راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آغاز جنگ

مردم اروپا

با سرما و گرانی

ریانووستی- نعمت بوستانی

  

زمستان به یکباره آغاز شد و باعث وحشت در اتحادیه اروپا گردید. باید از بوکسور"کلیچکو"(شهردار کیف) که گفت، اروپای امروز واقعاً باید برای فصل سرما آماده شود، تشکر کرد.

نشریه اروپایی پولیتیکو سه ماه آینده را "زمستان دو جنگ" می نامد. پروپاگاند ها به اروپایی ها توضیح می دهند که در سرما گرسنه خواهند ماند زیرا در هزاران کیلومتر دورتر، روس ها در حال آزاد سازی کوپیانسک، هستند و ارتش اسرائیل نوار غزه را با گلوله و موشک می کوبد.

هراس امروز اتحادیه اروپا این است که کشورهای عربی خشمگین از قتل عام در نوار غزه، نفت متحدان اروپایی اسرائیل را قطع کنند. دومین سناریوی وحشتناک این است که ایران درگیر آتشی شعله ور شود و تنگه هرمز را که نفتکش های حامل نفت و گاز مایع از آن عبور می کنند، مسدود کند. در هر دو حالت قیمت های هیدروکربن ها سر به فلک خواهند کشید و اتحادیه اروپا واقعا باید "برای خشم زمین آماده شود".

با این حال، اگر چنین اتفاقی نیز رخ ندهد، زمستان باز هم آسان نخواهد بود. فقط رهبران اروپایی رای دهندگان فقیر را با این ایده دلداری خواهند داد که اوضاع می تواند بسیار بدتر از این هم باشد.

در حال حاضر، رهبری اتحادیه اروپا به شهروندان خود اطمینان می دهد که انگشت خود را روی نبض گذاشته و برای همه مشکلات آماده باشند.

راز "پایداری" اقتصاد اروپا" چیست؟ معلوم است که آنها یاد گرفته اند که کمتر مصرف کنند.

پولیتیکو، با افتخار گزارش می دهد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال گذشته مصرف گاز را 20 درصد کاهش دادند. چگونه این امر ممکن شد؟ خب! کارخانه ها بسته شدند، کل صنایع در سراشیبی سقوط قرار گرفتند و افراد بی شماری شغل خود را از دست دادند.

خانواده ها مجبور به صرفه جویی در گرمایش بودند زیرا پرداخت قبوض دریافت شده غیرممکن بود. به عنوان مثال، در یونان، نیمی از خانواده ها نتوانستند پولی برای آب و برق پرداخت کنند. در نتیجه، آسیب پذیرترین و فقیرترین مردم به طور دسته جمعی جان خود را از دست دادند. مجله اکونومیست، گزارش داد که در زمستان 2022-2023 نسبت به زمستان قبل از همه گیری  ویروس کرونا، تعداد بیشتری از بازنشستگان در اروپا بر اثر "هیپوترمی"  جان خود را از دست دادند. این همان موضوعی است که آنها می نویسند: "برق گران قیمت بیشتر از کووید، اروپایی ها را کشته است".

 در برابر فقر انبوه، بیماری، مرگ های زودرس، افزایش تعداد زباله گرد ها، رهبران اروپا فرمول شگفت انگیزی را اراِیه می دهند و می گویند: "اروپا شروع به مصرف کمتر کرده است." یعنی بیمار شروع به خوردن کمتر و از دست دادن وزن کرده است. درست است، او با این نسخه جان خود را از دست داد، اما این مهم نیست.

روزنامه های انگلیسی به خوانندگان خود می آموزند که چگونه بین ساعت شش بعد از ظهر تا نه صبح غذا نخورند. یک سازمان غیردولتی فرانسوی نشان می دهد که 48 درصد از والدین فرانسوی برای تغذیه فرزندان خود در سبد خوراکی خانواده صرفه جویی می کنند. بنیاد مطالعات مترقی اروپا، تغییر رژیم غذایی گیاهی را به عنوان راه حلی برای این مشکل تغذیه پیشنهاد می کند. این به معنای رژیم غذایی سیب زمینی و کلم است. این همان روشی است که در نتیجه آن جمعیت وایمار آلمان، اجبارا به حدی گرسنه شدند که هیتلر را برای رفع مشکلات خود انتخاب کردند و به شرق هجوم آوردند.

این نتیجه زمستان قبلی در اروپا است. کشورهایی که به داشته های خود می بالیدند، بتدریج به شرایط بی خانمانی شهروندانشان رسیده اند، جایی که موش ها در اطراف آنها می چرخند و ساس ها نیز از سوراخها سر در میآورند. اما زمستان گذشته، طبق استانداردهای اروپایی، یک رکورد همراه با گرما بود.

پولیتیکو میگوید، علیرغم این واقعیت که همه کمربندهای خود را تا آخرین سوراخ بسته اند، قیمت بنزین سرسختانه از پایین آمدن خودداری میکند. به نظر می رسد که در زمستان امسال اروپایی ها با افزایش قیمت برق و کاهش سرعت در صنعت روبرو خواهند شد و زمانی می رسد که قبض ها غیرقابل پرداخت خواهند شد.

کارشناسان ویژه به دولت ها توصیه می کنند که تقاضای هیدروکربن ها و برق را بیشتر کاهش دهند و تحت هیچ شرایطی یارانه ای برای تولید صنعتی پرداخت نکنند، زیرا در غیر این صورت، قیمت ها حتی بیشتر افزایش خواهند یافت. یعنی اروپا با دور جدیدی از صنعتی زدایی مواجه است. خب موفق باشید،

فقط دیگران را به خاطر اشتباهات و جنایات مهلک خود سرزنش نکنید. نظریه "زمستان دو جنگ" دروغ محض است. نه ایران، نه حماس و یا روسیه مقصر این وضعیت نیستند که اروپایی ها چیزی برای خوردن ندارند. آری! ویرانی و بی نظمی اتحادیه اروپا به طور کامل بر وجدان کشورهای اروپائی سنگینی می کند.

حال چرا اربابان آمریکایی کشورهای اروپایی را به این وضعیت سوق داده است؟ روشن است که  به دستور کاخ سفید بود که رهبران اروپایی کشورهای خود را به این وادی کشاندند وآماده هستند که جمعیت خود را تا سر حد مرگ شکنجه کنند. این اروپاییها بودند که دوازده بسته تحریمی ضد روسیه را اجرا کردند. به یاد بیاوریم که آخرین بسته تحریمی حاوی میخ و سوزن دوخت بود. این رهبران اروپایی ها هستند که پس انداز و املاک، ماشین ها و جواهرات روس ها را به سرقت می برند. این اروپاییها بودند که به آمریکاییها اجازه دادند نورد استریم را منفجر کنند و حتی کوچک ترین اعتراضی نکردند. این اروپایی ها هستند که تانک و سلاح به اوکراین می فرستند تا سربازان روسی و اوکراینی کشته شوند.

خب! شما آنچه را که کاشته اید برداشت می کنید. آیا می خواستید روابط خود را برای فقیر شدن و درماندگی روسیه قطع کنید؟ خود شاهدید که روسیه با نیات و عملکرد شما فقیرتر نشده است. بر عکس ما شاخص های اقتصادی خیلی خوبی داریم، می توانیم با آمار های جهانی آن را توضیح دهیم. خب، شما چگونه با روابط در هم شکسته زندگی خواهید کرد؟

و سراتجام اینکه شما دولت های اوپایی به دستور واشنگتن، به پشتیبانی از اسرائیل روی آوردید. با توجه به اینکه میلیون ها نفری که در اروپا زندگی می کنند مخالف این حمایت ها هستند، زیرا آنها به درستی و درک عدالت خواهانه طرفدار فلسطین هستند. آنها با تظاهرات و اجتماعات صد ها هزاران نفری به قتل عام و نابود کردن مردم عادی خشم خود را نشان داه اند. چه بسا اینکه در آینده موج ترور در شهرهای اروپایی دور ذهن نباشد.

به طور خلاصه، بهترین راه حل برای اروپایی ها برای زنده ماندن در زمستان ها این است که فکری اساسی و اقدامی جدی در باره حکومتگران خود بکنند. هر چند مردم کم کم به این درک رسیده اند. موفقیتهای حزب آلترناتیو برای آلمان، شکست انتخاباتی  در لهستان، پیروزی فیکو در اسلواکی، همه شواهد دلالت بر این امر دارد که تودههای اروپائی پا پیش گذاشته اند تا سیاستمدارانی را که در جهت خواست آنها قدم پیش می گذارند و تن به غلامی واشنگتن، نمی دهند زمام امور را به دست بگیرند. هر چند این روند کند است، اما به وضوح شروع شده است. زمستان سخت دیگری می تواند کمک زیادی به اروپایی ها جهت درک نیاز به تغییر بکند. بالاخره ژنرال "سرما" همیشه برای روسیه می جنگد.( استعاره پیروزی در جنگ کبیر میهنی اتحاد شوروی که بر سر زبانها افتاد. شوروی سه ژنرال داشت: ژنرال استالین، ژنرال ژوکوف و ژنرال سرما)

 

https://ria.ru/20231113/evropa-1908978891.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 905  -   24 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت