راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دیدار بی حاصل

رهبران چین و امریکا

تهیه و تدوین: آذرنگ

 

 

روز چهارشنبه در حومه سانفرانسیسکو، دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در حاشیه مجمع همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) برگزار شد. این دیدار و مذاکرات چهار ساعت به طول انجامید، اما پس از پایان آن بیانیه مشترکی صادر  نشد .

وزیر امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی بعنوان نتایج این دیدار و مذاکره اعلام کرد که مذاکرات بین سران دو کشور "بسیار خوب" پیش رفته است و آنها مسائل را بطور "جامع و عمیق" مورد بررسی قرار دادند. سران دو کشور تبادل نظر عمیقی داشتند و در مورد مهمترین موضوعات از جمله ایجاد درک صحیح از یکدیگر، مدیریت صحیح اختلافات، ارتقای گفتگو و همکاری، نظرات خود را بیان کردند. ما به طور جامع در مورد موضوعات بین المللی، از جمله درگیری فلسطین و اسرائیل، بحران اوکراین، تغییرات آب و هوا و هوش مصنوعی گفتگو کردیم.

خبرگزاری رسمی چین" شین هوا" نیز درباره نتایج این مذاکرات نوشت:

«روابط چین و آمریکا، مهمترین روابط دوجانبه در جهان، علیرغم فراز و نشیب ها همچنان توسعه می یابد. برای دو کشور بزرگی مانند چین و ایالات متحده، پشت کردن به یکدیگر یک گزینه نیست. - یک طرف نمی تواند طرف دیگر را تغییر دهد و درگیری ها و رویارویی ها عواقب غیر قابل تحملی برای هر دو طرف دارد. رقابت بین کشورهای بزرگ، روند پیشرو عصر مدرن نیست و نمی تواند مشکلات پیش روی چین، ایالات متحده و کل جهان را حل کند. جهان به اندازه کافی بزرگ است که هر دو کشور موفق شوند و موفقیت یک کشور فرصتی برای کشور دیگر شود. اگر چین و ایالات متحده به یکدیگر احترام بگذارند، همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند و برای همکاری سودمند متقابل تلاش کنند، می توانند بر اختلافات غلبه کنند و راه درستی برای همکاری دوجانبه سودمند بیابند.

نیویورک تایمز، در مورد نتایج این مذاکرات نوشت: «مذاکرات بین بایدن و شی به چیزی جز وعده برای ادامه گفتگو نتیجه ای نداشت و پیشرفت اندکی در موضوعاتی بدست آمد که دو کشور را به آستانه درگیری کشانده است. »

پس از این دیدار و مذاکره بایدن به خبرنگاران گفت "در زمان بحران بهتر است صحبت شود و تماسهای تلفنی  ادامه یابند."

در مورد هوش مصنوعی و کنترل زرادخانه هسته ای بحث قابل توجهی انجام نشد، همچنین درباره تایوان.

به نوشته نیویورک تایمز شی جین پینگ پس از این دیدار گفت هدف واقعی بایدن خفه کردن قدرت صنعتی چین است.

 در واقع، اکنون زمینه های همکاری بسیار کمتری نسبت به چند سال پیش بین دو کشور وجود دارد.

 

 

اکنون اعتماد بین ایالات متحده و چین در پایین ترین سطح خود قرار دارد.

 

"پیتر کوزنیک،" تاریخ شناس آمریکایی معتقد است ایالات متحده و چین از نظر اقتصادی چنان به هم مرتبط هستند که "جداسازی" اقتصادی آنها از یکدیگر به یک جنگ تجاری بزرگ تبدیل خواهد خواهد شد.

. Прорыва не произошло / Текущий момент (stoletie.ru)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 906  -   اول آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت