راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

کره شمالی

متحد استراتژیک

برای روسیه

ریا نووستی- پیتر آکوپف

ترجمه- نعمت بوستانی

  

اولین سفر خارجی سرگیی شایگو، وزیر دفاع روسیه در زمان عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، توجه خاصی را به خود جلب کرد. حتی ازاین سفر که در روز های 26 و 27 ژوئن انجام شد به عنوان یک رویداد فوق العاده یاد می شود. دلیل دیدار بالا ترین مقام نظامی روسیه از جمهوری دمکراتیک خلق کره، جشن‌های هفتادمین سالگرد پایان جنگ کره، یا همانگونه که در پیونگ یانگ از آن یاد می شود، پیروزی در جنگ آزادی بخش مردم کره است. جنگی که در سال 1950 آغاز و در سال 1953 با برجای گذاشتن 3 میلیون قربانی پایان گرفت. جنگ بین دو کره بسرعت به نبرد جمهوری خلق چین و اتحاد جماهیر شوروی، ورود ارتش 400 هزار نفره امریکا به کره جنوبی تبدیل شد.

باتوجه به اینکه بسیاری آنچه را که اکنون در اوکراین جریان دارد، تعادل در آستانه جنگ جهانی سوم می‌دانند، این سفر یاد آوری خاطرات برادری روسیه و کره دمکراتیک و یادآور خاطرات تاریخی نیست، بلکه یک موضوع امروزی ژئوپلیتیک است. در دیدار شایگو و کیم جونگ اون، دو طرف دست همکاری‌های متقابل را فشردند.

هیچ بحثی در باره حضور داوطلبان جمهوری خلق کره، در جبهه اوکراین مطرح نشد. هر چند در طول جنگ کره یک ارتش یک میلیون نفری از داوطلبان چینی و اسکادران های هوایی  اتحاد شوروی در برابر تجاوز امریکا به کره قرار گرفتند.

امروزه، کره دمکراتیک یکی از بزرگترین و قوی ترین ارتش های جهان را دارد، اما ارتش این کشور در سرزمین های خارجی حضور ندارند. پیونگ یانگ، برای تضمین امنیت خود به یک ارتش و یک سپر موشکی هسته ای نیاز داشت که آن را با بهای سنگینی بدست آورد. از جمله تحریم وسیع و جهانی این کشور.

بهانه این تحریم ها پاسخ به آزمایش های اتمی این کشور است که بدون موافقت روسیه و چین امکان پذیر نبود. مسکو و پکن به عنوان بخشی از روابط خود با ایالات متحده با چنین امری موافقت کردند و آمریکایی ها با دستاویز قرار دادن برنامه موشکی و هسته ای این کشور را در تنگنا قراردادند.

پیونگ یانگ، همچنان در پی تحکیم قدرت نظامی خویش است، زیرا این کشور احساس امنیت نمی کند و می خواهد آماده حمله احتمالی آمریکا باشد.

البته جهان در حال تغییر است و جنگ نیابتی بین روسیه و ایالات متحده در اوکراین آغاز شده است و به همین دلیل، سال گذشته مسکو و پکن، با تشدید تحریم ها علیه پیونگ یانگ در شورای امنیت سازمان ملل مخالفت کردند.

پاییز گذشته، ولادیمیر پوتین علناً به کره جنوبی هشدار داد که دست از ارسال سلاح و مهمات به اوکراین بردارد. تسلیحات کره جنوبی به لهستان ارسال می شود و از آنجا ممکن به اوکراین انتقال پیدا کند.

در صورت نادیده گرفته شدن هشدار روسیه از سوی دولت کره جنوبی، کره دمکراتیک نیز می تواند به نوبه خود مهمات (عمدتاً گلوله های توپخانه) و حتی برخی انواع موشک ها را به روسیه ارسال کند. کره دمکراتیک اکنون از نظر تعداد، بیشترین توپخانه های جهان را دارد که طی 70 سال این موقعیت را پیدا کرد.

https://ria.ru/20230727/kndr-1886485817.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 891  -  11 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت