راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دلیل شکست

سیستم اطلاعاتی

اسرائیل از حماس

"ولادیمیر پروخواتیلوف»

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

  

کارشناسان نظامی غربی به تحلیل دلایل شکست سازمانهای اطلاعاتی اسرائیل در اطلاع از حمله دقیق و برنامه ریزی شده حماس در 7 اکتبر ادامه می دهند. «ادوارد لوتواک»، تحلیلگر نظامی آمریکایی، در یک سری از نشریات، نه تنها از موساد، بلکه از سازمان سیا نیز انتقاد می کند که ماموران اطلاعاتی اسرائیل تحت تأثیر زیان آور آن قرار گرفتند. «لوتواک» در مقاله خود در پورتال بریتانیایی" اونهرد"، موساد را به دلیل کم بها دادن به هوش انسانی سرزنش می کند که توسط استادان جاسوسی اسرائیل در شرایط  گرایش و جنون به شنود الکترونیک،  در درجه دوم اهمیت قرار گرفته بود..

«لوتواک» بر آن است که رویداد فاجعه آمیز 7 اکتبر برای اسرائیل نه تنها یک شکست اطلاعاتی است، بلکه در درجه نخست پیامد یک شکست سیستمیک در معماری امنیت ملی است.

حماس زمانی از حملات موشکی به اسرائیل دست کشیده بود و در عین حال، عوامل اسرائیل در صفوف حماس به موساد در باره حملات موشکی سازمان جهاد اسلامی که در رقابت با حماس است، هشدار می‌ میدادند. «لوتواک» می نویسد: "حماس از این رقابت مسلم و آشکار زیرکانه استفاده کرد تا اسرائیلی‌ها را فریب دهد و آنها فکر کنند که دیگر موشک پراکنی نخواهند کرد، زیرا یک سازمان بشدت سنی هست و آنها می‌خواستند به آشتی سنی‌ها با اسرائیل که از مراکش تا بحرین رویدادی که داشت صورت می گرفت، بپیوندند». اغلب حملات موشکی جهاد اسلامی توسط سیستم دفاع موشکی بر اثر «اطلاعات دقیق ارائه شده توسط یک شبکه اطلاعاتی به نظر موثق» پیشگیری می شد. «تقریباً قطعی و قریب به یقین است که خود حماس اطلاعاتی را ارائه کرده است که توسط این عوامل منتقل شده بود.این امر به طور مؤثری سازمان اطلاعات اسرائیل را کور کرده بود، که تجربه گسترده ای در شناسایی ماموران دوجانبه ای که اطلاعات نادرست منتشر می کنند دارد، اما به سختی می توان به عوامل و مامورانی مشکوک شد که اطلاعات بسیار دقیقی را ارائه می دهند.

این نخستین ناکامی اسرائیل بود: تحلیلگران سازمان اطلاعات موساد به این موضوع پی نبردند که سکوت حماس ناشی از انفعال نبود، بلکه برنامه ریزی شده بود تا آنها نتوانند آنرا کشف کنند. «لوتواک» روی ستاد کل اسرائیل نیز انگشت می گذارد و می نویسد «یک شکست جداگانه وجود داشت، که کاملا نظامی است. حتی اگر سازمان اطلاعات [موساد] گزارش داده بود که همه چیز خوب است و نوار غزه در مسیر صلح است، برنامه ریزان نظامی نباید- به یک دلیل کاملا خاص اسرائیلی، تسلیم چنین خوش بینی می‌شدند. چرات که نیروهای مسلح اسرائیل، برخلاف دشمنی که می‌تواند در یک لحظه از صلح به جنگ روی آورد،  به نیروهای ذخیره متکی است که باید پیش از اینکه بتوانند بجنگند، به وظیفه فراخوانده و مجهز شوند. از این رو برنامه‌ریزان نظامی باید بدبین‌های حرفه‌ای باشند. آنها باید همیشه ارزیابی لحظات ضروری برای هشدار، ساعاتی که طی آن سربازان محل باید برای عمل آماده شوند و 24 ساعت کاملی که برای بسیج نیروهای ذخیره ضروری هستند، داشته باشند. در 7 اکتبر مشخص شد که مرز اسرائیل با نوار غزه اساساً بدون محافظت بوده است. هر یک از 23 پست دیده بانی با فناوری پیشرفته در امتداد و حدوده دفاعی غزه توسط یک سرباز مجهز بوده است. همه آنها سربازان زن بودند که برای مراقبت ویژه انتخاب شده بودند و همه آنها بوسیله نخستین جاسوسان [حماس] کشته شدند»

«لوتواک» تشابهی آشکار با افول هوشمندی انسان در "موساد" و "سیا" ترسیم می کند که یک هفته پس از آغاز درگیری نظامی در اوکراین به شدت از آن انتقاد شده بود. «برای ایالات متحده آمریکا، مهمترین درسی که اهمیت فوری دارد اینست که سیاست خارجی و دفاعی این کشور به خاطر نبود اطلاعات بنیادی در مورد کشورهای خارجی به شدت کاهش یافته است - نه به خاطر اینکه سازمان سیا نمی تواند نقشه های نظامی آن را به سرقت ببرد، بلکه به این دلیل که نمی تواند اطلاعات موقعیت شناسی اساسی و اولیه را به دست آورد. این یک پیامد ناگزیر فروپاشی است: در سابق، افسر سازمان سیا که برای خدمت در یک کشور خارجی که زبان آن را نمی‌دانستند منصوب می شدند، سرسختانه تلاش می‌کردند تا حد امکان بیشتر  آن را بیاموزند. اما اکنون تعداد کمی از افسران سیا به زبان محلی صحبت می کنند. روسای آنان از آنها نمی خواهند آن زبان را یاد بگیرند، و خود آنها هم آنقدر مشغول ارتباط با یکدیگر هستند که نمی توانند با ساکنان محلی صحبت کنند - مگر با همکاران محلی انگلیسی زبان خود که اصولا آنچه را که می خواهند شنیده شود به آنها می گویند». روزنامه ایتالیایی "کوریره دلا سرا" ضمن تایید روایت و تعبیر « لوتواک»، که حماس در استفاده از جاسوسان دوجانبه بر موساد غلبه کرده است، چنین می نویسد: "حماس موفق شد این افراد را به بهترین سلاح خود تبدیل کند و مأموران اسرائیلی را متقاعد سازد که برای شرکت در "یک طرح سنجیده" به آنها بپیوندند. حماس کار با جاسوسان دوجانبه را بی عیب و نقص و بطور درخشان بکار انداخت.

اندکی پس از تولد حماس، سازمان ضد جاسوسی"المجد"  ایجاد و در سال 2007 در وزارت امنیت ملی سازماندهی مجدد شد. این سازمان بویژه به کار عملیاتی تکیه داشت - "خائنان را شکار و دشمن خود را مطالعه می کرد". چندین بار، زمانی که ضد جاسوسی حماس خائنی را پیدا می‌کرد، به جای آنکه شدیدا مجازات کند، او را به همکاری برای "گیج و منگ کردن" سرویس های اطلاعاتی اسرائیل وا می داشت.

این بازی ظریفی است، اما تاثیر دارد. از این جاسوسان دوجانبه برای انتقال داده‌های دقیق و اطلاعات نادرست استفاده می‌شد و حتی می‌توانستند چیزی یا کسی را قربانی کنند تا در بین اسرائیلی‌ها سوء ظن ایجاد نشود.

رهبری موساد به فناوری پیشرفته و بالا گرفتار شد و کارهای عملیاتی را نادیده گرفت. «تامیر پاردو»، رئیس موساد، که در ژانویه 2016 بازنشسته شد، حتی در دوران بازنشستگی نیز دست اندرکار هوش فناوری پیشرفته بود و شرکت "ایکس ام سایبر" را بنیاد نهاد. جانشین او«یوسی کوهن» نیز ضمن بازنشسته شدن در سال 2106 ، ریاست دفتر اسرائیلی "سافت بنک" را که متخصص در سرمایه گذاری های فناوری پیشرفته است، برعهده گرفت. و در سپتامبر 2023، درست دو هفته قبل از حمله حماس اعلام کرد که "سیاست سایبری در تمامی گستره ها [تهدیدها] از ما محافظت خواهد کرد». روزنامه تجاری اسراییلی "گلوبس" نیروهای دفاعی اسرائیل را به دلیل تحریف حقایقی که موساد به آنها متهم است بشدت مورد انتقاد قرار داد. این نشریه نوشت: «دفاع ازاسرائیل به خاطر وابستگی به فناوری بی اثر و هیچ شده است» و می افزاید که اعتماد کردن صرف به فناوری چندان ایده هوشمندانه ای نیست. «یوشوا کالیسکی»، کارشناس ارشد موسسه مطالعات امنیت ملی در دانشگاه تل‌آویو می‌گوید: «در سال 2016، تصمیم گرفته شد که یک خط دفاعی تحت نام «سد ضد تونل» درطول مرز اسرائیل با نوار غزه ساخته شود. این خط دفاعی به عنوان پروژه ای با فناوری پیشرفته و بمثابه دستاورد بزرگ فناوری ارائه شد. ایده زیربنای ساخت یک حصار با فناوری بالا، با جنگ دوم لبنان مرتبط است، زمانی که "حزب‌الله" به کمک یک نردبان از حصار بلندی عبور کرد».«این سناریوی االگو برداری شده بود. فکر نمی شد آنها [حماس] اینجا از هواپیما برای عبور از آن استفاده خواهد کرد یا اینکه با تجهیزات سنگین بیایند و بسادگی از آن عبور کنند».  پس از ساخت حصار با فناوری پیشرفته، اسکان پرسنل ارتش اسرائیل در شهرک های مرزی غزه لغو شد و واحدهای مستقر در این منطقه کاهش یافت و دوربین ها و دیگر ابزار الکترونیکی جایگزین شدند.

در 7 اکتبر، واحدهای حماس از روی حصار با گلایدرهای موتوری پرواز کردند و با بولدوزر آن را شکستند. دوربین های مداربسته توسط پهپادهای ارزان قیمتی که به صورت آنلاین خریداری شده اند غیرفعال شدند. سایر سیستم های نظارتی مرزی "به دلایل نامعلومی کار نکردند."

این نشریه درمانده و آشفته بنظر می رسد. "گلوبس" اشاره می کند: "علت همه اینها یک احساس امنیت ساختگی و فریبنده و باور القا شده به فناوری پیشرفته است که می تواند از هر شکل تهاجم جلوگیری کند». ژنرال «آهارون زیوی فرکش»، رئیس سابق سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل، در مصاحبه با "گلوبس" اقرار کرد که تکیه بر "سرمایه گذاری گسترده در ابزارهای هوش فناوری" به علت "دشواری جمع آوری اطلاعات از منابع انسانی" صورت گرفته بودند. این امر ضربه‌ سیستماتیک دیگری به تصویر جمعی سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل بود که به خاطر باور واهی به قدرت مطلق فناوری پیشرفته، در رویارویی با سازمان اطلاعات حماس شکست خوردند.

https://www.fondsk.ru/news/2023/11/16/pochemu-mossad-proigral-protivoborstvo-s-kham

تلگرام راه توده

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 907  -   8 آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت