راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ غلات

در دریای سیاه

اومانیته- جعفر پویا

  

درکوران جنگ نظامی در اوکراین، جنگ غلات در دریای سیاه آغاز شده است. روسیه خروج خود از توافقنامه بین المللی صادرات غلات اوکراین را بدلیل نقض توافقات از سوی دولت اوکراین و غرب لغو کرد و اعلام کرد که از کشتی های حامل غلات برای رساندن تجهیزات نظامی به دولت اوکراین استفاده می شود و ضمنا از همین طریق عملیات تروریستی علیه پل کریمه استفاده شده است. در عین حال که غلات صادراتی را غرب برای خود نگه میدارد و اجازه رسیدن آن به افریقا را نمیدهد. روسیه همچنین فاش کرد که دو پهپاد نیروی دریایی اوکراین را روز 25 جولای، در دریای سیاه سرنگون کرده است.

بدین ترتیب تشدید عملیات جنگی و تروریستی امنیت غذایی جهان را با مخاطره روبرو کرده است. پهپادهای اوکرائینی که روسیه معتقد است با کنترل از راه دور امریکا به پرواز در آمده بودند با شلیک از فراز کشتی روسی در فاصله 1000 متری و 800 متری منهدم شدند و نتوانستند علیه اهداف خود عمل کنند.

توافق برای صادرات غلات اوکراین و روسیه در مذاکرات ماه ژوئن سال 2022 در استانبول ترکیه بدست آمد و همین توافق توانست تا حدودی افزایش قیمت ها را مهار کند.

اکنون دریای سیاه به صحنه جنگ اقتصادی تبدیل شده و اخبار مربوط به بیم نرسیدن غلات به اروپا چنان بالا گرفته که اخبار مربوط به حمله پهپادی اوکراین (بخوانید ناتو) به پل کریمه نیز در مطبوعات غرب بازتاب کمتری یافت.

 

حتی حملات هوائی و موشکی روسیه به زیرساخت های بندر اودسا نیز توجه مطبوعات فرانسه را نتوانست چندان به خود جلب کند.

روسیه اعتقاد دارد بندر اودسا به مرکز عملیات تروریستی علیه نیروهای روسیه و حتی خاک روسیه تبدیل شده است.

اکنون باید دید که در صورت عدم توافقی تازه بر سر صادرات غله با روسیه و ادامه اقدامات نظامی و تروریستی اوکراین و پاسخ روسیه به آنها، روسیه چه مسیری را برای صادرات غله در نظر خواهد گرفت. آنچه مسلم است اینست که اقدامات اوکراین خطر کاهش صادرات جهانی گندم و همچنین افزایش قیمت ها را به همراه خواهد داشت.

سایت شورای اروپا و اتحادیه اروپا گزارش داده که توافق بین المللی در مورد صادرات غلات اوکراین از اول ماه می 2023  بدست آمده و غرب در انتظار بیش از 30 میلیون تن غلات و سایر مواد غذایی است. (65٪ گندم و 51٪ ذرت)، اما این خواست غرب است و هنوز توافقی با روسیه در این باره صورت نگرفته است. بصورت همزمان پوتین به رهبران کشورهای افریقائی که در کنفرانس اقتصادی روسیه - افریقا شرکت کرده بودند قول داد که غلات اوکراینی را حتی با تقبل هزینه انتقال به آفریقا خواهد رساند و حتی برای برخی کشورهای افریقائی بصورت مجانی.

اوکراین و روسیه پیش از جنگ یک چهارم گندم جهان را تامین می کردند.

نخستین نشانه های بحران غلات در بورس شیکاگو آشکار شده است. پیش بینی می شود که معاملات ذرت در ماه سپتامبر 6.4 درصد افزایش قیمت یافته و به 220.7 دلار در هر تن برسد. در عین حال، وزارت کشاورزی ایالات متحده کاهش 11 درصدی صادرات اوکراین را گزارش داده و کاهش بیشتر را پیش بینی کرده است که در 2024- 2023 به 37 درصد برسد!

. Guerre en Ukraine : en mer Noire, la guerre céréalière se poursuit | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 891  -  11 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت