راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگاهی به پرونده

نیمه باز

11 سپتامبر

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

 

  

پروندهِ از طبقه بندی «سری» خارج شده واقعه 11 سپتامبر 2001، سوالات جدیدی را در رابطه با عملیات تروریستی حمله با هواپیماها به برج های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در نیویورک ایجاد کرده است. بنا به اطلاعات جدید، بین یک واحد سیا ـ عربستانی و دو هواپیماربای 11 سپتامبر ارتباطاتی وجود داشته است.

این موضوع نتیجه بررسی پرونده ای است که جدا از پرونده سانسور و ارائه شده در دادگاه توسط سیا، به عنوان پرونده اصلی و غیر سانسور شده به دست تارنگاشت تحقیقی ـ تحلیلی "اسپای تاک" رسیده است. تارنگاشت اسپای تاک در مطلب خود به اطلاعات 21 صفحه ای "دون کانسترارو"، محقق ارشدِ دفترِ کمیسیون های نظامی، نهاد قانونی نظارت بر پرونده های متهمان 11 سپتامبر استناد می کند. این اطلاعات خلاصه ای از کشف های طبقه بندی شده دولت ایالات متحده و مصاحبه های خصوصی این محقق ارشدِ با «مقامات عالی رتبهِ ناشناس سیا» و «اف بی ای» می باشد.

بسیاری از ماموران «اف بی آی» که با محقق پرونده صحبت کرده اند، خود عملیات تحقیق ارتباطات دولت وقت عربستان سعودی با سازمان سیا را رهبری کردند. این ماموران می گویند که با وجود انجام چندین مصاحبه طولانی با طیف وسیعی از شاهدان، وجود صدها صفحه شواهد، تحقیق رسمی در مورد چندین مقام سعودی و راه اندازی یک هیئت منصفه بزرگ برای تحقیق در مورد شبکه پشتیبانی از هواپیما ربایان مابین ایالات متحده و ریاض، تحقیقات به طور ناگهانی در سال 2016 خاتمه یافته اعلام شده است و هنگامی که 5 سال بعد، یعنی سال 2021 در دادگاه عمومی منتشر شد، بخش هایی از سند تحقیقی منتشر شده «ویرایش» شده بوده است. پرونده تحقیقی «دون کانسترارو»، پر از جزئیات جدید در مورد 11 سپتامبر است  این موضوع به دنبال انتشار اسناد غیر محرمانه اف بی ای در سال گذشته است که امکان پذیر شده است.اطلاعات بی سابقه ای از عملیات اطلاعاتی عربستان در امریکا.

محور اصلی این تحقیقات، مردی سعودی بنام «عمر البیومی» است که دو تن از هواپیما رباها را در رستوران گران قیمت خاورمیانه در ونیزِ "کالور سیتی" لوس آنجلس ملاقات کرده است. او این دو عضو القاعده را تشویق کرد تا به سن دیگو بروند و هنگامی که به آنجا رسیدند، به آنها کمک کرد تا حساب بانکی باز کنند، برای آنها آپارتمان پیدا کرد، سپرده امنیتی آنها را پرداخت کرد، اجاره نامه آنها را امضا کرد و یک مهمانی خوشامدگویی برای آنها ترتیب داد. او همچنین هواپیماربایان را به انور العولقی، امام مسجدی در سن دیگو، کالیفرنیا معرفی کرد که طبق گزارش کمیته مشترک کنگره در مورد 11 سپتامبر، او در سن دیگو به عنوان مشاور معنوی آنها خدمت می کرد.

در همین رابطه تارنگاشت تحقیقی ـ تحلیلی the grayzone (منطقه خاکستری) که نوشته های روزنامه نگار باسابقه «سیمور هرش» را نیز منتشر می کند، ماه مه سال 2023 نوشت: اگر چه تیم بازبینی 11 سپتامبر توسط بازرس کل سیا در سال 2005 گزارش داد که هیچ مدرکی مبنی بر اینکه دولت سعودی آگاهانه و با میل و رغبت از القاعده حمایت کرده است، پیدا نکرده است. اما اسناد اخیرا غیر محرمانه اعلام شده نشان می دهد که حداقل دولت عربستان سعودی در مورد ورود «نواف الحازمی» و «خالد المهدر» به امریکا بسیار بیشتر از «اف بی ای» می دانسته است.

با توجه به محتویات شگفت انگیز سند تحقیقاتی، دشوار نیست که بپرسیم: آیا حداقل دو هواپیماربای 11 سپتامبر آگاهانه یا ناخواسته در یک عملیات اطلاعاتی مشترک سیا و عربستان استخدام شده بودند، که ممکن است اسنادش از بین برده شده باشد؟ چرا تحقیقات به طور ناگهانی مختوم اعلام شده است؟ چرا بخش هایی از سند تحقیقی ویرایش شده است؟

ماموران «اف بی ای»، سازمان «سیا» را به سرپوش گذاشتن بر واقعه 11 سپتامبر 2001 متهم می کنند. این نظریه که سیا تلاش ناموفق خود را برای استخدام هواپیماربایان از طریق سعودی ها آغاز کرده است، سالهاست که وجود دارد، اما سند به دست آمده توسط ما (اسپای تاک) نشان می دهد شواهد بیشتری برای استناد به آن وجود دارد. یکی از ماموران سابق اف بی ای که بازپرس نظارت بر پرونده های متهمان بوده است ادعا کرده است که سیا دارای پرونده های فوق سری «عملیاتی» در باره یک مامور امنیتی سعودی بنام «عمر البیومی» است که با دو هواپیما ربای عضو القاعده در رستورانی با نام خاورمیانه در خارج از لس آنجلس ملاقات کرده است که این موضوع همچنان مسکوت گذاشته می شوند. اسناد اخیرا از طبقه بندی خارج شده اف بی آی نشان می دهد که «عمر البیومی»، یک مامور امنیتی عربستان سعودی بوده است مصاحبه های «قبلا گزارش نشده» در دادگاه نیز بر این گواه هستند که سیا اطلاعات مربوط به تلاش «استخدام هواپیما ربایان» را پنهان می کند. قبل از یازده سپتامبر، سیا مصمم بود که یک منبع انسانی را به شبکه تروریستی «اسامه بن لادن» وارد کند به همین دلیل ورود دو عضو القاعده به جنوب کالیفرنیا در 9 ژانویه فرصتی بی سابقه بود. اگر چه سیا از نظر قانونی از جمع آوری اطلاعات در مورد شهروندان امریکایی منع شده است، «اما بخش اطلاعات خارجی آن می تواند ماموریت جمع آوری اطلاعات را در هر جایی انجام دهد.»

البته یک سخنگوی سیا انکار کرد که این سازمان اطلاعات را پنهان کرده است اما «اف بی ای» در این رابطه از اظهار نظر رسمی خودداری می کند. وکلای متهمان 11 سپتامبر در گوانتانامو از یک قاضی خواسته اند به سیا، اف بی ای، کنگره و کمیسیون 11 سپتامبر دستور دهد تمام اسناد مربوط به عمر البیومی را تحویل دهند. «افراد مطلع» پیشنهاد کرده اند که سیا اطلاعات مربوط به سفر «نواف الحازمی» و «خالد المهدر» را که پنهان کرده است، منتشر کند. سیا می خواست آنها را از کانال سازمان اطلاعات عربستان سعودی استخدام کند، تا پای ایالات متحده به موضوع تهاجم به دوقلو های مرکز تجارت جهانی کشیده نشود.

این افشاگری ها در یک سند 21 صفحه ای در دادگاهی که سال 2021 در پایگاه دریایی خلیج گوانتانامو ثبت شده بود، یافت شده است. این پایگاه دریایی پرونده های متهمان 11 سپتامبر را مورد بررسی قرار می دهد. سند مذکور با وجود اینکه در پرونده عمومی بوده است، اما وجودش اعلام و گزارش نشده است، زیرا «به طور کامل ویرایش» شده بود. البته تارنگاشت افشاء کننده یعنی رسانه  اسپای تاک یک نسخه «ویرایش نشده» آن را به دست آورده است. تارنگاشت تحقیقی ـ تحلیلی «منطقه خاکستری» ادامه می دهد: این پرونده حقوقی شامل خلاصه ای از مصاحبه ها با ماموران ناشناس اف بی ای، کارکنان کمیسیون 11 سپتامبر و افرادی است که در مورد حملات نیویورک و واشنگتن تحقیق کرده اند. این گزارش توسط دون کانسترارو بازرس دفتر کمیسیون های نظامی، به عنوان دادگاه رسیدگی به پرونده های متهمان 11 سپتامبر به طور رسمی منتشر شده است.

چهار مامور سابق اف بی ای که نامشان فاش نشده و در تحقیقات مربوط به 11 سپتامبر دست داشتند، به «دون کانسترارو»، گفتند که همواره معتقدند بوده اند سیا در حال سرپوش گذاشتن بر عملیاتی در خاک امریکا برای نفوذ به القاعده است. سنگین ترین اتهامات از یک مامور سابق اف بی ای است که در 9 ژوئیه با کانسترو صحبت کرد. این مامور سابق که تنها به عنوان CS-11 شناخته می شود، «دانش گسترده ای در مورد مسائل ضد تروریستی و ضد اطلاعاتی» دارد.

سابقه سرپوش گذاشتن بر بعضی از اطلاعات توسط سیا پس از بنیانگذاری «مقر الک» (اداره مشترک سیا و اف بی آی) در سال 1996 بتدریج برای آف بی آی مشخص شد. «مقر الک» بخشی از سیا بود که می بایستی با آف بی آی تلاش مشترک تحقیقاتی انجام دهد اما ماموران اف بی ای که به این واحد اختصاص داده شده بودند، به زودی دریافتند که آنها از انتقال هرگونه اطلاعات به دفتر مرکزی خود بدون مجوز سیا ممنوع شده اند و برای انجام این کار با مجازات های شدید مواجه شدند. تلاش برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات با واحد مربوطه اف بی ای آی مستقر در نیویورک - بارها مسدود شد.

«دون کانسترارو» در گفتگوی خود با اسپای تاک گفت: CS-23 منبع اطلاعات من ملاقات بین مامور امنیتی سعودی و هواپیماربایان در رستوران خاورمیانه را بخشی از عملیاتی به رهبری «آژانس اطلاعات مرکزی» توصیف می کند و می گوید که سیا پرونده های «عملیاتی» مختلفی در مورد «عمر البیومی» دارد که مربوط به قبل از 11 سپتامبر2001 است. سیا کلیه پرونده های «عملیاتی» در مورد عمر البیومی را حفظ کرده است.منبع CS-23  به من توضیح داد که اصطلاح «پرونده های عملیاتی» به پرونده هایی اطلاق می شود که توسط یک «سازمان خاص» انجام می شود. CS - 23 همچنین توضیح داد که او از یک «مبادله نوشتاری» در مورد «عمر البیومی» آگاه است.

تارنگاشت «منطقه خاکستری» ادامه می دهد: «دون کانسترارو» گفته است که تمامی اطلاعات افسران سیا و ماموران اف بی ای که با آنها صحبت کرده است ناشناس می ماند و او نمی تواند SpyTalk را بامنبع CS-23 در تماس قرار دهد. او گفته است که تحقیقات او بدون اطمینان اولیه از محرمانه بودن امکان پذیر نبود.  فراموش کرد که اف بی ای تلاش کرده است تا حداقل یک مامور سابق خود را که علنا درباره عربستان سعودی و تحقیقات 11 سپتامبر صحبت کرده بود، ساکت کند. در نامه ای، که یک نسخه از آن در اختیار رسانه «اسپای تالک» است، اف بی آی به مامور وظیفه خود محرمانه بودن موضوع را یادآوری کرده و به او دستور داده شده تا تمام اطلاعات خود را پاک کند. بازپرس کمیسیون نظامی گوانتانامو «دون کانسترارو»گفت: CS-23 منبع اطلاعاتی من می گوید، سیا شواهد مهمی را از اف بی ای در مورد یک عامل اطلاعاتی عربستان سعودی پنهان کرده است. او گفت: «سیا تمام چیزهایی را که در مورد عمر البیومی می داند چه قبل و چه بعد از حملات 9 سپتامبر با FBI به اشتراک نمی گذارد.».البته یک سخنگوی سیا به شدت این ادعا را رد کرد، اما ادعا نکرد که چنین پرونده هایی وجود ندارد!

منابع:

https://thegrayzone.com/2023/04/18/9-11-hijackers-cia-recruits/

 

https://www.spytalk.co/p/exclusive-fbi-agents-accuse-cia-of

 

اطلاعات بیشتر در باره «عمر البیومی»:

https://ar.wikipedia.org/wiki/%D8%B9%D9%85%D8%B1_%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%8A%D9%88%D9%85%D9%8A

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 893  -  25 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت