راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

تلاش صلح

در عربستان

ناکام ماند!

اومانیته- ترجمه و تدوین آذرنگ

  

26 جولای، "گنگ شوانگ"، معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل، به شورای امنیت هشدار داد که جنگ در اوکراین به نظر نمی رسد متوقف شود.

10 روز بعد، عربستان سعودی میزبان وزرای چهل کشور شد تا درباره «بحران اوکراین» گفتگو کنند.

شمار شرکت‌کنندگان در اجلاس عربستان به وضوح نشان ‌داد که جهان نگران ادامه جنگ در اوکراین است.

روسیه در این اجلاس دعوت نشد، درعین حال که عربستان اصرار داشت سایر بنیانگذاران بریکس،  شامل هند، آفریقای جنوبی و برزیل و چین حضور داشته باشند. کشورهایی که برخلاف غرب، در کنار اوکراین قرار نگرفتند. این موضوع در مورد بسیاری از کشورهای آفریقایی نیز صادق است. بسیاری از کشورهای افریقایی نیز در پایان ژوئیه در نشست روسیه و آفریقا که در سن پترزبورگ برگزار شد، حضور داشتند.

 همانطور که انتظار می رفت، هیچ بیانیه ای در پایان اجلاس عربستان منتشر نشد، یک منبع اروپائی به ما گفت: «چین فعالانه در نشست عربستان شرکت کرد و ایده یک نشست جدید برای یافتن راه حل صلح را مثبت خواند.»

"سلسو آموریم"، مشاور رئیس جمهور برزیل، که در این نشست شرکت داشت گفت که برای برزیل "هر مذاکره واقعی باید شامل حضور همه طرف ها بشود و اگر واقعا خواهان صلح هستیم، باید مسکو را به شکلی در این نوع مذاکرات مشارکت دهیم."

وضعیت جبهه های جنگ  در اوکراین همچنان نامشخص است. به نظر می رسد ضد حمله اوکراینی بی نتیجه بود و با شکست روبرو شد. البته در اوکراین مانند همیشه اعلامیه های پیروزی  منتشر می شود، درحالیکه ارتش روسیه در موقعیت برتر قرار دارد. اوکراین نیز نمی تواند منکر این واقعیت شود که بازپس گیری سرزمین ها بسیار دور از انتظار است.

یک مقام ارشد پنتاگون به نیویورک تایمز گفت: "در ضد حمله اوکراین نیروهائی وارد صحنه شده بودند که بسیاری از آنها توسط کشورهای غربی آموزش دیده و تجهیز شده بودند و نیروهای آموزش دیده دیگری هنوز در پادگانها بسر می برند."

وزیر دفاع روسیه به نوبه خود اطمینان داد که ضد حمله اوکراین (که با کمک ناتو انجام شد- م) ناموفق بوده و تسلیحات غربی که دراختیار اوکراین قرار گرفته بود نتوانست موفقیتی را برای اوکراین به همراه بیآورد. این نوع کمک ها تنها به طولانی تر شدن جنگ کمک می کند.

اکنون و پس از اجلاس نا موفق جده سئوال اینست که "چگونه می توان یک کانال رسمی برای گفتگو بین کیف و مسکو باز کرد؟"

پکن قبلاً یک طرح ابتکاری و دیپلماتیک را اعلام کرد. در آن طرح همه چیز بدقت در نظر گرفته شده بود، اما آن طرح نیز در حاشیه قرار گرفت.

تشدید تنش های نظامی میان امریکا و روسیه در سوریه نشان میدهد که نه تنها صلحی در اوکراین در دسترس نیست بلکه جنگ در جبهه های دیگر گسترش می یابد.

. La paix en Ukraine devient un agenda mondial | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 892  -  18 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت