راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ارزیابی رهبر

حزب کمونیست روسیه

از کنفرانس روسیه- افریقا

تلویزیون حزب کمونیست روسیه- ترجمه نعمت بوستانی

 

  

رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه گنادی زیوگانوف، روز 31 ژوئن در مصاحبه با رادیو «کامسوملسکایا پراودا» در باره روز نیروی دریایی روسیه گفت:

قبل از هرچیز، می خواهم روز نیروی دریایی را به همه شادباش بگویم. واقعیت مسلمی است که کشور ما یک قدرت نظامی بزرگ دریایی بوده و هست. رژه باشکوهی که در شهر «نوا» (اطراف سن پترزبورگ) برگزار شد مظهری از قدرت دریایی ما بود. تجلی این قدرت نمایی خصوصا زمانی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که ما در حال انجام عملیات نظامی ویژه در اوکراین هستیم.

اهمیت این مانور و جشن نیروی دریایی زمانی برجسته می‌شود که رهبران کشورهای آفریقایی که در نشست روسیه و آفریقا شرکت کرده بودند نیز درآن حضور داشتند. من بر این باور هستم که برای آنها نیز بسیار اهمیت داشت که به قدرت و توانایی ناوگان دریایی روسیه پی ببرند تا عمیق تر از  پیروزی های گذشته دولت های اتحاد جماهیر شوروی و هم روسیه بیاموزند.

س- آیا شما به آفریقا مسافرت کرده اید؟

ج- بله، من بارها به این قاره سفر کرده‌ ام و شاید جالب‌ ترین مسافرت من سفری بود که در آن با نلسون ماندلا، رئیس جمهور اسبق آفریقای جنوبی دیدار کردم و می‌توانم بگویم که من تنها سیاستمدار روس بودم که با وی دیدار داشتم.

در صحبت‌های طولانی و دشواری که با وی داشتم گفت که جانشین او چه کسی خواهد بود و توصیه کرد که ما با کدام یک از رهبران آفریقا دوستی داشته باشیم تا هم ما و هم آفریقا در آینده راه رشد و ترقی را در پیش بگیریم.

حاصل تعامل هایی از این دست بود که به نظر من نشست سران در سن پترزبورگ برگزار شد و ثابت کرد که ما مسیر درستی را انتخاب کرده ایم.

مضافا اینکه، حزب کمونیست فدراسیون روسیه در حال حاضر ارتباط نزدیکی با کنگره ملی آفریقا، با رهبران تعدادی از کشورها و سازمان های مترقی آفریقایی دارد. ما باید این روابط را تقویت کنیم.

علاوه بر این، اجلاس سران بریکس، به زودی از 22 تا 24 آگوست در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد. این در حالی است که هم اکنون اجلاسیه سن پترزبورگ، آمادگی و تدارک مناسبی را برای نشست آینده بریکس، فراهم کرد.

در عین حال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور با همه رهبران کشورهای شرکت کننده در مجمع آفریقا- روسیه دیدار کرد و مذاکرات موفقیت آمیزی را انجام داد.

س- شما در طول دهه های فعالیت سیاسی خود با کدام یک از دیگر رهبران آفریقایی ملاقات کرده اید؟

ج- اول از همه، ما در نیجریه به ایجاد و ساختن یک شرکت بزرگ کمک کردیم که امروز این کشور یکی از کشورهای توسعه یافته اقتصادی در آفریقا به حساب می آید. در این راستا، من همراه با دیگر فعالان حزبی در تقویت روابط با کشورهای آفریقایی مشارکت فعال داشتیم. زمانی هیات ما با حسنی مبارک رئیس جمهور اسبق مصر دیدار کرد و در سفر به لیبی با معمر قذافی، رهبر وقت این کشور در صحرا و در خیمه وی مذاکره کرد.

من بر این باور هستم که آفریقا با داشتن جمعیت یک و نیم میلیاردی چشم اندازهای بسیار روشن، خوب و قابل توجهی دارد. این قاره با منابع عظیم خود به طور پویا در حال توسعه است وروسیه، با توجه به تجارب تاریخی با ارزش، از یک سرمایه منحصر به فردی در آنجا بر خور دار است.

س- به طور جدی چه چشم انداز روشنی در ذهن دارید؟

ج- اتحاد جماهیر شوروی و ادامه آن البته روسیه، پرسنل برجسته و متخصصان سطح بالایی را برای کشورهای آفریقایی آموزش دادند. در واقع به هر وزارتخانه ای و یا کادر رهبری از هر کشوری در آنجا مراجعه کنید قطعا با افرادی که در دانشگاه های ما تحصیل کرده اند ملاقات خواهید کرد. این پتانسیل ویژه چشم اندازهای بزرگی در زمینه های اقتصادی، علمی، فنی، همین طور نظامی- سیاسی را در همه زمینه ها به ما میدهد.

البته باید توجه داشت که چگونه آمریکایی ها و اروپایی ها طی سالها کشورهای آفریقایی را به زانو درآوردند و سالیان متمادی آنها را به مستعمره خود درآوردند...اما این کشور اتحاد جماهیر شوروی بود که به آنها کمک کرد تا از وابستگی استعماری به درآیند و خود را از قید تجاوزگران رها سازند.

بنا براین با توجه به تصمیماتی که در اجلاس سن پترز بورگ، به ابتکار ولادیمیر پوتین و رهبران و نمایندگان کشورهای آفریقایی اتخاذ شد، سیاست متعادل و هوشمندانه ای میان ما و آنها ادامه خواهد یافت. بر پایه این زمینه ها، ما چشم اندازهای بسیار خوبی در آنجا داریم ...

 

https://www.rline.tv/news/2023-07-31-gennadiy-zyuganov-u-rossii-v-afrike-imeetsya-unikalnyy-kapital

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 891  -  11 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت