راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بحران اقتصادی
در اسرائیل،
همزمان با بمباران غزه


روزنامه نیویورک‌تایمز آمریکا گزارش داد که وقوع یک جنگ طولانی‌مدت میان اسرائیل و فلسطینی‌ها ممکن است به یک بحران اقتصادی فراگیر در اسرائیل منجر شود.
از آغاز بمباران غزه، حدود ۳۶۰ هزار سرباز ذخیره کارشان را در شرکت‌های اسرائیلی برای پیوستن به ارتش متوقف کرده‌اند که این مسئله ضربه بزرگی به اسرائیل می‌زند.
صنعت تکنولوژی در اسرائیل به صورت ناگهانی با کاهش رشد مواجه شده است. همچنین تولید در مهم‌ترین میدان گازی اسرائیل، یعنی میدان گازی "تمار" به دلیل نگرانی از هدف موشک قرار گرفتن متوقف شده است.
بانک مرکزی اسرائیل با بهره گیری از کمک مالی امریکا، میلیاردها دلار برای ممانعت از فروپاشی ارزی این رژیم اختصاص داده است.
"دان بن دیوید"، موسس مرکز پژوهش‌های اجتماعی و اقتصادی اسرائیل معتقد است: آنچه که بر شدت بحران اقتصادی می‌افزاید این است که تعداد زیادی از سربازان ذخیره که در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کردند و مدرس یا وکیل بودند به ارتش پیوسته اند.
بخش گردشگری در اراضی اشغالی نیز به بن‌بست رسیده است، چرا که بسیاری از کشتی‌های توریستی وارد سواحل اراضی اشغالی نمی‌شوند و بسیاری از توریست‌ها سفرشان به اسرائیل را لغو کرده‌اند. بسیاری از شرکت‌های بزرگ هواپیمائی نیز پروازهایشان به اسرائیل را متوقف کرده‌اند.

شرکت "انویدیا" که بزرگترین شرکت در زمینه فناوری و هوش مصنوعی است، اعلام کرد که نشست بین‌المللی هوش مصنوعی که قرار بود در "تل‌آویو" برگزار شود را لغو کرده است. شرکت‌های "زارا" و "اچ ‌& ام" نیز فروشگاه‌هایشان را در اسرائیل بسته‌اند.

تحلیلگران همچنین اعلام کردند که جنگ میان اسرائیل و فلسطینی ها ممکن است به کاهش سرمایه‌گذاری‌ در گاز طبیعی در منطقه منجر شود و همین مسئله نیز به بلندپروازی‌های اسرائیل آسیب خواهد ‌زند.

سایت اقتصادی "مارکر" در اسرائیل اعلام کرد:
اسرائیل در حالی که در شرایط رکود اقتصادی بود، وارد جنگ شد و تجارت در حال حاضر، در اسرائیل به نقطه صفر رسیده است.

اسرائیلی‌ها در حال حاضر این احساس را دارند که همه در یک جنگ موجودیتی قرار گرفته اند.
هفته سوم بمباران غزه پایان یافته است. در این مدت تقریبا هیچگونه تجارتی در اسرائیل انجام نشده است. بسیاری از صاحبان سرمایه در اسرائیل نگران آینده هستند و نمی‌دانند چه کسی خسارت‌هایشان را جبران خواهد کرد و چه زمانی این جبران خسارت شروع خواهد شد.

پیش از عملیات توفان الاقصی نیز اقتصاد اسرائیل با بحران روبرو بود، بطوری که طبق نظرسنجی شبکه "کان" ۷۶ درصد از شهرک‌ نشینان اسرائیل معتقدند وضع اقتصادی اسرائیل در سالی که رو به پایان است بدتر از سال گذشته شده است.
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 904  -   17 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت