راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرنوشت جنگ غزه

در تونل ها

روشن خواهد شد!

دمیتری مینین سایت "استولتیه"

ترجمه- کیوان خسروی

  

جهان در برابر تهاجم ارتش اسرائیل به غزه میخکوب شد. کسی شک ندارد که علاوه بر حملات جداگانه ای که روی می دهند، عملیات اصلی در شرف آغاز است، اما شیوه های آن ممکن است متفاوت باشد. این شیوه ها به هیچ وجه ملاحظات بشردوستانه اسرائیل و حامیان آمریکایی آن را شامل نمی شود. از سوی دیگر، مقاومت مورد انتظار، از جمله در صورت گسترش درگیری به کل منطقه بستگی دارد.

واشنگتن هنوز نفوذ بازدارنده ای بر نتانیاهو دارد و فرماندهان ارتش اسرائیل آماده قبول آتش بس کوتاه مدت در غزه هستند. انتخابات در ایالات متحده آمریکا در راه است و بایدن نمیخواهد آراء خود را بیش از آنچه اکنون نظرسنجی ها می گوید از دست بدهد.

غزه ویران شده، صدها هزار نفر از آن گریخته اند، فرماندهان ارتش اسرائیل و حتی مشاوران متعدد آنها از پنتاگون، نگران سرانجام این ویران سازی اند.

حماس همچنان در زیر زمین ها و تونل هایی که در زیر کل غزه حفر شده در کمین است، تا به وقتش از انها بیرون بیاید.

افسران آمریکایی به نفرات خود توصیه نمی‌کنند که تا زمانی که اهداف مشخصی کشف نشده و نقشه‌های دقیقی برای نابودی آن‌ها تهیه نشده دست به حمله بزنند. آنها ضمن ارزیابی بمباران غزه توسط اسرائیل، حاضر نیستند به گزارش‌های رسمی درباره تخریب زیرساخت های نظامی حماس باور کنند. طبق نظر آمریکایی‌ها، حماس هنوز کاملاً آماده رزم است و باید منتظر غافلگیری‌های مختلف این نیرو "از طریق زیر زمین ها" بود.

کارشناسان ضمن ارزیابی زیرساخت‌های تونل‌ها با تدارکات انباشته شده حماس خاطرنشان می‌کنند که جنگجویان حماس می‌توانند برای مدت طولانی به این تونل ها پناه ببرند و حتی در داخل این تونل‌ها بجنگند و از آنها بیرون آمده و دست به حمله بزنند. حماس در این تونل ها سلاح های استراتژیک خود را ذخیره  و گروگان‌های خود را نگه می دارد.

این تونل‌ها عنصر کلیدی استراتژی نظامی حماس هستند و طول آنها می‌تواند ده‌ها، بلکه صدها کیلومتر باشد و از غزه به سمت جنوب اسرائیل و حتی در دریا امتداد یابد. این تونل‌ها حاوی ژنراتورها، ذخایر سوخت، تهویه، ارتباطات سیمی مستقل و تله های متعدد هستند. آنها انعطاف عملیاتی و تاکتیکی را برای حماس فراهم می کنند. تعداد کل شبه‌نظامیان آنجا که به سلاح‌های سبک، نارنجک‌انداز، خمپاره‌انداز، انواع موشک‌ها، وسایل انفجاری قوی مجهز هستند، به استناد منابع مختلف، از 25 تا 40 هزار نفر است که عمدتاً از «گردان‌های القسام» حماس و «گردان های قدس» جهاد اسلامی هستند.

ارتش اسرائیل دارای واحدهای تخصصی برای جنگ شهری و زیرزمینی است. همچنین دارای تجهیزات ویژه ای برای این نوع جنگ هاست که برخی از آنها تولید داخل و برخی از آنها توسط آمریکا تهیه شده است. اما آنطور که کارشناسان معتقدند، «ارتش اسرائیلی تا زمانی که یگان‌های خود را به زیرزمینی اعزام نکند و وارد نبرد نزدیک نشود، نمی‌داند چه چیزی در انتظار آنها است».

همانطور که اسرائیلی‌ها برای چنین نبردی آماده شده اند، حماس نیز برای آن و برای سال‌ها آماده شده است. مشاورانی از ایالات متحده آمریکا نسبت به  انواع ایده‌های خارق‌العاده‌ای که اخیراً در اسرائیل شنیده می شوند تردید دارند، اسرائیلی که هنوز نسبت به غیرقابل پیش‌بینی بودن «نبردهای زیرزمینی» در مورد پر کردن سیستم تونل با آب دریا در بخشی که گروگان‌ها نیز در آنجا هستند محتاط هستند و اجرای آنها را دشوار می دانند.

استراتژی اسرائیل، فعلا بر اخراج گسترده فلسطینی ها از غزه متمرکز است. این استراتژی با ایده به "آب" بستن شبکه‌های تونل با آب دریا مشهود است، چون در این صورت قلمرو غزه به سادگی غیرقابل سکونت خواهد شد.

«جوئل راسکین»، رئیس پیشین بخش تحقیقات زمین و منطقه در فرماندهی جنوب ارتش اسرائیل و اکنون استاد زمین شناسی، در واقع، کارشناس برجسته اسرائیلی در زمینه مشکلات در مطالعه "جنگ زیرزمینی در نوار غزه و پیچیدگی نبرد نظامی در آن" به دشواری های عملیات پیش رو اشاره کرده  است. به گفته او از سال 2009، در چارچوب رویکرد جامع خود، حماس به سمت استفاده استراتژیک از زیرزمین حرکت کرده و حدود 35 تونل تهاجمی را در زیر خط آتش بس سال 1949 با اسرائیل حفر کرده است که برخی از آنها صدها متر به داخل اسرائیل راه می یابند.

این تونل ها دیگر فقط مسیرهای حمل و نقل طولانی از نقطه به نقطه نبودند، بلکه غارها و تونل‌های زیرزمینی نسبتا پیچیده و چند طبقه با اتاق ها، سالن‌ها و انبارها هستند.

در این تونل ها وسایل پشتیبانی، ارتباطات، منبع برق و حتی اقامت انسان در آن  پیش بینی شده است.

جست‌وجوی چنین تونل‌هایی حتی با کمک پیشرفته‌ترین تجهیزات بیهوده است، زیرا عرض و ارتفاع آن ها معمولاً یک یا دو متر است. علاوه بر این، برای فعال کردن شناسایی، باید دقیقا روی زمین یعنی بالای تونل یا در خود تونل باشید. روش دیگر برای شناسایی تونل ها، جستجوی نشانه هایی از ساخت، نگهداری و فعالیت در سطح است که حماس همواره این نشانه ها را کور کرده است. طبق "این شرایط عملیات تهاجمی تمام عیار ارتش اسرائیل را مشکل کرده است". برای تخلیه و یورش به داخل تونل‌ها و انجام عملیات رزمی در آنها، روحیه روانی و توان فیزیولوژیکی لازم است. شبه نظامیان حماس به طور کامل این روحیه و توان را دارند.

با آگاهی از این توان است که «ابوحمزه»، نماینده «گردان های قدس» خطاب به اسرائیل گفت: «پس از پیروزی بر شماها چه فکری برای آینده خود کرده اید؟ مردم ما مرگ خود را مرگ در راه خدا می دانند، اما شما زندگی را دوست دارید. پس به درهای جهنم خوش آمدید».

به سخنی دیگر، در چنین سناریویی نمی توان از تلفات سنگین دو طرف اجتناب کرد. بهترین راه برون رفت از این وضعیت، بازگشت به میز مذاکره است، البته اگر هنوز این امکان وجود داشته باشد.

https://www.stoletie.ru/politika/gradot_tunnelnaja_vojna_208.htm

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 905  -   24 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت