راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کشتی تنش

چین و امریکا

در فیلیپین

پیش می رود!

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

امریکا، همزمان با تحریکاتی که در تایوان مشغول آنست تا بلکه از این طریق از چین باج خواهی کرده و موفق به جدائی چین از روسیه شود، در فیلیپین نیز تنشی را میان این کشور و چین بوجود آورده است. کشوری که بزرگترین پایگاه نظامی امریکا در دریای جنوبی است.

 این تنش (میان چین و فیلیپین) ظاهرا بر سر سرنوشت یک کشتی فیلیپینی اغاز شده که در دریای چین جنوبی به گِل نشسته است. این کشتی در آبهایی به گل نشسته که مورد اختلاف بین چین و فیلیپین است.

هنگامی که قایق های کوچک حامل سربازان نیروی دریایی فیلیپین به طرف کشتی به گل نشسته می رفتند، گارد ساحلی چین به سمت آنها شلیک کرد و تنش نظامی آغاز شد.

کشتی به گل نشسته متعلق به امریکاست که پس از شکست امریکا در جنگ ویتنام در اختیار نیروی دریائی فیلیپین قرار گرفت. هنوز معلوم نیست چرا این کشتی به گل نشسته است .

 چین در سال 1994 جزیره  کوچکی که بیش از "چند  صخره" نیست را در اختیار گرفت و بتدریج آن را تبدیل به جزیره‌ای مصنوعی کرد تا یک پایگاه نظامی که نقش مهمی در این منطقه دارد را در آن تاسیس کند. ریشه ماجرا به همین ماجرا باز می گردد.

کشتی به گل نشسته در اختیار نیروی دریائی مانیل بوده و گروهی از سربازان نیروی دریایی فیلیپین در آن مستقر بودند.

این کشتی نقش یک پاسگاه نظامی در جزایر"سپراتلی"، در مجمع الجزایر مورد مناقشه بین چین و همسایگانش (تایوان، برونئی، ویتنام، مالزی و فیلیپین) را داشت، چرا که در منطقه ای استراتژیک واقع در امریکا در دوران باراک اوباما، با پشت سر گذاشتن ماجراجویی های آمریکا در دوران باراک اوباما، با پشت سر گذاشتن "جنگ های بوش" و عبور از ماجراجویی های مستقیم نظامی پرهزینه، روی آسیای دور متمرکز شد و دریای چین به کانون رقابت استراتژیک بین ایالات متحده و چین تبدیل شد.

واشنگتن از آن زمان تا اکنون اتحادهای نظامی اقتصادی خود با کشورهای منطقه را توسعه داده است، از جمله  احیای قرار داد چهارجانبه، در سال 2007 با استرالیا، ژاپن و هند با هدف محاصره پکن. پیمان  Aukus، میان بریتانیا، ایالات متحده و استرالیا، به این پیمان اجازه  مجهز شدن به زیردریایی‌های اتمی را می دهد.

 پکن خود را مالک تمام دریای چین جنوبی میداند و صدها قایق نظامی را در آن مستقر کرده و از سیاست توسعه مصنوعی زمین های بازیابی شده از آب و نظامی کردن جزایر و صخره ها را دنبال می کند. مانیل که با واشنگتن همسوست با امکانات خود مشغول جاسوسی در آبهای دریای جنوبی چین است که روابط بین دو کشور را تیره کرده است.

فیلیپین از زمان "فردیناند مارکوس" روند همسویی با واشنگتن را طی کرد و چهار پایگاه نظامی در اختیار امریکا قرار داد.

به گِل نشستن کشتی مورد بحث، به معنای به گِل نشستن تنش ها میان فیلیپین و امریکا از یکسو و چین از سوی دیگر نیست و این کشتی دوم با بادبان های برافراشته پیش می رود.

 

. Mer de Chine : escarmouches entre la Chine et les Philippines sur fond de tension diplomatique | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 893  -  25 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت