راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نفرت افریقا از غرب

و ستایش از شوروی

 

  

سه دهه سلطه بلامنازع غرب بر جهان، به ویژه بر آفریقا به جای آنکه امریکا و غرب را محبوب کشورهای این قاره کند موجب شورش آنها علیه امریکا و غرب شده است.

سلطه غرب بر آفریقا نه سه دهه، بلکه دست کم سه قرن [اگر نه بیشتر] ادامه داشته و ملت های این قاره را به فلاکت کشانده است. از کشتی های حامل برده از آفریقا چیزی نشنیده اید؟

در غرب از اشتباهات اتحاد شوروی در مناسباتش با افریقا بسیاری می گویند و می نویسند. این منتقادان از اشتباهات غرب در طول سه دهه گذشته در افریقا چیزی نمی گویند. اشتباهاتی که دست رقبای امریکا و  از جمله روسیه را در این قاره باز کرد.

شوروی در مناسباتش مبشر رهائی آفریقا بود. ملتهای آفریقا استقلالشان را مدیون حمایت های بی دریغ شوروی و کوبای سوسیالیستی میدانند. خدمات تاریخی شوروی را با جنایات دول غربی اعم از پرتغال و اسپانیا و فرانسه و انگلستان و هلند و بلژیک و بالاخره آمریکا مقایسه باید کرد.

نقش اتحاد شوروی در افریقا را از زبان  "یووری کاگوتا موسونی" رئیس جمهور اوگاندا در اجلاس روسیه - افریقا در سن پترزبورگ بخوانید:

رابطه بین اتحاد شوروی و آفریقا برای رهائی آفریقا امری حیاتی بود. در سال 1900 تمام قاره آفریقا به استثناء اتیوپی تبدیل به مستعمره شده بودند. سپس دو اتفاق مهم افتاد. اول در سال 1912 کنگره ملی آفریقا تشکیل شد و این اولین بار بود که آفریقائی ها خود را برای رهائی آفریقا سازمان دادند. سپس در سال 1917 کمونیست ها در روسیه قدرت را به دست گرفتند. آنها اولین نیروی بین المللی بودند که از ما حمایت کردند. بعدها در سال 1949 چین نیز به آنها پیوست. این یک پایه مادی نیرومند برای مبارزه ضد استعماری ما را شکل داد. وقتی که تمام این اتفاقات می افتاد، مردم شوروی نخستین کسانی جلوه می کنند که در مبارزه ما علیه استعمار در کنار ما ایستادند. این ریشه مناسبات کنونی ما با روسیه است.

 اینکه امروز پرچم روسیه در دست مردم کشورهای مختلف آفریقایی دست به دست می‌گردد فارغ از آنکه نشانه‌ای از ورود به عصر جدید در عرصه روابط بین‌الملل هستیم، بیانگر ناامیدی و سرخوردگی ملت‌های آفریقا از غرب است.

آیا امروز وقتی پرچم روسیه در دست مردم افریقاست، این به معنای اشتباهات شوروی در افریقاست؟

غرب تا همین چند روز پیش از نفوذ جمهوری اسلامی در آفریقا حرف می زد. و حالا همین غرب ناراحت است که پرچم جمهورهای ما را مردم افریقا بدست نمی گیرند؟ غرب فراموش می کند که مردم افریقا سرگرم تسویه حساب های گذشته با غرب هستند. هر نوع لگد پراکنی به میراث پر افتخار شوروی (و ایضا کوبای قهرمان و آلمان شرقی) تف سر بالا است که به صورت خودتان باز می گردد.

(این مطلب از سایت و کانال "سوریه" برگرفته شده و اندکی اصلاحات نیز در آن انجام شده است.

https://t.me/syriankhabar/32186

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 893  -  25 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت