولیتی در قبال تاریخ داریم که باید به آن برسیم. ما دیگر نمی خواهیم تا فردا صبر کنیم، ما می خواهیم یک زندگی آزاد در اینجا و اکنون بسازیم. و ما آماده ایم که برای ایجاد چنین دنیای جدید و آزادی های آن بجنگیم.

مشکلات فعلی در سیستم سرمایه داری حل نخواهد شد. جستجو برای راه حل در قفس سرمایه داری هیچ مزیتی ندارد. سرمایه داری بشریت را به لبه پرتگاه کشانده است. بقای ما تنها با غلبه بر سرمایه داری و ساختن یک زندگی دیگر و دنیای دیگر امکان پذیر است. نتیجه گیری هایی که ما از وضعیت فعلی می گیریم به وضوح نشان می دهد که ما باید متحد شویم و در کوتاه ترین زمان ممکن به یک نیروی سازمان یافته تبدیل شویم. آنچه ما نیاز داریم وحدت روح و قدرت در میان جوانانی است که در سراسر جهان در حال مبارزه هستند. اگر در سال 1848 مانیفست کمونیست، که هنوز هم میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد، فریاد می زد: «پرولتاریای همه کشورها، متحد شوید»:، امروز ما برای حفظ این میراث فریاد بزنیم:

«جوانان همه کشورها، متحد شوید و این جهان را تغییر دهید!»

پاریس، 5 نوامبر 2023

https://youthwritinghistory.com/de/deklaration/

https://youthwritinghistory.com/de/willkommen/

 https://anfdeutsch.com/aktuelles/jugendkonferenz-in-paris-junge-frauen-schreiben-geschichte-39694

https://anfdeutsch.com/kurdistan/weltjugendkonferenz-in-paris-jugend-schreibt-geschichte-39675

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 904  -   17 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت