راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

برای تحولات

در روسیه

زمان همیشه

در اختیار نیست!

آناستازیا اودالتسووا

سایت حزب کمونیست فدراسیون روسیه

ترجمه- کیوان خسروی

  

فدراسیون روسیه در اوضاعی بغرنجی قرار گرفته است. این بغرنجی پیامد طبیعی خط مشی سیاسی-اجتماعی نئولیبرالی طی سه دهه گذشته، حاکمیت ارزش‌های غیرانسانی غرب در کشور ماست، که رهبری فعلی روسیه میخواهد با آن مبارزه ‌کند. در چنین شرایطی طبیعی است گوش مردم به  فراخوان های «اشراف»  داخلی بدهکار نباشد.

بدون غلبه بر تضادهای اجتماعی موجود، پیروزی نظامی کامل در اوکراین که ما آن را همچنان بخشی از شوروی سابق میدانیم عملی نیست. نمی توان سخن از وحدت در دولتی گفت که سیاست اقتصادی آن همچنان در جهت نابرابری در جامعه است و اکثریت شهروندان را تسلیم  اقلیت کوچکی از سلطه جویان و انحصارگران قرار داده است. اقلیتی که تقریباً تمام ثروت طبیعی و منابع مالی روسیه را در دستان خود متمرکز کرده‌است. ما بارها مجال و امکان داشته ایم که «تجار و بازرگانان» را تحت کنترل بگیریم . هنوز احکام مارکس نجات بخش است.

کانال تلگرام "راونستوا مدیا"، داده‌های خدمات آمار دولتی فدرال را منتشر کرده است. بموجب این داده ها، استثمار نیروی کار در سال 2022 به حداکثر خود در 30 سال گذشته رسیده است.

اکنون سرمایه 45 درصد از ارزش ایجاد شده توسط کارگران ما را تصاحب می‌کند. صاحبان سرمایه حتی در سخت ترین زمان‌ برای روسیه، حاضر نیستند از اشتهای خود بکاهند. حدود 20 میلیون شهروند ما همچنان زیر خط فقر قرار دارند. در  زمانی است که جنگجویان ما در خط مقدم عملیات نظامی ویژه گاهی نیازمند ضروری ترین پشتیبانی ها هستند، سرمایه داران همچنان در حال افزایش دارایی‌های عظیم خود هستند.

در چنین شرایطی هنوز کسانی از ضرورت  "خصوصی سازی های جدید" سخن می گویند!  آنها که چنین پیشنهادهائی می کنند با آگاهی و شعور مردم روسیه بیگانه اند. مردم روسیه امروز به این آگاهی عمیق دست یافته اند که سرمایه داری ویرانگر است و جهان را به سمت نابودی می برد.

برای روسیه پیروزی امکان پذیر است حتی گسترده تر از عملیات نظامی ویژه در اوکراین، اما به آن شرط که شور زندگی و میهن دوستی دوران شوروی زنده شود، مردم شاهد زنده شدن آرمان‌های آزادی واقعی و عدالت راستین بشوند. اینها دست یافتنی است، به آن شرط که تبدیل به هدف شوند. اوکراین دوران شوروی را سلطه اقتصاد بازار در دوران پساشوروی به خاک سیاه نشاند. کافی است اوکراین شوروی پیشین را بخاطر آورد و با سالهای پس از شوروی مقایسه کرد تا فهمید چگونه «اقتصاد بازار» و شبه دموکراسی نئولیبرالی و ماشین قدرتمند تبلیغاتی گلوبالیسم اوکراین را نابود کرد و از بین برد.

امروز، پیروزی روسیه در عملیات نظامی ویژه و حتی گسترده تر از آن امکان پذیر است اما به شرط دگرگونی‌های بنیادی در کل ساختار اجتماعی- اقتصادی روسیه، بر مبانی و اصول سوسیالیستی. زمان برای این دگرگونی محدود است. البته نباید تصور کرد که این وظیفه تنها به رهبری سیاسی کنونی فدراسیون روسیه مربوط می‌شود، این دگرگونی نیازمند عزم ملی است. آینده کشور را اراده هر یک از شهروندان ما تعیین می کند، نه عزم آنها که هنوز سوپرجت های خصوصی شان در فرودگاه های اختصاصی پارک است!

https://msk.kprf.ru/2023/07/11/240006/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 891  -  11 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت