راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ارتش اوکراین

به زانو در آمده

ترجمه و تدوین: جعفر پویا

  

نشریه اکونومیست  مقاله ای به قلم "زالوژنی" فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین منتشر کرد.

او در این مقاله نتیجه تهاجم نیابتی ناتو به روسیه که مدت ها برای نظامیان و سیاستمداران با سابقه غرب آشکار بود را اعلام کرد. او نوشت:

 

شکست روسیه غیرممکن است. غربی های عاقل این را درک کردند، البته نه بلافاصله بلکه بتدریج.

شکست در "باخموت" سر آغاز این درک بود. در نبرد باخموت بیش از 100 تانک، حداقل 200 توپ و سیستم های پرتاب موشک چندگانه و بیش از 1000 نفربر زرهی و خودروی زرهی در" باخموت" منهدم شد. در مجموع، نیروهای مسلح اوکراین سه سپاه ارتش نیروهای سریع را در "باخموت "از دست دادند. این شکست با سقوط "ماریوپل" در ماه مه 2022 قابل مقایسه است، زمانی که تلفات نیروهای مسلح اوکراین در یک روز گاهی به چهار هزار نفر می رسید و در مجموع در تمام جبهه ها به بیش از 25 هزار نفر رسید. زلنسکی ادعای دفاع از باخموت را داشت، اما نتیجه ای حاصل نشد و علیرغم کمک های ناتو او نتوانست علیه ارتش روسیه موفق شود. نیروهای اوکراینی که توسط اتحاد اتلانتیک شمالی آموزش دیده بودند با ارتش  روسیه درگیر شدند و شکست خوردند .

ژنرال زالوژنی می نویسد: «اگر به کتاب‌های راهنمای ناتو و محاسبات ریاضی که ما انجام دادیم نگاه کنید، باید چهار ماه برای رسیدن به کریمه و بازگرداندن آن به اوکراین کافی می بود اما ما موفق نشدیم . سربازان و تجهیزاتش در میدان‌های مین در حومه "باخموت" گیر کردند و تجهیزات غربی آنها زیر آتشبار توپخانه و پهپادهای روسیه کاری از پیش نبرد. علاوه بر این، قرار بود نیروهای مسلح اوکراین با سرعت 30 کیلومتر در روز پیشروی کنند و خطوط دفاعی روسیه را بشکنند که این نیز ناممکن شد. در کل، ناتو با تمام ماشین نظامی اش مقصر است.

امروز وضعیت به شدت تغییر کرده است. نشریه لهستانی Mysl Polska   می نویسد، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین "زالوژنی" مجبور است آخرین ذخایرنیروی نظامی خود را بسیج کند. این نشریه خاطرنشان می کند که در پایان ماه سپتامبر، نیروهای روسی تقریباً در همه جبهه ها به "تهاجم" روی آورده اند که منجر به "وضعیت بحرانی" برای نیروهای اوکراینی شده است.

به نوشته این نشریه، "فقط یک نظامی آماتور" ابتکار عمل  روسیه را میتواند منکر شود.

در عین حال، اخیراً فرار جنگجویان نیروهای مسلح اوکراین از مواضع خود بیشتر شده است. به گزارش رسانه های غربی، بیش از 10 هزار پرسنل نظامی اوکراینی تسلیم روس ها شده اند.

البته زالوژنی علیرغم آگاهی از شکست در جبهه ها، مدعی است که تلاش می کند مواضع جنگی را متعادل کند. البته این یک دروغ است، زیرا در اوایل جنگ او یک بیانیه کلی داد که در امتداد میدان سرخ در مسکو  راهپیمایی خواهد کرد. و حالا او غرور گذشته را ندارد.

 کارشناسان نظامی روسیه خاطرنشان می کنند که تاکتیک های انتخاب شده توسط رهبری نظامی روسیه به سربازان روس  کمک کرد نه تنها ابتکار عمل را بدست آورند، بلکه به تدریج شرایطی را برای پیشرفت بیشتر ایجاد کنند. تاکتیک "دفاع فعال" روسیه ثابت کرده که تاکتیک فوق العاده مفیدی برای نیروهای روسیه است. در جنگ بزرگ میهنی نیز روس ها به همین شکل عمل کردند. و حالا درست مانند 80 سال پیش، این رویکرد به آنها اجازه داده تا نیروهای خود را بسیح  کنند و به طور قابل توجهی دشمن را از بین ببرند. 

الکساندر آرتامونوف، کارشناس مشهور نظامی و متخصص تسلیحات ناتو، میگوید: این تاکتیک روسیه می تواند مقدمه آمادگی برای سرعت پیشروی باشد. در حال حاضر، ابتکار عمل در درگیری متعلق به روسیه است و این نتیجه محاسبات اشتباه فرماندهی اوکراین و "کاهش قابل توجهی پتانسیل تهاجمی نیروهای مسلح اوکراین است."

اکنون نیروهای روسیه کاملاً قادر به انجام یک حمله هستند که در پس زمینه تضعیف نیروهای مسلح اوکراین انجام می شود.

"زالوژنی" مدعی خسارات عظیم نیروی هوایی روسیه است و اینکه اوکراینی ها توانسته اند بیش از 550 سامانه دفاع هوایی روسیه را نابود کنند، اما به گفته سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، نیروهای مسلح اوکراین به طور ناموفق در تلاش برای حمله در مسیرهای زاپوروژیه، دونتسک و خرسون هستند، اما علیرغم دریافت انواع جدید تسلیحات ناتو، بی وقفه تلفات بیشتری را متحمل می شوند و در همان زمان، نیروهای روسیه در حال حرکت به جلو هستند و خطوط و مواضع مهم تری را اشغال می کنند. شویگو همچنین به کار موثر نیروهای پدافند هوایی اشاره می کند که طی یک ماه بیش از 1400 سلاح تهاجمی هوایی شامل 37 هواپیما و 6  موشک عملیاتی - تاکتیکی ATACMS  منهدم شده است. تلفات پرسنل نیروهای مسلح اوکراین در جریان ضد حمله اوکراین در تابستان اخیر از 90 هزار نفر فراتر رفت.

مشکلات در میدان نبرد به اختلاف در رهبری سیاسی اوکراین منجر شده است. به عنوان مثال، روزنامه تایم گزارش می دهد که سرسختی زلنسکی نوعی خودفریبی است. او نمیتواند شکست های درجبهه جنگ را درک کند. البته بقیه رهبری اوکراین نیز گرفتار خودفریبی یا به عبارت دقیق تر، فریبکاری اند، ابتدا نسبت به حامیان غربی و سپس نسبت به مردم خود. طبق نظرسنجی ها  90 درصد از نیروهای مسلح اوکراین گرفتار این خودفریبی اند.

غرب جیره کمک نظامی به اوکراین را در حد گلوله ها، جعبه کمک های اولیه و سایر اقلام کوچک محدود کرده و در پاسخ به تقاضای زلنسکی برای دریافت تانک و هواپیما می گویند: "ما خودمان به اندازه کافی نداریم".

در همان زمان، ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی، که به دلیل پیش بینی های دقیق خود مشهور است، می گوید نتیجه رویارویی با روسیه شکست است و زمان آغاز مذاکرات رسیده است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا طی سخنرانی در مجلس سنا گفت: اگر ایالات متحده از حمایت از اوکراین دست بردارد، روسیه برنده جنگ خواهد بود. به گفته وی، جنگ‌های کنونی، از جمله در اوکراین، «امنیت جهانی را در سال‌های آینده تعیین خواهد کرد» و اقدامات واشنگتن به شکل‌دهی جهانی کمک خواهد کرد که فرزندان و نوه‌های ما به ارث خواهند رسید. به نظر او، رهبری روسیه "احساس می کند که غرب از حمایت از اوکراین خسته خواهد شد" و مسکو "به زودی دست برتر را به دست خواهد آورد."

همانطور که واشنگتن پست می نویسد، «در 20 ماه گذشته، متحدان کیف کمک های نظامی به ارزش 230 میلیارد دلار را به کیف ارسال کردند. طی 20 ماه آینده، احتمال اینکه کیف چیزی نزدیک به این مبلغ دریافت کند، صفر است.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در جریان یک بحث در مجمع "والدای" گفت که اوکراین بدون تدارکات تسلیحات غربی تنها یک هفته می‌تواند مقاومت کند.

غرب اعتراف می کند که مذاکرات اجتناب ناپذیر شده است و بهتر است مذاکرات زودتر شروع شود تا بعد از شکست شرم آور. این دقیقاً همان چیزی است که زالوژنی "متحدان" خود را به انجام آن سوق می دهد، زیرا حتی او جلوتر از بقیه فهمیده است که هیچ پیروزی بر روسیه وجود نخواهد داشت.

. Ситуация зашла в тупик. Для кого? / Текущий момент (stoletie.ru

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 904  -   17 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت