راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تظاهرات

 علیه اسرائیل

و دفاع از فلسطین

در برلین

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

  

شنبه 4 آذر برابر با 25 نوامبر، تظاهرات علیه ارسال سلاح به اوکراین و سیاست نژاد پرستانه اسرائیل علیه ملت فلسطین و سیاست حمایت دولت سوسیال دموکرات فعلی آلمان از اسرائیل و دولت اوکراین در برلین برگزار شد. در این تظاهرات بیش از 20 هزار نفر با شعار های: «صرف بودجه، نه برای جنگ»، «نه به جنگ ها، نه به جنون جنگ طلبی»،« تسلیحات را متوقف کنید، آینده را مسالمت آمیز و عادلانه شکل دهید»، « سلاح ها را زمین بگذارید، جنگ را متوقف کنید»، «روس هراسی را متوقف کنید»، «بودجه برای آموزش، نه برای ناتو و جنگ افروزی»، شرکت داشتند.

تظاهر کنندگان علیرغم سرما، باران و برف علاوه بر پرچم های آلمان، پرچم های فلسطین و روسیه را نیز با خود حمل می کردند.

در بیانیه این تظاهرات آمده بود:

«ما از دولت آلمان می خواهیم که به تحویل تسلیحات به اوکراین پایان دهد و فورا برای برقراری آتش بس و مذاکرات صلح چه در اوکراین و چه در غزه میانجیگری کند.»،« ما از سیاست تنش زدایی و کنترل تسلیحات و خلع سلاح حمایت می کنیم.«روزنامه برلینر تسایتونگ» در این رابطه نوشت: آیا این اعتراضات آغاز یک زمستان گرم اعتراضی و ابراز نارضایتی عمومی از دولت است؟»»

در شرایطی که دولت آلمان با همکاری دو حزب سبزها و دموکراتهای آزاد (حزب تکنوکراتها.م) مقاومت در برابر نسل کشی در غزه را با عنوان یهودستیزی محکوم می کند و آن را به عنوان یک جرم جنایی تحت پیگرد قانونی قرار می دهد، بدیهی است تظاهرات روز شنبه، تلاشی آگاهانه برای ابراز مخالفت فزاینده با جنگ ناتو در اوکراین و نسل کشی در غزه بود.

در رابطه با سیاست نسل کشی اسرائیل علیه فلسطینی ها و حمایت دولت سوسیال دموکرات فعلی آلمان از سیاستهای اسرائیل، «اسکار لافونتن» از رهبران و بنیانگذاران حزب چپ آلمان در پورتال آلمانی «ناخ دنکن» از جمله نوشت:

 «روشن است که اقدامات اسرائیل با قوانین بین المللی ناسازگار است و کنوانسیون ژنو نیز جنگ علیه جمعیت غیرنظامی را ممنوع کرده است. این سوال که آیا افراد بیگناه را می توان بخاطر جنایات دیگران مجازات کرد، یک بحث قدیمی مذهبی و اخلاقی است. در عهد عتیق عنوان شده است هنگامی که خدا می خواست سدوم و عموره را به زمین بکشد تا مردم را به خاطر گناهانشان مجازات کند، ابراهیم به او گفت: آیا می خواهی عادلان را همراه با بدکاران بکشی؟ در این شهر پنجاه نفر عادل وجود دارد. آیا می خواهی آنها را هم از بین ببری؟

خداوند گفت: اگر پنجاه عادل در شهر سدوم پیدا کنم، مجازات همه را به خاطر آن پنجاه بی گناه خواهم بخشید.» می بینیم که ابراهیم برای از بین نرفتن انسانهای بیگناه حتی با خدا به بحث پرداخته است.

اگر ما این رویکرد را با پیام اصلی مسیحیت تکمیل کنیم، که بر اساس آن همه انسان ها فرزندان خدا هستند و بنابراین برابر هستند، پس ما راه حل و فصل درگیری خاورمیانه را در یک جمله داریم: کرامت همه انسان ها باید مصون باشد.

 می توان فرض کرد که دولت اسرائیل داستان عهد عتیق را می داند، اما بر اساس آن عمل نمی کند. «شیمون استین»، سفیر سابق اسرائیل گفت که دولت نتانیاهو نیمه فاشیست است. «یواو گالانت»، وزیر دفاع بریتانیا گفت: نه برق، نه غذا، نه سوخت، همه چیز قفل شده است. ما با حیوانات انسان نما جنگ می کنیم» این بیانات در واقع زبان فاشیسم است. اغلب اسرائیلی ها با این روش ها مخالفند. همچنین نباید فراموش کنیم که حماس برای سال های طولانی توسط دولت اسرائیل و در درجه اول توسط شخص بنیامین نتانیاهو، به منظور جلوگیری از پیدایش یک کشور فلسطینی مورد حمایت قرار گرفته است. اسرائیل نیز مانند امریکا که طالبان و القاعده را سازمان داد، از حماس حمایت کرده است اما اکنون با عواقب وحشتناک سیاستهای خود مواجه شده است. اکثر اسرائیلی ها مدتهاست که خواستار جایگزینی برای دولت نتانیاهو هستند که اقدامات آن در نوار غزه نفرت بی پایان ایجاد کرده است این سیاست غلط بطور مرتب جنگجویان جدیدی را برای حماس و دیگر گروه بندی های فلسطینی تولید می کند. حماس را نمی توان نابود کرد زیرا این جریان به یک ایدئولوژی مسلح است که زمینه رشد آن در شرایط فعلی زمانی و مکانی کاملا فراهم است.

دولت فعلی آلمان بمنظور استدلال در حمایت بی قید و شرط خود از اسرائیل بدون در نظر گرفتن درد و رنج ملت فلسطین مرتبا مدعی می شود که با یهودی ستیزی مبارزه می کند با این نوع استدلال ها فرصت در خواست آتش بس و پایان درگیری را از بین می برد.

از طرفی یهودی ستیزی در آلمان دوباره در حال رشد است. اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، با لحنی بی طرفانه تکرار می کند که او «فرض می کند که دولت اسرائیل به قوانین بین المللی احترام می گذارد»، چنین عدم همدلی با مردم بیگناه فلسطین باعث خشم در افکار عمومی می شود بویژه که چنین اظهاراتی همراه و همزمان با گسترش «سیاست لغوِ» دفاع از فلسطینی ها در آلمان توام می شود .تظاهرات طرفداری از مردم فلسطین ممنوع می شود و هنرمندانی که طرفدار فلسطین هستند از حضور و اجرای برنامه هایشان ممانعت بعمل می آید.نتیجه این سیاست بروز خشم علیه اسرائیل است که خود را در یهودی ستیزی در مجامع آلمانی نشان می دهد.

یک سیاست درست فقط در صورتی موفق است که بر اصول انسانیت متکی باشد. باید با همه قربانیان همدردی کرد، نه فقط با قربانیان اسرائیلی. این تظاهرات بزرگ خواستار آتش بس فوری و ابراز حمایت و بزرگداشت کلیه قربانیان، چه  اسرائیلی و چه فلسطینی است.

https://www.nachdenkseiten.de/?p=107303

تلگرام راه توده

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 907  -   8 آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت