راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مطابق طرح "هانیبال"

سرباز اسرائیلی

کشته شود بهتر است

تا اسیر شود!

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

 

«پروتکل هانیبال» یکی از اصول ارتش اسراییل است که از سال 1986 به اجرا درآمده است. بر اساس این پروتکل، اگر یک نظامی اسرائیلی به دست جبهه مقاومت فلسطین اسیر شد، فرماندهان اسرائیلی اجازه دارند برای جلوگیری از اسارت وی دست به هر اقدامی بزنند، حتی اگر این اقدام، جان سرباز به اسارت درآمده را با خطر مواجه کند. طبق این دستورالعمل ارتش اسرائیل وظیفه دارد تا از ربوده شدن نیروهای نظامی جلوگیری کند اما در صورت اسارت یک نظامی اسرائیلی کوشش می شود تا از طریق «دستورالعمل هانیبال» ‌یعنی «سرباز خودی را به هر نحو شده از بین ببر تا اسیر نشود» به مشکل پیش آمده راه حل ارائه شود! نمونه گزارش‌هایی از هدف قرار گرفتن نظامیان اسرائیل توسط نیروهای خودی تایید شده است.

صهیونیست‌ها برای نامگذاری این پروتکل از ماجرای تاریخی ژنرال کارتاژی «هانیبال» استفاده کردند. هانیبال برای جلوگیری از اسارت توسط سربازان رومی با خوردن سم خودکشی کرد.

 پس از وقوع جنگ و درگیری بین رژیم حاکم بر اسرائیل و حزب‌الله لبنان در سال 1985، «پروتکل هانیبال» توسط نیروهای دفاعی اسرائیل تصویب شد. طبق این پروتکل ارتش اسرائیل وظیفه دارد تا از ربوده شدن نیروهای نظامی خود به هر طریق ممکن جلوگیری کند حتی با کشتن آنها!

به گزارش روزنامه هاارتص، دستوری که به عنوان بحث برانگیزترین دستور در تاریخ ارتش اسرائیل توصیف شده، این است که «یک سرباز مرده بهتر از یک سرباز اسیر است.» گزارش شده است که این دستورالعمل در آن زمان خشم و اعتراض را در ارتش اسرائیل برانگیخت و برخی از فرماندهان و خاخام ها آن را غیر اخلاقی دانستند، هرچند سال هاست که در این باره سکوت اختیار شده است.

در اکتبر 2000، پنج ماه پس از عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از جنوب لبنان، زمانی که حزب الله سه سرباز را در امتداد مرز دستگیر کرد، به طور رسمی آنرا اعلام کرد. هلیکوپترهای تهاجمی اسرائیل به خودرویی که گمان می رفت سربازان اسیر اسرائیلی در آن نگهداری می شوند، شلیک کردند. اجساد سربازان مذکور توسط حزب الله به همراه یک تاجر اسیر اسرائیلی چهار سال بعد در توافقی که شامل آزادی 400 فلسطینی و 35 شهروند عرب بود، بازگردانده شد.

«پروتکل هانیبال» به طور تصادفی در سال ۲۰۰۳ پس از یک اشتباه، توسط عاملان سانسور نظامی اسرائیل در گزارش منتشر شده توسط روزنامه هاارتص ثبت شد، این روزنامه فاش کرد که این دستورالعمل در سال 1986 در پی توافقی که در آن اسرائیل بیش از 1100 فلسطینی را با3 اسرائیلی اسیر مبادله کرد، تدوین شده بود. گابی اشکنازی، رئیس فعلی ستاد ارتش اسرائیل، از جمله کسانی بود که پیش نویس «پروتکل هانیبال» را تهیه کرد. به نوشته روزنامه هاارتص، این روند اگر چه ظاهرا در سال 2002 لغو شد، اما چندین سرباز اسرائیلی به این روزنامه گفتند که به آنها گفته شده است که علیرغم لغو رسمی آن، از آن روش پیروی کنند و در عین حال، شواهد قوی وجود دارد که استفاده از آن همچنان ادامه دارد. به ویژه در جریان حوادثی که باعث حمله اسرائیل به لبنان در تابستان 2006 و دوباره در سال گذشته در جریان حمله اسرائیل به غزه شد.

از سال 1986 و بعد از اینکه چند سرباز اسرائیل توسط حزب‌الله لبنان اسیر شدند «پروتکل هانیبال» توسط IDF (نیروهای دفاعی اسرائیل) برای جلوگیری از دستگیری نظامیان کلید خورد و عملیاتی شد.

از این دکترین در رویدادهایی مثل مزارع شبا در سال 2000، جنگ 22 روزه غزه 2009 و نبرد شجاعیه سال 2014 و طوفان الاقصی 2023 استفاده شده و رسانه‌های زیادی مثل «هاآرتص و جروزالم پست رژیم اسرائیل و نشنال‌پست کانادا» به آن پرداخته‌اند.

افشاگری های بیشتری در مورد این روند در ژانویه گذشته در جریان «عملیات سرب ریخته گری» رخ داد، زمانی که رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که به سربازان اسرائیلی که به غزه فرستاده می شوند گفته شد که به هر قیمتی از اسارت اجتناب کنند. یکی از منتقدان، یوری اونری، قانونگذار سابق اسرائیل و رهبر گوش شالوم، یک گروه کوچک صلح رادیکال، این روش را به این معنی تعریف کرد: «سرباز را با کشتن او آزاد کنید.»

شبکه تلویزیونی 10 اسرائیل ، به نقل از یک افسر گردان 501 تیپ گولانی گفت: «هیچ یک از نیروهای گردان 501 به هیچ قیمتی ربوده نمی شوند، حتی اگر این به معنای منفجر کردن نارنجک در اختیار او، خودکشی و کشتن کسانی که سعی در اسارت او دارند.»

در جریان عملیات سرب ریخته گری، حماس ادعا کرد با وجود اسارت سه سرباز اسرائیلی، ارتش اسرائیل نظامیان اسیر شده و شبه نظامیان حماس همراه آنها را یکجا در یک حمله هوایی کشته است. البته اسرائیل اعلام کرد که سه سرباز اسرائیلی مذکور در تیراندازی متقابل کشته شده اند.

تعدادی از فلسطینی ها، از جمله کودکان، پس از نزدیک شدن به حصار مرزی که غزه را احاطه کرده است، توسط ارتش اسرائیل مورد اصابت گلوله قرار گرفته اند. سال گذشته اسرائیل اعلام کرد که به هر فلسطینی که وارد منطقه ای چند صد متری اطراف حصار شود، شلیک خواهد کرد.

در دسامبر 2009 ارتش اسرائیل یک بیمار روانی را بدلیل نزدیک شدن به این حصار مرزی کشتند.او « یاکر بن ملچ»، یکی از  بیماران کلینیک بهداشت روانی در نزدیکی اشکلون بود که در ساعات اولیه روز دوشنبه تلاش کرد تا وارد غزه شود. این مرد که دچار اختلال روانی بود سعی داشت از حصار غزه بالا برود، اما با تیراندازی نظامیان اسرائیلی کشته شد.

رسانه های اسرائیلی گزارش دادند که یاکر بن ملچ، 34 ساله، پس از تیراندازی تحت «روش هانیبال» کشته شده است.

چندین خبرنگار نظامی اسرائیلی که ظاهرا توسط ارتش مطلع شده بودند، گزارش دادند که «در پرونده بن ملچ به رویه هانیبال استناد شده است».همچنین افکار عمومی در اسرائیل بشدت بخاطر کشتن بی دلیل این فرد معترض است.

نسخه های انگلیسی زبان روزنامه های اسرائیل در این رابطه سکوت اختیار کردند و «اورشلیم پست»، روزنامه بزرگ اسرائیل که به زبان انگلیسی منتشر می شود، تنها اشاره به « روش هانیبال» را که در گزارش اولیهِ وب سایت خود گنجانده شده بود، حذف کرد و سخنگوی ارتش نیز از پاسخ دادن به سوالات در مورد اینکه آیا این روش در تیراندازی «بن ملچ» مورد استفاده قرار گرفته است، اجتناب کرد.خانواده این مرض روحی به شدت معترض کشته شدن او می باشند.

این دستورالعمل بحث برانگیز که یکی از مهم ترین اسرار ارتش است، بیش از 20 سال پیش و پس از آن افشاء شد که دولت اسرائیل تحت فشار داخلی برای آزادی صدها زندانی دشمن برای بازگرداندن سه سرباز اسیر اقدام کرد.

مجموعه اقدامات انتقامه جویانه ای که با بمباران بی وقفه غزه از 7 اکتبر توسط اسرائیل انجام شده است، نشانه اجرای همچنانی «پروژه هانیبال» نیز هست. ظاهرا اسرائیل می کوشد تا بلافاصله پس از اسیر شدن نظامیانش توسط «جبهه مقاومت برای آزادی فلسطین»، با بمباران وسیع منطقه درگیری علاوه بر خسارت وارد کردن به مقاومت، نظامیان خود را نیز با روش «هانیبال» از بین ببرد تا آنها به دست مقاومت اسیر نشوند.

 

برای دیدن ویدئو مربوطه به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1402/07/26/2973866/%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D8%A6%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D8%B4%D8%AF

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 905  -   24 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت