راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شورای نظامی

در کشور نیجر

آماده دفاع از انقلاب شده

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

  

شورای نظامی که حکومت را در کشور افریقائی نیجر بدست گرفته، مهلت اولتیماتوم فرانسه و برخی از کشورهای غرب افریقا برای بازگرداندن حکومت به دولت سرنگون شده را پشت سر گذاشت و موقعیت خود را مستحکم تر کرد. آنها یک هفته به شورای نظامی مهلت داده بودند تا قدرت را تحویل بدهد. اما این بدان معنا نیست که نیجر با تهاجم خارجی روبرو نباشد و با همین پیش بینی دو کشور مالی و بورکینافاسو که در آنها حکومت های انقلابی قدرت را در دست دارند اعلام کردند در کنار شورای نظامی نیجر خواهند ایستاد. شورای نظامی نیجر نیز با پیش بینی خطر حمله نظامی از خارج، حریم هوایی کشور را بست.

 آیا خطر حمله از خارج کشور به نیجر همچنان جدی است؟

رهبران سازمان منطقه ای ECOWAS که پانزده کشورافریقائی در آن عضو هستند، طی نشستی در "ابوجا" (پایتخت کشور نیجریه) برای بررسی حمله نظامی به نیجر تشکیل جلسه دادند. آنها حتی مداخله نظامی احتمالی در نیجر را بررسی کردند.

"عبدالفتو موسی"، کمیسر مسئول امور سیاسی و امنیتی  سازمان مذکور تصریح کرد: «همه عناصر مداخله احتمالی در "نیجر" از جمله منابع لازم، و همچنین نحوه و زمان استقرار نیرو در منطقه  بررسی شد.»

اما سئوال اینست که آیا این نشست یک تهدید جدی است و یا یک جنگ تبلیغاتی؟ در همان سازمان منطقه ای نیز نظر واحدی درباره دخالت نظامی در نیجر وجود نداشته است. در نیجریه، که پرجمعیت ترین کشورافریقا (213 میلیون) است و 1500 کیلومتر مرز مشترک با نیجر دارد، مخالفت با تصمیمات کشورهای عضو  بسیار جدی است و آن را یک ماجراجویی نظامی میدانند. نیجریه نیز با هر گونه اقدام نظامی علیه شورای نظامی نیجریه مخالفت کرده است.

بر اساس قانون اساسی نیجریه، نیروهای امنیتی و نظامی این کشور اجاره ندارند بدون تأیید سنا علیه یک کشور دیگر وارد جنگ شوند، مگر در مواردی که "خطر و یا خطر قریب الوقوع" برای کشور بوجود آمده باشد، که درباره نیجریه اینگونه نیست و رویدادهای آن داخلی و مربوط به خود آن کشور است.

در نیجریه این خطر پیش بینی شده که در صورت آغاز عملیات نظامی در کشور نیجر، کشور نیجریه در خط مقدم جنگ قرار بگیرد.

از سوی دیگر رئیس جمهور الجزایر گفته است که وی "قاطعانه با هرگونه مداخله نظامی" در نیجر مخالف است و آن را "تهدید مستقیمی برای الجزایر" میداند که کل منطقه را به آتش می کشد."

 در مالی و بورکینافاسو، رهبران این کشورها هشدار داده اند که در همبستگی با همسایه خود نیجر تردید ندارند و هرگونه مداخله نظامی علیه نیجر را "اعلان جنگ" علیه خود تلقی خواهند کرد.

فعلا تنها سنگال و ساحل عاج آمادگی خود را برای مداخله نظامی در نیجر اعلام کرده اند که این اعلام آمادگی هم بیشتر در حد حرف است تا عمل.

دراین میان باید دید که فرانسه عزم یک اقدام نظامی در نیجر را دارد؟ با توجه به نقشی که فرانسه در جنگ اوکراین دارد و عملا خود آلوده آن جنگ است و در داخل کشور نیز با تظاهرات و جنبش خیابانی اعتراضی مردم روبروست بعید به نظر می رسد تن به چنین اقدامی بدهد، بویژه که احزاب حاضر در پارلمان فرانسه نیز مخالف چنین مداخله ای هستند. از جمله حزب ناسیونالیستی که رهبری آن را خانم لوپن برعهده دارد و منتظر اولین فرصت برای بدست گرفتن قدرت دولتی است. حزبی که در چارچوب افکار ناسیونالیستی خود، حتی با ادامه حضور فرانسه در اتحادیه اروپا نیز مخالفت است و خواهان همکاری با روسیه است تا جنگ با آن کشور.

با توجه به همین موقعیت است که فعلا دولت فرانسه اعلام کرده حمایت های مالی خود به بورکینافاسو را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق در می آورد. کشوری که دولت انقلابی آن از شورای نظامی نیجر اعلام کرده است!

. Au Niger, les dés sont jetés pour la Cedeao | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 892  -  18 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت