راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دیدار ژنرال ها

در مرز اوکرائین

با لهستان

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

  

یک روز پس از افشاء دیدار فرمانده امریکائی ناتو، فرمانده کل نیروهای اوکراین و فرمانده ارتش بریتانیا در مرز لهستان ـ اوکراین در رسانه های گاردین و نیویورک تایمز، دفتر زلنسکی روز 27 اوت (پنجم شهریور) مجبور شد تلویحا این دیدار «محرمانه» را تائید کند.

اسپوتنیک در این رابط نوشت: پودولیاک، مشاور رئیس دفتر زلنسکی، گفت: والری زالوژنی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین اغلب با ایالات متحده و بریتانیا مذاکره می کند، آنها کسانی هستند که بهتر از دیگران «می دانند و درک می کنند که در جبهه چه اتفاقی می افتد و به فرمانده توصیه می کنند که چه اقداماتی لازم است.»

اما یک روز قبل از اعلام اعتراف مشاور رئیس دفتر زلنسکی توسط اسپوتنیک، رسانه بریتانیایی گاردین در تاریخ 26 اوت ( چهارم شهریور) نوشت:

چند روز پیش، برخی از ارشدترین فرماندهان ناتو به یک مکان مخفی در مرز لهستان و اوکراین سفر کردند تا با ژنرال والری زالوژنی، فرمانده ارشد نظامی اوکراین، در رابطه با آنچه که بطور پنهانی «تشکیل شورای جنگ» عنوان شده، مذاکره کنند. این مذاکره یک مذاکره معمولی نبود. زالوژنی فرمانده ارشد نظامی اوکراین کلیه تیم فرماندهی خود را در این سفر تقریبا 300 مایلی از کیف به مرز لهستان و اوکراین به همراه خود آورده بود. هدف از این نشست پنج ساعته «تنظیم مجدد استراتژی نظامی اوکراین» بود. در صدر دستور کار این مذاکره بررسی دلایل عدم موفقیت ضد حمله اوکراین و نیز تنظیم برنامه های جنگی اوکراین علیه روسیه برای زمستان «خسته کننده پیش رو» و نیز بررسی تنظیم استراتژی بلند مدت برای ادامه جنگ بود.

حضور فرمانده نظامی ناتو ژنرال آمریکایd «کریستوفر کاولی» و همچنین فرمانده «سر تونی راداکین» رئیس نیروهای مسلح بریتانیا، که اکنون در واشنگتن و کیف به طور فزاینده بعنوان شخصیتی مهم در جنگ اوکراین شناخته شده است، نشانه اهمیت این جلسه بود.

به گفته منابع دفاعی، پیش از این نشست، «ژنرال راداکین» فرمانده ارشد نظامی بریتانیا در سفر قبلی خود به کیف در حالی که هیچ کدام از ورزای بریتانیایی او را همراهی نمی کرد در یک جلسه 45 دقیقه ای با ولادیمیر زلنسکی  رئیس جمهور اوکراین در رابطه با «درک بهتر استراتژی اوکراین و چگونگی کمک غرب به ارتش این کشور» مذاکره کرده بود.

ایالات متحده نگران آن است که در افکار عمومی این موضوع افشاء شود که «ایالات متحده از نزدیک در حال رهبری جنگ اوکراین است»، به همین دلیل سفر ژنرال آمریکایی مارک میلی (فرمانده ستاد مشترک ارتش ایالات متحده)، بطور محرمانه به اوکراین انجام شد و چون بریتانیا دارای ارتشی کوچکتر از امریکا است، «ژنرال راداکین» فرمانده ارشد نظامی بریتانیا چنین مسئولیتی هایی را بعهده گرفته تا نگرانیهای ایالات متحده از افشاء حضورش در جنگ اوکراین برطرف شود.

گاردین ادامه می دهد: به گزارش نیویورک تایمز، پیش از حضور فرماندهان نظامی آمریکا و بریتانیا، در مرز لهستان و اوکراین، «ژنرال مارک میلی» در یک تماس تلفنی در 10 اوت (نوزدهم مرداد) که در آن فرمانده ارتش بریتانیا  «ژنرال راداکین» نیز حضور داشت، از فرمانده ارتش اوکراین زالوژنی خواسته بود تا ضد حمله را بر روی «یک جبهه اصلی» متمرکز کند. اما حتی در عصر ارتباطات نظامی امن نیز بهتر بود تا برخی از مکالمات فقط به صورت چهره به چهره برگزار شود تا تلفنی، در نتیجه این مذاکرات تلفنی «لو» رفت.

عکسی از راداکین فرمانده ارتش بریتانیا که در مرز لهستان با زالوژنی و «کریستوفر کاولی» ژنرال آمریکایی فرمانده نظامی ناتو در لباس نظامی گرفته شده است، خود گویای حساسیت موضوع این مذاکره در مرز لهستان ـ اوکراین است. ژنرال اوکراینی دستانش را دور هر دو فرمانده ارشد آمریکایی و بریتانیایی حلقه کرده است. به طور معمول افسر ارشد بریتانیایی در چنین دیدارها ویسکی اسکاتلندی Glenmorangie، که بشدت مورد علاقه «زلنسکی و زالوژنی فرمانده ارشد نظامی اوکراین» است به ارمغان آورده می شود.

الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین گفت که «زالوژنی» فرمانده ارتش اوکراین پس از پایان جلسه در مرز با اشاره به «ژنرال راداکین» به او گفته است: «این مرد ماست».

منابع بریتانیایی تمایلی به گفتن نتایج و تصمیمات گرفته شده این نشست مرزی ندارند. اما نشانه های موجود در غرب افشاء کننده این موضوع است که بدلیل تغییرات استراتژیکی موضوع بحث ها نیز تغییر کرده است. یک «منبع» با توجه به تمرکز حملات اخیر ارتش اوکراین در منطقه شهرستان «توکوماک» به گاردین گفت: من فکر می کنم شاهد تمرکز در جبهه زاپوریژیا خواهیم بود. چنین تمرکزی با هدف دسترسی ارتش اوکراین به دریای آزوف و در نتیجه «قطع پل زمینی کریمه» خواهد بود.

در همین رابطه به گزارش اسپوتنیک به دستور مرکز ناتو، دولت رومانی نیز آموزش خلبانان بمب افکن های اف 16 ساخت آمریکا را متقبل شده است، این موضوع را «مارسل چیولاکو»، نخست وزیر رومانی در مصاحبه‌ای با فایننشال تایمز این مسئله را تائید کرد.

منابع:

https://www.theguardian.com/world/2023/aug/26/how-uk-military-chief-became-key-nato-liaison-in-ukraine-tony-radakin

 

https://www.nytimes.com/2023/08/22/us/politics/ukraine-counteroffensive-russia-war.html?smid=nytcore-ios-share&referringSource=articleShare

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 895  -  8 شهریور1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت