راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا دستش را

از پشت زلنسکی

بر میدارد؟

ترجمه و گزینش

از مطبوعات فرانسه

 

  

با شکست ضد حمله ارتش اوکراین تحت رهبری و حمایت ناتو علیه روسیه، ادامه حمایت امریکا از دولت مستقر در کیف را زیر علامت سئوال برده است.

سیاست داخلی و خارجی امریکا همیشه به موازات هم اما مستقل از هم پیش برده می شوند. یک نظرسنجی که در اوایل ماه اوت توسط CNN منتشر شد نشان داد که اکنون 71 درصد جمهوری خواهان مخالف تصویب کمک های جدید به اوکراین در کنگره هستند، در حالی که 62 درصد از دموکرات ها موافق آن هستند.

 در مجموع، 55 درصد از پاسخ دهندگان موافق توقف "کمک مالی و نظامی" به اوکراین هستند. آغاز کمپین انتخابات مقدماتی جمهوری خواهان - که زنگ آن در 23 اوت با اولین مناظره بزرگ به صدا در خواهد آمد - این روند را تقویت خواهد کرد. نامزدهای  تلاش خواهند کرد تا با تمرین تک گویی در انتقاد از رئیس جمهور دموکرات نقش خود را برجسته کنند . وقتی صحبت از جنگ در اوکراین به میان می‌آید، دونالد ترامپ محبوب نظرسنجی ها، پیشتاز است. او از دوران ریاست جمهوری خود به این دلیل که با روسیه و  پوتین مناسبات خوبی برقرار کرده بود یاد می کند. شاید به همین دلیل ترامپ از محکوم کردن روسیه در جریان ورود ارتش روسیه به اوکراین انتقاد نکرد و آن را محکوم نکرد.

رئیس جمهور سابق (دونالد ترامپ) مشهور به داشتن به دیپلماسی گیج کننده است و در چارچوب همین دیپلماسی با زلنسکی خوب نیست. این زلنسکی بود که از پسر جو بایدن خواسته بود تحقیقاتی را در مورد دونالد ترامپ  آغاز کند، گرچه او از انجام تحقیقات طفره رفت و آشکارا آن را نپذیرفت. اما

 آن تماس تلفنی زلنسکی  منجر به اولین روند استیضاح دونالد ترامپ شد که با شکست دموکرات ها به پایان رسید. برای ترامپ زلنسکی تنها مشکل نیست. روابط او با جو بایدن نیز متشنج است.

بر اساس گزارش مطبوعات آمریکایی، امریکا  به طور فزاینده ای از خواسته های بی وقفه رئیس جمهور اوکراین برای کمک های نظامی که تاکنون از مرز 113 میلیارد دلاری گذشته ناراضی است. در جریان نشست اخیر سران در "ویلنیوس"، به میزبانی کاخ سفید، جو بایدن با ورود اوکراین به ناتو مخالفت کرد. موضوعی که اگر تحقق یابد عبور از خط قرمز  پوتین است.

فعلا رهبری ناتو ، با دشواری و نارضائی از استراتژیک اوکراین پیروی می کند. ایالات متحده از اوکراین می‌خواهد که کارهای خاصی را انجام ندهد، اما کی‌یف بانادیده گرفتن یا عدم رسیدگی به نگرانی های ایالات متحده به هر حال آن‌ها را انجام می‌دهد.

یکی از اعضای نزدیک به دولت بایدن به سی ‌ان ‌بی ‌سی گفت: وزلنسکی  از واشنگتن گله می‌کنند که چرا از پذیرش اوکراین در ناتو حمایت نکرده است. فرماندهان ارشد آمریکا از دفاع ضعیف اوکراین از شهر استراتژیک "باخموت" انتقاد می کنند. ضعفی که به شکست و فتح باخموت بدست ارتش روسیه انجامید و تلفات زیادی روی دست ارتش اوکراین و نیروهای مزدور خارجی گذاشت.

مطمئناً، اکنون جایی برای قطع حمایت امریکا از اوکراین متصور نیست، اما بدون شک در طول زمان بایدن  محتاطانه از زلنسکی فاصله خواهد گرفت.

 . Guerre en Ukraine : entre Joe Biden et Volodymyr Zelensky, de la friture sur la ligne | L'Humanité (humanite.fr)

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 893  -  25 مرداد 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت