راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سرمقاله 907

ترکیب مجلس آینده، تکلیف

گردش به شرق را روشن می کند

  

انتخابات مجلس آینده در شرایط بی اعتنایی مردم و نامعلوم بودن سرنوشت نامزدها برگزار می شود.

آنچه قطعی است آن است که در این انتخابات نیز مانند همه انتخابات های پیشین هیچیک از نامزدها و احزاب شرکت کننده برنامه روشنی را ارائه نخواهند داد و اصولا برنامه ای ندارند. هر برنامه ای مستلزم ارائه مشکلات و راه حل هاست که همه نامزدها و احزاب کنونی در کشور از طرح هر دو آن ابا دارند. نه می خواهند به مشکلات واقعی و جدی جامعه بپردازند و نه راه حلی برای آنها دارند. موضوع اصلی برای آنها جایگزین شدن یک جمع با جمعی دیگر است نه برنامه ای با برنامه دیگر.

فقدان ارائه برنامه از این جهت نیز واقعی است که همه آنها خواهان حفظ و ادامه وضع موجود هستند. تنها جریانی که اراده و انگیزه برای ارائه برنامه می تواند داشته باشد جریان جوان و عدالتخواه است که می تواند در چارچوب سیاست راهبردی نگاه به شرق خطوط کلی تحولات برای آینده ایران را برای انتخابات مجلس آینده طرح کند. ولی این در صورتی است که در سطح بالای حاکمیت به آن اجازه و امکان حضور در انتخابات داده شده باشد. امروز شرایط اقبال جامعه به یک برنامه بیشتر از پیش است چرا که شکست فعلی اسرائیل و آمریکا در جنگ غزه اگر با یک ماجراجویی بزرگ توام نشود ضروت بازگشت به تحولات مسالمت آمیز در داخل را برای اکثریت مردم عمده و به تنها وسیله تغییر تبدیل خواهد کرد.

این یک عامل جدی در تحولات آینده است. هر قدر معلوم شود که توان و ظرفیت اثرگذاری آمریکا و غرب بر روی تحولات داخلی ایران کمتر شده است، گرایش به سمت استفاده از امکانهای داخلی و بویژه بهره گیری از ظرفیت انتخابات برای تغییرات بیشتر خواهد شد. ضعیف شدن موقعیت اپوزیسیون وابسته در خارج بنوبه خود به این گرایش کمک خواهد کرد. قرار گرفتن صریح کارگزاران اپوزیسیون خارج کشور و رسانه های آنها در کنار اسرائیل به روشن شدن ماهیت آنها در نزد افکار عمومی داخلی و خارجی کمک بسیار کرده است. سخنان اخیر آقای رضا پهلوی درباره ضرورت تشدید تحریم ها نیز ته مانده اعتباری را که برای سلطنت طلبان باقی مانده بود، -اگر مانده بود-، برباد داده است. در واقع سرنوشت جنگ غزه در اپوزیسیون نیز شکافی جدی ایجاد خواهد کرد که باید منتظر نتایج آن بود. ضمن اینکه با مبهم شدن سرنوشت تلویزیون ها و رسانه های خارج کشوری ظرفیت تاثیرگذاری آنها بر افکار عمومی می تواند کاهش یابد. بسته شدن شبکه "من و تو" که هنوز دلیل قطعی آن معلوم نیست می تواند نشانه برداشتن نخستین گام ها در این زمینه باشد.

در حالیکه هنوز معلوم نیست مهندسی انتخابات و تایید صلاحیت ها در چه چارچوبی قرار است پیش رود. بعید بنظر می رسد که سهم شیر در مجلس آینده برای جبهه پایداری در نظر گرفته شده باشد، بویژه که فعالیت این جبهه در جهت تقویت ارتجاع مذهبی و ایجاد تفرقه در میان مردم، بخصوص در شرایطی است که ایران بیش از هر زمان دیگر به یکپارچگی و اتحاد داخلی نیاز دارد. اختلاف میان جریان قالیباف و پایداری از یکسو و اصلاح طلبان از سوی دیگر نیز در جریان رد و تایید صلاحیت ها خود را نشان خواهد داد. بعید بنظر می رسد که جریان اصلاح طلب با سیاست روسیه ستیزی و چین ستیزی خود اجازه یابد جایی در مجلس آینده داشته باشد. قطعی شدن سرنوشت جنگ اوکراین و غزه آخرین قمار بخشی از اصلاح طلبان و شرط بندی آنها روی پیروزی آمریکا و اسرائیل و ناتو را نیز به باختی سنگین تبدیل خواهد کرد که خیلی زود پیامدهای آن اشکار خواهد شد. همین وضع برای آن دسته از به اصطلاح اصولگرایان که در پشت صحنه سرنوشت خود را با اتاق بازرگانی و اقتصاد دلارمحور گره زده اند نیز وجود دارد.

شرایط جهانی بسود آمریکا و اسرائیل و لابی روسیه ستیز و چین گریز  در داخل نیست. آیا حکومت از این وضع برای باز کردن راه تحولات و تغییرات، از جمله در مجلس آینده، استفاده خواهد کرد یا همچنان با تکیه و در بند ارتجاع مذهبی داخلی این فرصت را نیز از دست خواهد داد؟ این یکی از پرسش های مهم هفته ها و ماه آینده در ایران خواهد بود.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 907  -   8 آذر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت