راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دو سفر و همآهنگی
سیاست الجزایر و روسیه

مخالفت الجزایر
با دخالت نظامی
در کشور نیجر

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

 

تارنگاشت آلمانی «طبقه علیه طبقه» درباره اقدام نظامیان کشور نیجر برای برکناری دولت دست نشانده فرانسه و بدست گرفتن قدرت نوشت:
«اقدام نظامیان نیجر پاریس و واشنگتن را غافلگیر کرد. آنها در مقابل این اتفاق تماشاگرانی بیش نبودند» البته پاریس نگرانی خود را پنهان نکرده و وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارد.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که در سفر "گینه نو" بسر می برد اعلام کرد که خواستار آزادی «محمد بازوم» رئیس جمهور سرنگون شده است. کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه نیز «هرگونه تلاش برای به دست گرفتن قدرت از طریق زور» را با شدیدترین لحن ممکن محکوم کرد. «سیریل پاین»، خبرنگار ارشد رسانه فرانسوی 24 در گزارش خود، در این رابطه اضافه کرد که «این کودتا بدترین سناریویی است که برای فرانسه رقم زده شده است»
تارنگاشت «طبقه در برابر طبقه» اضافه می کند: «از سال 2014 تا 2022 فرانسه 1500 نیروی نظامی در کشورهای بورکینافاسو، چاد، مالی، موریتانی و نیجربه بهانه نفوذ اسلامگرایان مستقر کرده بود. (در اصل بمنظور تسلط سیاسی و نظامی بیشتر در منطقه و در اختیار داشتن معادن اورانیوم بود.م) نیجر دومین تامین کننده بزرگ اورانیوم فرانسه پس از قزاقستان است. واردات برای تامین نیروگاه های هسته ای فرانسه که دو سوم برق کشور را تولید می کنند ضروری است. در سال 2020، یک سوم واردات اورانیوم فرانسه از نیجر تامین شده است»
پس از مالی و بورکینافاسو، نیجر سومین کشوری است که علیه حضور استعماری غرب و امپریالیسم فرانسه اقدام می کند. در کودتاهای کشورهای مالی و بورکینافاسو نیروهای مترقی نظامی این کشورها ارتش فرانسه را از کشورشان بیرون راندند و از آن زمان ارتباطات سیاسی ـ اقتصادی با روسیه را آغاز کردند.
مطابق تصاویر منتشر شده در رسانه های مختلف و گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک» از روسیه، پس از برکناری دولت قبلی نیجر و در ادامه تظاهرات مردمی به نفع شورای موقت نظامی، تظاهرکنندگان در کلیه گردهمایی ها با خود پرچم نیجر و روسیه را با هم حمل کرده و حمایت خود را از ژنرال «عبدالحمن چیانی» رئیس شورای موقت نظامی در نیجر اعلام می کنند.
در جریان این تحولات سریع، خبرگزاری تاس تایید کرد که رئیس ستاد ارتش الجزایر یک روز قبل برای دیدار با وزیر دفاع روسیه وارد مسکو شده است. تاس اضافه کرد که رئیس جمهور الجزایر نیز در ماه ژوئن برای شرکت در مجمع بین المللی اقتصادی (SPIEF) از سن پترزبورگ بازدید کرد و در آنجا با پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کرد تا در مورد مشارکت استراتژیک تقویت شده توافق کنند. از سوی دیگر، نخست وزیر الجزایر در دو هفته گذشته برای دومین نشست روسیه و آفریقابه سن پترزبورگ سفر کرد. درعین حال خبرگزاری ها از قراردادهای نظامی میان الجزایر و روسیه خبر داده و نوشتند که شماری از جدیدترین هواپیماهای نظامی روسیه تحویل الجزایر شد.

بلومبرگ نوشت: « کودتا در نیجر یک پیروزی برای پوتین است. »
الجزایر به ‌رغم تغییرات بنیادین در نظم جهانی از زمان استقلال، همواره دارای مواضع مترقی و انقلابی بوده است. داشتن چنین مواضعی باعث شده است که این کشور علیرغم دهه های سخت پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روابط خود را همچنان با روسیه حفظ کرده و در دهه گذشته روابط خود را با سوریه نیز قطع نکرد، درحالیکه بقیه اتحادیه عرب این کار را انجام دادند. بنابراین، رهبری الجزایر نیز متمایل است تا تهاجم احتمالی امپریالیستی علیه شورای نظامی نیجر خنثی شود.»
دلیل حضور رئیس ستاد کل الجزایر در مسکو نیز این موضوع بود که کشور او می خواست با شریک استراتژیک خود روسیه در مورد این بحران منطقه ای هماهنگ شود
عبدالمجید تبون، رئیس جمهور الجزایر در یک مصاحبه مطبوعاتی به تعدادی از مسائل بین المللی و مسائل آفریقا اشاره کرد و گفت: بحران نیجر باید «با منطق حل شود، نه با زور. تهدید مستقیم علیه الجزایر و مداخله نظامی نیجر قابل پذیرش نیست»
نیجر با1/3 میلیون کیلومتر مربع مساحت، پهناورترین کشور در منطقه غرب آفریقاست و اکثریت جمعیت 24 میلیون نفری آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. این کشور هر چند یکی از فقیرترین کشورهای جهان است اما از بزرگ ‌ترین ذخایر اورانیوم نیز برخوردار است. این کشور تا سال 1960 مستعمره فرانسه بود و در این سال استقلال خود را از این کشور اعلام کرد.

https://www.klassegegenklasse.org/staatsstreich-in-niger-eine-neue-niederlage-fuer-den-franzoesischen-imperialismus-in-afrika


تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 892  -  18 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت