راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فرانسه بر سر

دو راهی قبول

یا مقابله با قیام

نظامیان نیجر

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

یک ماه پس از قیام نظامیان نیجر علیه دولت وابسته به فرانسه، هنوز احتمال درگیری نظامی با تحریک فرانسه در منطقه وجود دارد.

"مایکول زودی،" گزارشگر اومانیته در نیجر می نویسد «جوانان برای اهدای خون خود به  بیمارستان مراجعه می کنند. بسیج غیر قابل پیش بینی برای دفاع از اقدام نظامیان در نیجر بوجود آمده است.»

دولت فرانسه نگران از دست دادن تسلط خود بر دیگر کشورهای غرب قاره افریقاست. اکنون نه تنها در نیجر، بلکه در کشورهای  مالی و بورکینافاسو نیز قدرت در دست نظامیان انقلابی است.

همزمان با دولت جدید نیجر، دولت های مالی و بورکینافاسو نیز از فرانسه خواسته اند تا نیروهای خود را از کشورشان خارج کند. دولت نیجر از سفیر فرانسه خواسته تا به چند سئوال رسمی دولت پاسخ بدهد اما سفیر از قبول این خواست طفره رفت و حالا دولت نیجر از او خواسته هر چه زودتر به کشورش باز گردد.

"سیدیک آبا"، روزنامه‌نگار و نویسنده نیجریه‌ای، پیامدهای مداخله نظامی فرانسه در مالی و در سراسر ساحل را محکوم کرده و می گوید که مداخله در امور داخلی نیجر به معنای جنگی دیگر در افریقاست. هیچکس نمی تواند پیش بینی کند چه اتفاقی خواهد افتاد.

بیش از 20 نفر در ورزشگاه Seyni-Kuntché در نیامی جمع شدند تا به سخنان سرهنگ "ایبرو آمادو"، یکی از اعضای شورای ملی حفاظت از میهن  که اکنون در حکومت حضور دارد جمع شدند. او خطاب به مردم گفت: «مبارزه تا زمانی که سربازان فرانسوی در نیجرحضور دارند متوقف نخواهد شد. این مردم هستید که آنها را بیرون می کنند. لازم نیست شما برای بدرقه آنها، به سفارت خانه فرانسه بروید، آنها در نهایت مجبور خواهند شد نیجر را ترک کنند.»

سنگال و ساحل عاج به همراه دولت نیجریه با مداخله نظامی در نیجر موافقت کرده اند، اما الجزایر تهدید کرده که حریم هوایی خود را به روی فرانسه خواهد بست و ارتش مالی و بورکینافاسو برای دفاع از دولت جدید نیجر اعلام آمادگی کرده اند.

در حالی که مطبوعات فرانسوی توجه چندانی نسبت به پرچم‌های روسیه در دست مردم نیجر نشان نمیدهند اما روزنامه نگار اومانیته در نیجر "سیدیک آبا" می‌ نویسد: "ایالات متحده با احتیاط مسائل را دنبال میکند، زیرا موضوع اصلی برای انها پیوستن نیجر به اردوگاه روسیه است."

امریکا نمی‌خواهد بزرگترین پایگاه هواپیماهای بدون سرنشین خود در قاره آفریقا را زیر سوال ببرد. مقامات الجزایر از مناطق مرزی بازدید کردند. نیروهای نظامی و صف تانکهای ارتش فرانسه به سمت مرزها برای جلوگیری از حمله نظامی به نیجر به حرکت در آمده اند.

فرانسه خطر گروه های جهادی را یاد آور می شود ولی نظامیان نیجر می گویند این دولت فرانسه است که ابزار تجاوز را فراهم می کند. فرانسه پشت همه این مسائل نه پنهان بلکه اشکار عمل می کند.

امانوئل ماکرون به روزنامه "لو پوینت،" فرانسه تهدید به قطع کمک های مالی به دولت های انقلابی افریقا کرد و دولت نیجر اعلام کرد که رئیس‌جمهور فرانسه بهتر است به مسایل داخلی فرانسه بپردازد و دستور تعمیر دستگاه تهویه مطبوع  کاخ  الیزه را بدهد بجای تهدید دولت های استقلال طلب افریقا را.

. Un mois après le coup d’Etat, l’ombre de la guerre plane sur le Niger | L'Humanité (humanite.fr)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 895  -  8 شهریور1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت