راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در جنگ اوکراین

جنگنده های اف 16

از کجا و با کدام خلبان

بلند خواهند شد؟

ریا نووستی- ویکتوریا نیکیفوروا

ترجمه- آزاده اسفندیاری

  

این روز ها خبر تحویل هواپیماهای جنگیF-16آمریکایی به ارتش اوکراین جهت مقابله با نیروهای نظامی روسیه سر و صدای زیادی به پا کرده است. برای بررسی کیفیت و نحوه تحویل این نوع هواپیماها نکاتی را باید یاد آوری کرد.

این نوع جنگنده ها سبک و قابل مانور هستند و سال آینده 50 سالگی تولید آن را باید جشن گرفت. تا به حال تغییرات زیادی در سیستم آنها انجام داده اند که موارد کاملاً مدرن آن نیز وجود دارد، اما آمریکایی ها ترجیح داده اند فقط قدیمی ترین مدل آنها را به اوکراین عرضه کنند. تحلیلگران نظامی ایالات متحده با اشاره به رادارهای کم توان، فقدان حفاظت رادارگریز و تجهیزات قدیمی، در باره آنها چنین تعریف می کنند: "این یک بازی عالی است."

در واقع دانمارک و هلند،هم اکنون این جنگنده ها را از رده خارج می کنند زیرا عمر آنها به پایان رسیده و در حال خرید F-35های جدید از آمریکا هستند. یعنی هواپیماهای از کار افتاده ای که برخی از آنها را با جنجال به اوکراین تحویل خواهند داد.

جنگنده های F-16 بویژه در نبردهایی موفق هستند که دشمن، هواپیمای مدرن را در اختیار نداشته باشد و یا پدافند هوایی در مراحل پیشرفته موجود نباشد. در خاورمیانه، علیه کسانی که در حال حاضر"تروریست" نامیده می شوند، استفاده می شود. ترکیه علیه کردها، اسرائیل علیه فلسطینی ها، آمریکا علیه افغان ها و...

در جریان جنگ در یوگسلاوی، F-16ها در نبردهای هوایی با MiG-29های ما که توسط صرب ها به پرواز درآوردند به خوبی خود را نشان دادند: آمار هواپیماهای سرنگون شده به نفع "آمریکایی ها" بود. با این حال "میگ های"ما نسبتاً قدیمی بودند اما این هواپیماهای F-16 کوچکترین شانسی در برابر جدید ترین جنگنده های روسی ندارند، خود آمریکایی ها بر این واقعیت وقوف کامل دارند. آنها به اهداف آسانی برای سیستم های دفاع هوایی ما تبدیل خواهند شد.

هدف از تحویل هواپیماهای جنگی F-16 "یک فریب" برای نشان دادن برتری هوایی اوکراین است. بهرحال، در حال حاضر ما در باره این واقعیت صحبت می کنیم که دانمارک 19جنگنده و هلند، بخشی از 42 جنگنده خود را به اوکراین خواهد داد. مشخص نیست، وقتی نیروهای هوافضای روسیه بیش از دو هزار هواپیمای جنگی مدرن و به روز شده دارد، چگونه برتری هوایی اوکراین تضمین خواهد شد.

در هر صورت تصمیم آنست که همین هواپیماها را تحویل دهند. در این میان، پنتاگون شرایط جدیدی را برای به کارگیری این هواپیما ها برای ارتش اوکراین مطرح می کند. فرودگاه‌ هایی با باندهای ایده‌ آل، مکانیک‌های واجد شرایط برای تعمیر و نگهداری، قطعات مارکدار، تدارکات و تمامی زیرساخت‌ها مورد نیاز. خلبانان اوکراینی باید یک دوره آموزشی را بگذرانند، مربیان آمریکایی در باره مدت آموزشی آن متفاوت نظر می دهند، یعنی دوره هایی از شش ماه تا یک سال یا حتی چندین سال.

مشکل دیگری که به تازگی مطرح گردیده است، اینست که خلبانان باید به زبان انگلیسی مسلط شوند تا بتوانند بصورت واضح صحبت کنند. بنابراین، ابتدا آنها باید به دوره های زبان در بریتانیا فرستاده شوند (احتمالاً برای استفاده از یک تلفظ شیک آکسفوردی)، اما دقیقاً مشخص نیست که چه افرادی باید اعزام شوند، زیرا هنوز گروه هایی برای آموزش تشکیل نشده اند.

پس چه زمانی F-16ها رسما در جبهه اوکراین ظاهر خواهند شد؟

بر اساس خوش بینانه ترین پیش‌بینی آمریکایی ها، شرایط آموزش خلبانان تا سال آینده فراهم نخواهد بود. ژنرال "جیمز هکر"، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا و آفریقا، به هیچ وجه مانند یک کودک خیالباف صحبت‌ نکرد و گفت: "آموزش کامل اسکادران های F-16 برای عملیات رزمی به چهار تا پنج سال زمان نیاز دارد."

حدس زده می شود که ایده واشنگتن برای اجازه تحویل جنگنده های خود به اوکراین، شور و شوقی را در میان اعضای اروپایی ناتو برنیانگیخته است. زلنسکی مدت‌هاست که برای هواپیما التماس می‌کند، اما یک سال و نیم است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند تصمیم خود را بگیرند. در تمام این مدت آنها یک سیستم کامل از تجهیزات را برای محافظت از خود در برابر حمله تلافی جویانه روسیه فراهم می کنند.

تصمیم امروز بدین گونه است که هواپیماهای آمریکایی توسط خود ایالات متحده ارائه نخواهد شد، بلکه این کار با واسطه و توسط دانمارک و هلند انجام می شود. خلبانان اوکراینی در رومانی، دانمارک و هلند آموزش خواهند دید و سر انجام این هواپیماها از فرودگاه های لهستان و رومانی به پرواز در خواهند آمد. البته این تشدید مستقیم مشارکت ناتو در جنگ است و تمامی تاسیسات در خاک این کشورهای اروپایی به یک هدف نظامی قانونی برای روسیه تبدیل می شوند، اما این امر برای واشنگتن اهمیتی ندارد. چرا؟ در همان مکان ها، آنها تمام تلاش خود را خواهند کرد تا از درگیری مستقیم با روسیه پرهیز کنند.

پاسخ بسیار ساده است. در صورت تشدید حوادث، ایالات متحده قرار نیست برای متحدان خود در ناتو وارد میدان شود. آن کشورها به سادگی مورد حمله قرار خواهند گرفت و ارباب هیچ جوابی به دست نشاندگان خود نخواهد داد.

در هر حال، اروپا به سبک "یا الاغ می‌میرد" (اوکراین می‌ بازد)، "یا پادشاه می‌ میرد" (تغییر رئیس‌جمهور در آمریکا) بار مصائب را بدوش خواهد کشید. به عنوان آخرین راه حل، دولت در هلند بزودی تغییر خواهد کرد (در ماه نوامبر انتخابات پارلمانی برگزار می شود) و مارک روته، مجری تصمیم آمریکا در باره ارائه F-16،   بازنشسته شده است و قصد ندارد به سیاست بازگردد. به طور کلی، با در نظر گرفتن عدم تمایل شدید مردم اروپا به ادامه جنگ، تصمیم واشنگتن به طور جدی آینده "اتحاد آمریکا و اروپا" را به نمایش خواهد گذاشت.

البته نمی‌توان تهدید تدارکات F-16 را به سادگی دست کم گرفت. ایالات متحده آشکارا اعلام می کند که پس از شکست ضد حمله اخیر، نیروهای مسلح اوکراین در حال سازماندهی یک حمله جدید در سال آینده می باشد. چنانچه آنها میل به خودکشی‌ دارند، باید به سمت سیستم دفاعی روسیه هجوم بیاورند. اسکادران‌ های "کامیکازه" (نوعی راکت های مدرن و پهبادهای چند منظوره زیر دریایی) می‌توانند به آنها جواب های شایسته ای بدهند. اگر معلوم شود که اوکراینی ها غیر قابل آموزش هستند، فرماندهان آمریکایی، لهستانی ها یا رومانیایی ها را سوار هواپیما خواهند کرد و به حال آنها تأسف هم نخواهند خورد.

صحبت در باره تاریخ های تحویل نا محدود هواپیما، می تواند یک "سایه روشن" کلاسیک باشد. در واقع، جنگنده ها دقیقاً در لحظه ای تحویل می شوند که واشنگتن ارائه آن را برای خود سود آور بداند.
خوب! شما (روسیه) باید برای تشدید تنش آماده باشید: تولید جنگنده های قاتل F-16 خود را افزایش دهید، سیستم های دفاع هوایی را آماده کنید، خلبانان را آموزش دهید و البته تمام تلاش خود را برای نابودی جنگنده های آمریکایی قبل از اینکه حتی فرصتی برای بلند شدن داشته باشند انجام دهید. ارتش و نیروهای هوا- فضای ما بارها ثابت کرده اند که به طرز درخشانی از پس هر چالش جدیدی برخواهند آمد.
البته، هواپیماهای آمریکایی اوکراین را نجات نخواهند داد، همانطور که دعا کردن و توسل به معجزات کلیسایی و مذهبی، کار های شگفت انگیزی برای آنها نکردند. پس معجزه ای در کار نخواهد بود. نتیجه آنکه، تنها هواپیماهای روسی اوکراین را از قید رهبران نازی و اشغالگران آمریکایی نجات خواهند داد.

 

https://ria.ru/20230823/ukraina-1891581246.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 895  -  8 شهریور1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت