راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگرانی فزاینده

نخبگان سیاسی آلمان

از دنبال روی

دولت آلمان از امریکا

نیکولای پتروفسکی-روزنامه پراودا

مترجم- نعمت بوستانی

  

آلمان رسما و بدون قید و شرط از رژیم کی یف حمایت می کند و این امر باعث اضطراب فزاینده در جامعه آلمان شده است. نه تنها شهروندان عادی نگران اقدامات دولت و صدراعظم آلمان هستند، بلکه سیاستمداران مشهوری نیز هستند که با این سیاست دولت مخالفند. کسانی که همیشه در جامعه آلمان مورد توجه افکار عمومی بوده اند. یکی از آنها "اسکار لافونتین"، رهبر اسبق حزب سوسیال دموکرات آلمان است که در روزنامه "Neulandrebellen " ضمن انتقاد از ایالات متحده نوشت، دهها سال است که امریکا در حال آماده شدن برای درگیری با روسیه می باشد و هم اکنون نیز از اوکراین به عنوان میدان جنگ استفاده می کند.

لافونتین می نویسد: "مشاوران سیاست خارجی ایالات متحده، از جمله کیسینجر و برژینسکی، مدتها پیش اشاره کرده بودند که اگر اوکراین تحت نفوذ ایالات متحده قرار گیرد، تضمینی است که روسیه از موقعیت خود به عنوان یک قدرت جهانی محروم شود."

رهبر سابق حزب سوسیال دموکرات آلمان تصریح می کند که به نظر وی، مقامات آمریکایی درگیری اوکراین را مناقشه ژئواستراتژیک خود با روسیه می دانند و اوکراین در این شرایط فقط نقش یک زمین تمرین را دارد.

لافونتن، در عین حال ابراز نا امیدی عمیق از سیاست دولت اولاف شولتز، خاطرنشان کرد که او فاحش ترین اشتباه صدراعظم کنونی آلمان را سیاست دنباله روی از آمریکا و مخدوش کردن رابطه آلمان با روسیه می داند که پیامد های آن گریبان مردم آلمان خواهد گرفت.

نظر اسکار لافونتن، در باره روند ضد روسی کابینه شولتز، مبنی بر این  است که برلین رسما وبدون چون و چرا از نگرش های روس هراسی ایالات متحده هم در مسائل سیاسی و هم در مسائل اقتصادی پیروی می کند. البته فعلا دشواری  های  اقتصادی ناشی از این سیاست بیشتر مورد توجه مردم است زیرا نتایج آن را لمس می کنند.

در همین رابطه، "سویم داگدلن"، معاون بوندستاگ (مجلس آلمان) از حزب چپ، که مواضع لافونتن را دارد، در روزنامه "برلینر سایتونگ"، از سیاست های دولت آلمان انتقاد  و ایالات متحده را متهم کرد که برای مدت طولانی آلمان را برای تامین تانک ارتش کیف، تحت فشار قرار داده و در نتیجه آلمان ها را مجبور به " فداکاری" در نبرد با روسیه کرد.

ایالات متحده تصمیم گرفت متحدان را وادار به از "خود گذشتگی" کند. این استراتژی امریکا در روابط با روسیه و چین است. آلمان و ژاپن باید به چیزی شبیه گوشت دم توپ برای ایالات متحده تبدیل شوند. ناتوانی یا عدم تمایل دولت شولتز، در مقاومت در برابر فشار ایالات متحده و سایر کشورها برای ارسال تانک "لئوپارد" آلمانی به اوکراین یک اشتباه تاریخی بود. هرچقدر صدراعظم شولتز، لحظه ارسال تجهیزات سنگین آلمانی به رژیم زلنسکی را به تاخیر انداخت، اما بهر حال این اتفاق افتاد. این بدان معناست که صدراعظم شرایطی را ایجاد کرد که آلمان نیز از "هدف" های روسیه شد و ازاینجا دیگر غیرممکن است که در پشت هر «مشارکت فرا آتلانتیکی» پنهان شویم.

مایکل کرچمر، نخست وزیر ایالت فدرال زاکسن نیز با لافونتین و داگدلن همصداست که معتقدند برلین باید همکاری با مسکو را احیا کرده و به تعمیر و راه اندازی جریان گاز نورد استریم، برای واردات گاز روسیه اقدام و همچنین ارسال سلاح  به اوکراین را متوقف کند.

نخست وزیر زاکسن، در مصاحبه با تعدادی از رسانه های آلمانی اطمینان داد که برای حل مشکلات مبرم اقتصادی آلمان نیاز به اعتماد سازی و برقراری روابط با روسیه است.

سیاست انرژی در راس همه گزینه هاست. این زیرساخت حدود هشت میلیارد یورو هزینه داشته و می تواند هم هیدروژن و هم گاز را انتقال دهد. این خط لوله گاز در آینده ممکن است بار دیگر به فرصتی برای روسیه جهت احیای روابط اقتصادی با آلمان تبدیل شود. در هر صورت، همچنان لازم است تا به عقب برگردیم. هر چند دیگر به زودی این امر امکان پذیر نخواهد بود. ما آنچنان رفتار می کنیم مانند اینکه هیچ مشکلی وجود ندارد. در عین حال، در آینده تقاضا برای برق به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. این سیستم چگونه کار خواهد کرد؟

نخست وزیر ساکسونی بر این اعتقاد است که دسترسی به نورد استریم، برای نسل های آینده از اهمیت حیاتی برخوردار است.

کرچمر، بر این باور است که برلین با وارد شدن به  بحران اوکراین مرتکب اشتباهی شد که هزینه سنگین آن متوجه کاهش رفاه و آسایش شهروندان آلمان می شود. این در حالی است که اوضاع در اوکراین هر روز بد و بدتر می شود. امروز ما مستقیماً در متن درگیری اوکراین هستیم و این دقیقاً همان کاری است که ما نباید انجام می دادیم تا بتوانیم به عنوان یک میانجی و بازیگر دیپلماتیک مقتدر و فعال در ارتباط با روسیه نقش داشته باشیم.

موضع سیاسی نخست وزیر زاکسن و همچنین نظرات اسکار لافونتن و سویم داگدلن، از شکاف و ناهمگونی فزاینده میان نخبگان سیاسی آلمان و دولت این کشور حکایت دارد.

 

https://gazeta-pravda.ru/issue/83-31432-89-avgusta-2023-goda/germaniya-kollegi-obvinyayut-sholtsa/

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 892  -  18 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت