راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اجلاس مهم "بریکس"
در ژوهانسبورگ افریقای جنوبی

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

 

ائتلاف اقتصادی برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی (بریکس) پانزدهمین نشست سالانه رهبران خود را از سه شنبه 22 تا پنجشنبه 25 آگوست در ژوهانسبورگ آغاز کرد.
سیریل رامافوسا، رئیس جمهور افریقای جنوبی، شی جین پینگ چین، لوئیز لولا دا سیلوا برزیل و نارندرا مودی، نخست وزیر هند بعنوان اعضاء اولیه تشکیل دهنده اتحادیه شخصا در این نشست شرکت کردند.
رئیس جمهور چین شی جین پینگ از طریق فرودگاه بین المللی «اورتامبو» وارد ژوهانسبورگ شد و توسط رئیس جمهور افریقای جنوبی سیریل رامافوسا مورد استقبال قرار گرفت.
ولادیمیر پوتین از طریق ویدئو کنفرانس به این نشست خواهد پیوست. لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در میان شادمانی سنتی گروه استقبال کننده افریقای جنوبی وارد ژوهانسبورگ شد.
بیش از 40 رهبر خارجی در این نشست شرکت خواهند کرد، حدود بیست شخصیت نیز از جمله دبیرکل سازمان ملل متحد، رئیس کمیسیون اتحادیه افریقا و رئیس بانک توسعه جدید بریکس نیز دعوت شده اند. احتمالا مهمترین و بحث برانگیزترین موضوع پذیرش و عضو گیری و گسترش بریکس باشد.
پیش از این نشست 23 کشور از جمله عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی، آرژانتین، الجزایر، مصر و اتیوپی ارزوی خود را برای پیوستن به این سازمان اعلام کرده اند. گروه بریکس بیش از 40 درصد از جمعیت جهان و حدود 26 درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می دهد و یک انجمن جایگزین برای کشورهای خارج از کانال های دیپلماتیک تحت سلطه قدرت های سنتی غربی است. دیگر مسائل دستور کار این نشست شامل بحث در رابطه با مسائل ژئوپلیتیک جهانی، تجارت و توسعه زیرساخت ها و موضوع شتاب دهی در دفع و دوری از دلار بعنوان ارزی استعماری با افزایش استفاده از ارزهای محلی می باشد.
میگل دیاز کانل، رئیس جمهور کوبا، که از روز یکشنبه سفری بیش از یک هفته ای به آفریقا را آغاز کرده بود، روز سه شنبه بمنظور شرکت در نشست سه روزه بریکس وارد افریقای جنوبی شد. او پیش از این از کشور های افریقایی آنگولا، لوآندا، نامیبیا و موزامبیک دیدن کرده بود.
در این رابطه روزنامه یونگه ولت: اتحاد بریکس که متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی است و تقریبا15 سال است با موفقیت در مورد گسترش این اتحادیه بحث می کند، شروع به ساخت سازه های موازی کرده است. شناخته شده ترین مثال بانک توسعه جدید (بریکس)، یک موسسه متقابل بانک جهانی است. اتحادیه بریکس در سال 2009 به عنوان همتای G7 تاسیس شد. اعضاء اولیه این بانک برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی بیش از همه یک چیز را به اشتراک می گذارند: آنها اقتصادهای نوظهور هستند که می خواهند به رشد خود ادامه دهند، اما به طور مداوم از انجام این کار توسط G7 جلوگیری می شود. پیوستن به بریکس بهترین انتخاب برای چنین کشور های در حال رشد است. اگر آنها نمی خواهند تسلیم شوند، به جز پیوستن به بریکس هیچ راهی برای شکستن محاصره G7 وجود ندارد.
جنگ اوکراین به عنوان نقطه عطف
نقطه عطف در سال 2022 با تحریم های گسترده غرب علیه روسیه بود. آنها مسکو را مجبور کردند تا برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی ناشی از تحریم های غرب، مناسبات اقتصادی خود را با کشورهای غیر غربی تقویت کند. دو کشور بریکس، هند و چین، نقش مهمی در این امر ایفا کردند. هر دو توانستند واردات خود را از روسیه به طور قابل توجهی افزایش دهند.
دوری از دلار
از زمانی که کشورهای غربی روسیه را از سیستم مالی بین المللی جدا کردند و ذخایر ارزی آن را مسدود کردند، فوریت فرار از وابستگی به دلار امریکا علاوه بر روسیه برای همه کشورهای غیر غربی نیز افزایش یافته است. 58درصد از ذخایر ارز خارجی جهان به دلار امریکا نگهداری می شود، 88 درصد از تمام معاملات مالی به ارز ایالات متحده انجام می شود و دلار امریکا هنوز هم توسط قدرت سیاسی و نظامی عظیم ایالات متحده پشتیبانی می شود.
با این حال، در سال گذشته، یک جنبش خروج قابل توجه آغاز شده است که در آن کشورهای بریکس نقش مهمی ایفا می کنند. روسیه مجبور به استفاده از ارزهای دیگر در تجارت خود، به ویژه با چین و هند، به ویژه یوان چین و گاهی اوقات درهم امارات است. چین در حال مذاکره با عربستان سعودی برای پرداخت هزینه نفت با ارز خود است. برزیل در حال بررسی افزایش استفاده از ارزهای دیگر است. همچنین خواستار ارز دیجیتال بریکس خود شده است. گفته می شود که این می تواند توسط مواد خام مانند طلا، نقره یا عناصر خاکی نادر پوشیده شود. سبد ارزها در رابطه با واحد پرداخت خود نیز در نظر گرفته شده است. همه اینها در اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ مورد بحث قرار خواهد گرفت.
فایننشال تایمز نوشت که چین ظاهراً می‌تواند از بریکس بخواهد که به رقیب G7 تبدیل شود. وزیر خارجه روسیه نیز پیش از این خاطرنشان کرده بود که هدف این سازمان تبدیل شدن به یک «هژمون جمعی جدید» نیست، اما می تواند به یکی از ستون‌های یک نظم جهانی چندمرکزی جدیدتر تبدیل شود.
به گزارش اسپوتنیک «آنوداها جنوی» رئیس سابق دانشکده مطالعات بین المللی در دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو، گفت «بریکس خود را در برابر غرب قرار نمی دهد، بلکه برعکس از یک سیستم چند قطبی حمایت می کند که همزیستی ایده ها، سیستم ها و نهادهای مختلف را تشویق می کند. این غرب است که اتحادهای نظامی انحصاری دارد تهدید ها را علیه دیگران، توسعه می دهد.»
این کارشناس هندی تاکید کرد که چشم انداز اصلی بریکس تعهد آن به حاکمیت، چند قطبی بودن، عدم مداخله و مخالفت با اقدامات اقتصادی اجباری است.
در نهادهای «برتون وودز»، قوی ترین ایالت های اقتصادی نیز بیشترین وزن رای را دارند. اگر رئیس بانک جهانی همیشه از ایالات متحده است، رئیس صندوق بین المللی پول همیشه از اروپا است. هر دو موسسه در واشنگتن دی سی مستقر هستند. وضعیت با بانک توسعه بریکس کاملا متفاوت است. این بانک با هدف توسعه چند جانبه توسط کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی) تاسیس شده است.
سرمایه مجاز اصلی بانک 100 میلیارد دلار است. دفتر مرکزی این بانک در شانگهای چین است. اولین دفتر منطقه ای در ژوهانسبورگ، افریقای جنوبی واقع شده است و دومین دفتر منطقه ای در سال 2019 در برزیل و پس از آن مسکو، روسیه تاسیس شده است.
ـ نکات کلیدی از گفتگوی دیلما روسف، رئیس بانک بریکس با فایننشیتال تایمز در اجلاس:
ـ بانک بریکس در حال بررسی درخواست های عضویت از 15 کشور است و ممکن است حدود پنج کشور را تایید کند.
ـ بانک شروع به قرض دادن در ارزهای محلی خواهد کرد.
ـ تا سال 2023 تا 10 میلیارد دلار وام داده خواهد شد.
ـ ارزهای محلی جایگزینی برای دلار نیستند، بلکه فعلا علیه سیستم تک قطبی عمل می کنند.
ـ بانک بریکس برای وام دادن هیچ شرط سیاسی به کشورها تعیین نمی کند.

https://www.jungewelt.de/artikel/456537.internationale-politik-eine-neue-weltordnung.html

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh




 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 894  -  اول شهریور1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت