راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

برای حمایت از سیاست

دنباله روی از امریکا

فضای سیاسی

در آلمان بسته میشود!

"دمیتری سِدوف"

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه- کیوان خسروی

 

  

آلمان نمونه مهمی از شکوفایی دموکراسی اروپایی را در پیگرد و آزار آشکار یک حزب سیاسی از سوی  سرویس‌های ویژه محلی تجربه می‌کند. این حزب گروهی بسیار کوچک از افرادی نیست که خود را سیاستمدار اعلام کرده‌ باشند، بلکه حزبی است که در مجلس آلمان (بوندستاگ) حضور دارد و نام آن "آلترناتیو برای آلمان" بسرعت بر زبانهای مردم آلمان افتاده است. حزبی که امروز و بسرعت تبدیل به حزب دوم آلمان شده است.

سازمان ضد جاسوسی اداره فدرال آلمان به بهانه حفاظت از قانون اساسی آلمان، محاکمه‌ای را علیه افسر ارتش آلمان «توماس ح»، که گویا  به نفع روسیه جاسوسی می‌کرده و همزمان از هواداران (شاید هم یکی از اعضای ؟!) حزب "آلترناتیو برای آلمان" بوده، آغاز می‌کند. کدام نتیجه را از این پیوند و وابستگی نامشخص می خواهند بگیرند؟ نتیجه گیری گیج کننده است. سازمان ضد جاسوسی بر این باور است که" AfD "  تهدیدی برای دموکراسی آلمان است، زیرا باعث ایجاد نفرت نسبت به اقلیت‌های ملی، بویژه مسلمانان شده  و یهودی‌ستیزی پنهان را اعمال می‌کند. این مسئله به آن انجامیده که هواداران حزب "آلترناتیو برای آلمان" از قرار معلوم به نفع روسیه جاسوسی می‌کنند. اداره فدرال برای حفاظت از قانون اساسی آلمان در تأیید هوشیاری خود گزارش می‌دهد که مدت‌هاست که حزب "آلترناتیو برای آلمان" را در فهرست نیروهای افراطی راست وارد کرده و حرکات آنرا  با روش‌های عملیاتی بررسی می‌کند. این اداره مدعی است که در حزب "آلترناتیو برای آلمان"  تقریباً 10200 عضو حزب با "پتانسیل افراطی" وجود دارند، یعنی حدود یک سوم کل ترکیب آن. همانا به این دلیل شمار «مطالبات جامعه» برای ممنوع کردن حزب "آلترناتیو برای آلمان" در حال افزایش است.

(تمام این بازی به آن دلیل است که حزب آلترناتیو برای آلمان، مخالف سیاست کنونی دولت این کشور در دنباله روی از سیاست های امریکا در ارتباط با روسیه و اوکراین است. م)

چه رویدادی در انتظار آلمان است؟ با توجه به آنکه موضوع دراینجا نه درباره کشوری رشد نیافته با روستاهایی که خود سرنوشت خود را تعیین می‌کنند، بلکه سخن از یک سیستم کهن ساختار سیاسی است که هرگونه عدول و انحراف از مسیر حرکت معین در معرض سوء ظن، پیگرد و انحلال قرار می‌گیرد. علیرغم این که این خط مشی در واشنگتن تعیین و تنظیم می‌شود، اما فعالیت‌ گروهی از فعالان دولت آلمان مانند صدر اعظم «شولتر»، وزیر خارجه دولت ""بربوک"، وزیر دارائی "هاک" صراحتا در پیوند با آن هستند. این گروه دولتی، گروهی ضعیف نیست - صدراعظم، معاون صدراعظم، وزیر دفاع و وزیر خارجه در این گروه هستند.

در ابتدا، در سال 2013 هدف اصلی حزب "آلترناتیو برای آلمان" در زمان تأسیس خود، عبارت از تغییر سیاست اقتصادی آلمان و بازگرداندن پول ملی خود - مارک - بود. مشارکت بی قید و شرط آلمان در منطقه یورو را این حزب غیرقابل قبول می‌داند. حزب "آلترناتیو برای آلمان". این حزب طرفدار لغو تحریم‌های اقتصادی اعمال شده علیه روسیه توسط آلمان است و از روسیه در عملیات نظامی ویژه در اوکراین و سیاست آن در سوریه حمایت می‌کند. بر اساس نتایج یک نظرسنجی منظم در آلمان، در ژوئن سال جاری، حزب "آلترناتیو برای آلمان" با حزب سوسیال دمکرات آلمان در یک سطح قرار گرفت - هر دو حزب 18 درصد آرا را بدست آوردند، اما در ماه ژوئیه این حزب 22 درصد آرا را کسب کرد و به دومین حزب با نفوذ آلمان پس از اتحادیه دموکرات مسیحی آلمان تبدیل شد. بدین ترتیب، اکنون در آلمان برای نخستین بار احساس می شود که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل عملیات ویژه روسیه در اوکراین منجر به چه نتایجی شده است.

قیمت‌ها در حال افزایش هستند، همواره سخن از یک بحران انرژی قریب الوقوع می شود، مردم نگران سرمای در خانه‌های خود در زمستان و قطع برق هستند. حزب "آلترناتیو برای آلمان" به حزبی تبدیل شده که با صدای بلند اعلام می‌کند آلمانی‌ها نباید بخاطراوکراینی‌ها رنج ببرند. شاید این همان چیزی است که سازمان ضد جاسوسی آلمان آنقدر نگران آنست. این سازمان  حزبی را که در پارلمان کشور حضور دارد تهدیدی برای دموکراسی اعلام کرده است!

نمی توان فراموش کرد که زیر فشار سرویس‌های مخفی آلمان به بهانه نجات دمکراسی در سال 1972 مجلس آلمان (بوندستاگ) قانون "ممنوعیت مشاغل" افراد رادیکال (کمونیست‌ها، سوسیال دموکرات‌های چپ و سایر "سرخ‌ها") را در مؤسسات آموزشی و وابسته به آن ممنوع کرد و هنگام استخدام افراد در مناصب دولتی، آنها، مطابق همین قانون باید از فیلتر بررسی ویژه اداره فدرال بگذرند.

بر اساس آمار، بیش از 2 میلیون نفر توسط این اداره رد صلاحیت شده اند. و حالا بنظر می‌رسد این رویه با قوت بیشتری قرار است اجرا شود و این ممنوعیت نه برای مشاغل، بلکه برای عضویت حزبی نیز اعمال خواهد شد.

افزایش محبوبیت حزب "آلترناتیو برای آلمان" نشان می‌دهد که خط  بتونی و‌آهنین پیشین دولت هوادار آمریکا ترک‌های خطرناکی بر داشته است و در ادامه این روش ممنوعیت دیگر احزاب رقیب را هم در بر بگیرد.

https://www.fondsk.ru/news/2023/08/19/est-partiya-est-problemy-net-partii-net-problemy.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 895  -  8 شهریور1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت