راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مهندسی

 انتخابات مجلس

با کدام هدف؟

  

انتخابات مجلس آینده و نحوه برگزاری آن بتدریج تبدیل به خبرهای مهم رسانه های داخل کشور شده. بویژه پس از اعلام نام افرادی که رد صلاحیت شده و یا می شوند.

رد صلاحیت شماری از نمایندگان مجلس کنونی برای نامزدی انتخابات مجلس آینده و سپس لیست بلندی که از رد صلاحیت شدگان خارج از مجلس انتشار یافته، نشان میدهد که انتخابات مجلس آینده مهندسی شده تر از مجلس کنونی برگزار خواهد شد. این، رویداد غافلگیر کننده ای نیست و تقریبا از دو سال پیش حدس زده می شود که انتخابات مجلس آینده و متعاقب آن، انتخابات ریاست جمهوری مهندسی خواهد شد. اما مهم اینست که با دقت توجه کنیم و پیگیری کنیم که این مهندسی چگونه و در کدام جهت می خواهد انجام شود. بویژه که حکومت هم میداند که اکثریت مردم تمایلی به شرکت در انتخابات ندارد، به این دلیل ساده که با حکومت قهرند و از جناح بندی های سیاسی خسته شده اند. بویژه آن که حکومت و راس حاکمیت حاضر نیست با صراحت به مردم بگوید مایل به اجرای کدام سیاست اقتصادی، خارجی و داخلی است تا مردم تکلیف خودشان را بدانند و آگاهانه پای صندوق های رای بروند.

بنابراین و در شرایط کنونی و با پیش بینی نوع برگزاری انتخابات، باید فهمید ماهیت مهندسی انتخابات مجلس آینده که فعلا و عمدتا شامل منتقدان و مخالفان سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دو سال اخیر شده چیست؟

مهندسی انتخابات را زمانی می توان حدس زد که آشکار شود لیست تائید صلاحیت شدگان چیست و چه ترکیبی دارد.

به این ترتیب، اهمیت لیست تائید صلاحیت شده ها کمتر از لیست تائید صلاحیت شدگان نیست.

از جمله باید دید که از وابستگان به حجتیه و جبهه پایداری که در مجلس کنونی کم نیستند و هم اندیشان آنها در خارج از مجلس کنونی و بویژه آنها که با سرمایه داری تجاری و مافیاها و اتاق بازرگانی در پیوند آشکار و پنهان  هستند در لیست تائید صلاحیت شدگان قرار خواهند گرفت یا خیر؟

فعلا، از نمایندگان این طیف در مجلس کنونی، برای انتخابات ماه اسفند فردی رد صلاحیت نشده است اما این آخر خط نیست. هنوز باید منتظر بود و دید مهندسان  انتخابات مجلس می خواهند چه دیگی را سر آتش بگذارند و درون این دیگ چه چیز را می خواهند بجوشانند؟ آیا از میان رد صلاحیت شده ها کسانی در مراحل بعدی تائید صلاحیت خواهند شد؟ از نمایندگان جبهه پایداری نیز کسانی رد صلاحیت خواهند شد؟ آیا نسل جوانی در چارچوب سیاست راهبردی گردش به شرق قرار است راهی مجلس شوند؟ آیا از شمار روحانیون قرار است در مجلس آینده کم شود و یا برعکس؟

ماهیت مجلس آینده از این تونل خواهد گذشت و هنوز بسیار زود است در باره آن نظر قطعی داد.

ما، در همین روزها شاهدیم که رد صلاحیت شدگان و بویژه آنها که از جمع وعده شکایت از رد صلاحیت شدن خود را میدهند، هیچکدام به نکاتی که به آن اشاره کردیم نمی پردازند و تنها، بصورت مبهم می گویند و می نویسند که معترضند و نظام در حال بقول خودشان "خالص سازی" است. اما نمی گویند این خالص سازی چه ماهیت اقتصادی و سیاسی دارد و جدال بر سر چه سیاست هائی است؟ آنها که می گویند ما به آن دلیل که در مجلس کنونی زبان به انتقاد گشوده بودیم رد صلاحیت شده ایم نیز نمی گویند آن انتقادهایشان به چه سیاست هائی در عرصه داخلی و خارجی بوده است. یعنی، درست از کنار مهم ترین نکاتی که مردم باید از آن ها مطلع شوند با سکوت می گذرند.

همین دقت را درباره تائید صلاحیت شدگان باید به خدمت گرفت و دانست آنها که در مجلس کنونی هستند و تائید صلاحیت می شوند دارای چه نظراتی درعرصه سیاست داخلی و خارجی بوده اند و اگر انتقاد و یا تائیدی داشته اند، این انتقاد و تائید در چه عرصه ها و چه سیاست هائی بوده است. در غیر اینصورت، بار دیگر شاهد جنگ حیدری- نعمتی و بقولی "بالا دهی ها و پائین دهی ها" خواهیم بود که برای مردم نه نان می شود و نه آب، نه آگاهی و نه حضور سیاسی.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 905  -   24 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت