راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فرانسه

در باتلاق نیجر

گیر کرده است!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

فرانسه هنوز جرات ورود مستقیم نظامی به قیام نظامیان نیجر و بدست گرفتن قدرت حکومتی توسط آنها را ندارد و سعی می کند کشورهای اقماری خود در افریقا را به جان نیجر بیاندازد. این تعلل فرانسه به آن دلیل است که بیم دارد بقیه کشورهای افریقائی نیز علیه استعمار فرانسه به پا خیزند و کل قاره از زیر سلطه فرانسه خارج شود. امریکا نیز همین بیم را دارد و تاکنون با کودتای انقلابی نظامیان نیجر مدارا کرده است.

یک روزنامه‌نگار فرانسوی می گوید: در خیابان‌های پایتخت نیجر، مردم بصورت عادی زندگی می کنند و هیچ نشانه‌ای از اضطراب دیده نمی‌شود. رئیس جمهور ساحل عاج، گفته است که این کشور و متحدانش آماده عملیات نظامی در نیجر هستند. از جمله کشورهای بنین و سنگال که یک "گردان" 850 تا 1100 نفری را در مرز نیجر مستقر کرده اند، اما نه مردم و نه حکومت جدید نیجر برای این نوع تهدیدها اهمیتی قائل نیستند.

رئیس جمهور نیجریه "بولا تینوبو"، گفته است: استفاده از زور علیه دولت جدید را با زور پاسخ خواهد داد.

هدف دولت هائی که مطابق با رهنمودهای دولت فرانسه حرکت می کنند بازگرداندن "محمد بازوم"، رئیس جمهور سرنگون شده به قدرت است و دولت جدید اعلام کرده که او را باتهام وابستگی به فرانسه علیه منافع ملی مردم نیجر محاکمه علنی خواهد کرد.

نظامیانی که اکنون در نیجر در قدرت هستند، خود را ناسازگار با سیاست فرانسه نشان داده اند و سازمان " ECOWAS" که تحت هدایت فرانسه در افریقا تشکیل شده را سازمانی "باج گیر" میدانند که دولت سرنگون شده نیجر یکی از اعضای فعال آن بود و دولت فرانسه به نقش او در افریقا متکی بود.

پاریس، در تهدید نظامی علیه دولت جدید نیجر بسیار محتاط عمل می کند و تاکنون در برابر  پیشنهادهائی که برای دخالت نظامی علیه اقدام نظامیان نیجر شده را پیشنهادهائی قابل مطالعه اعلام کرده است.

فرانسه تا پیش از قیام نظامیان نیجر 1500 سرباز در پایتخت این کشور "نیامی" داشت که وظیفه آنها مبارزه با افراط گرائی اسلامی اعلام شده بود اما در واقع نقش آنها تامین منافع اقتصادی فرانسه و شرکت های فرانسوی در معادن اورانیوم بود.

در مقابل کشورهای تابع فرانسه که خود را آماده لشگر کشی به نیجر اعلام کرده اند، چند کشور غرب آفریقا ضمن مخالفت با مداخله نظامی در نیجر آن را ماجراجویی اعلام کرده و با آن مخالفت کرده اند.

کشورهای همسایه نیحر مانند مالی و بورکینافاسو که در آنها نظامیان قدرت را دراختیار دارند، همبستگی خود را با دولت جدید نیجر اعلام کرده اند. آنها حتی اعلام کردند که اگر کشور نیجر مورد حمله قرار گیرد، به آنها "اعلان جنگ" خواهند کرد.

در این میان، وزیر خارجه امریکا "آنتونی بلینکن"، تهدید به بررسی همه گزینه ها علیه نظامیان به حاکمیت رسیده در نیجر را کرده است.

. Au Niger, aucune réaction des putschistes aux nouvelles menaces militaires de la Cedeao | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 893  -  25 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت