راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اتحاد استراتژیک

 روسیه و کره شمالی

سایت روسی «روسترات»

ترجمه- کیوان خسروی

 

 

"بنیاد کارنگی" متقاعد شده که همکاری به نفع هر دو کشور است، زیرا هر یک می تواند آنچه را که کمبود دارد به دیگری بدهد.

 

سفر «سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه به "پیونگ یانگ" که غیرمنتظره بود، تحلیلگران "بنیاد کارنگی" را واداشت تحلیل کنند که این سفر چه پیامدهای ناخوشایندی می تواند برای غرب داشته باشد.

یک محقق امور کره بنام «فئودور ترتیتسکی» در مقاله ای می نویسد که هیچ چیز مشخص نیست، اما احتمال تغییرات جدی در پویایی روابط روسیه و جمهوری دموکراتیک خلق کره زیاد است. اکنون، در "بنیاد کارنگی" تأکید می‌کنند که روسیه بر خلاف اتحاد جماهیر شوروی، نمی تواند متحد جمهوری دموکراتیک خلق کره باشد. علیرغم همه تلاش‌های پیونگ یانگ در زمینه تنوع روابط تجاری خود با چین، روابط اقتصادی بین روسیه و جمهوری دموکراتیک خلق کره عملاً وجود ندارد.

بیانیه‌های سیاست خارجی جمهوری دموکراتیک خلق کره نسبت به روسیه معمولاً تحسین‌برانگیز است و چیزی وجود ندارد که نشان داده شود که پیونگ یانگ در ازای لفاظی‌های حمایتی آن از مسکو چیزی دریافت کرده است.

در سال 2014، جمهوری دموکراتیک خلق کره یکی از معدود کشورهایی بود که کریمه را به عنوان سرزمین روسیه به رسمیت شناخت. به نظر "بنیاد کارنگی"، پشت این امر تمایل بدست آوردن محرکی اقتصادی قرار دارد.

" بنیاد کارنگی" با استناد به مصاحبه «الکساندر ماتسگور»، سفیر روسیه در جمهوری دموکراتیک خلق کره، تاکید می کند که جمهوری دموکراتیک خلق کره یکی از معدود کشورهایی است که می‌تواند سیاست خارجی کاملا مستقلی را دنبال کند. سفیر روسیه گزارش داد: "بگذارید این امر در دوران فوق عملگرایانه ما غیرواقعی به نظر برسد، اما پیونگ یانگ در عرصه بین المللی همیشه طبق درک خود عمل می‌کند."

این سفیر در زمینه به رسمیت شناختن پیوستن کریمه به روسیه از سوی کره شمالی خاطرنشان کرد که: «کره شمالی‌ پس از هر رأیی به نفع ما در سازمان ملل یا هر پلتفرم بین المللی دیگری به ما صورتحساب نمی دهد».

از همین مصاحبه چنین برمی‌آید که دورنماهای زیادی برای همکاری بین جمهوری دموکراتیک خلق کره و جمهوری‌های دونباس (جمهوری خودمختاری شرق اوکراین که روسیه آن را بعنوان یک جمهوری در فدراسیون روسیه به رسمیت شناخته است. م) وجود دارد. جمهوری دموکراتیک خلق کره در ازای دریافت محصولاتی از مناطق دونتسک و لوهانسک فدراسیون روسیه، می تواند متخصصانی را در اختیار آنها قرار دهد که در سخت ترین شرایط قادر به کار هستند. در عمل در تمامی واحد‌ها و موسسات متالورژی آهنی و غیر‌آهنی، مهندسی و ماشین سازی ترابری و صنعت برق، که با کمک فنی اتحاد جماهیر شوروی در کره شمالی ساخته شده اند، تجهیزات تولید شده توسط کارخانه های ماشین سازی سنگین "اسلاویانسکی" و "کراماتورسکی" هنوز در حال بهره برداری هستند. شرکای کره‌ای علاقه زیادی به قطعات یدکی و ماشینهای ساخته شده در آنجا دارند تا پایه تولیدی خود را تقویت کنند. طیف وسیعی از کالاها وجود دارد که روسیه و کره شمالی می توانند با یکدیگر مبادله کنند. به نحوی که، در دوران اتحاد جماهیر شوروی، یکی از بارها و محمولات عمده ای که در بندر ملیتوپل تحویل داده می شد، "کلینکر منیزیت" کره ای بود که به عنوان یک ماده نسوز در کوره های بلند تمام کارخانه های متالورژی استفاده می شد.

به نوبه خود، جمهوری دموکراتیک خلق کره ذغال سنگ کک و گندم از دونتسک دریافت می کرد. تمامی این منابع و گروه محصولات مطرح، می‌توانند در حجم های صنعتی عرضه شوند.

"بنیاد کارنگی" در مورد عدم وجود شواهد محکم مبنی بر ارسال مهمات توسط جمهوری دموکراتیک خلق کره به روسیه می‌نویسد: صنعت نظامی کره شمالی بسیار توسعه یافته است، توپخانه نقش کلیدی در دکترین دفاعی این کشور ایفا می‌کند. در بنیاد  بر این تصور هستند  که بعید نیست، دیدار«سرگئی شویگو» از پیونگ یانگ «حداقل تا حدی» واکنشی به سفر «یون سوک یول»، رئیس جمهور کره جنوبی به کیف در ماه ژوئیه باشد. اما، "بنیاد کارنگی" معتقد است، که این احتمال کاملا وجود دارد که سفر «شویگو» به پیونگ یانگ یک امر تشریفاتی باشد. در این بین، نمی توان کاملاً غیرممکن دانست  که «این سفر می تواند متفاوت هم باشد، زیرا به نظر می رسد همکاری ها پاسخگوی منافع هر دو طرف است».

در حال حاضر پیش بینی با قطعیت دشوار است. علیرغم فقدان کامل نتیجه گیری های مشخص، "بنیاد کارنگی" حق دارد بگوید که پویایی توسعه روابط روسیه و جمهوری دموکراتیک خلق کره به طور کامل با وضعیت ژئوپلیتیک مطابقت ندارد. این همکاری می تواند به بازسازی سریع دونباس کمک کند و همچنین می تواند مشکل انباشت بیش از حد تولید کشاورزی روسیه، به دلیل تحریم ها و محاصره را حل کند. تأثیر استراتژیک مشارکت با جمهوری دموکراتیک خلق کره را نباید دست کم گرفت. پیونگ یانگ فناوری نظامی پیشرفته ای را در اختیار دارد و ایالات متحده ناگزیر است پول بیشتری را برای واحدهای نظامی خود در کره جنوبی و ژاپن هزینه کند.

(بنیاد کارنگی یک سازمان تحقیقاتی در امریکاست که علاوه بر واشنگتن، دفاتری در خاورمیانه، اروپا، شرق آسیا و جنوب آسیا دارد و نتیجه پژوهش های خود را برای سیاست گذاری های استراتژیک در اختیار کاخ سفید می گذارد..)

https://russtrat.ru/think-tanks/2-avgust-2023-2024-12173

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 894  -  اول شهریور1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت