راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بمباران غزه

به جنگ بزرگ

در خاومیانه

خواهد انجامید!

ترجمه و تدوین: آذرنگ

  

بمباران غزه، اخبار مربوط به اوکراین را به حاشیه خبرها و تفسیرهای مطبوعات جهان برد، اما بی اعتناء به این حاشیه رفتن، پیشروی ارتش روسیه دراوکراین سرعت گرفته و همزمان با آن، تهدیدها و حدس و گمان ها درباره گسترش جنگ در خاورمیانه پیش می رود.

سرلشکر محمد حسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، با پیش بینی رسیدن جنگ خاورمیانه به دروازه های ایران گفت: «حمله نظامی هیبریدی غافلگیرکننده نیروهای مقاومت فلسطین علیه دشمن صهیونیستی» به رهبران اسرائیل ثابت کرد که «کابوس فروپاشی اسرائیل در حال تبدیل شدن به واقعیت است.»

با این حال و علیرغم تفسیر همآهنگ رسانه ها و مقامات اسرائیل و غرب درباره دست داشتن ایران در حمله حماس به اسرائیل، ایران رسماً دخالت خود در این عملیات را رد می‌کند.

 

صحبت درباره نقش ایران در جنگ اسرائیل علیه غزه با هدف منحرف کردن افکار عمومی و توجیه اقدامات احتمالی اسرائیل در آینده است."یعنی آنها از قبل روند بعدی حوادث را پیش بینی کرده اند. موضع ایالات متحده همچنان در مورد نقش ایران در حمله حماس به اسرائیل دو پهلو و مبهم است. ظاهرا "بایدن" مشتاق آغاز یک جنگ بزرگ در دوره انتخابات ریاست جمهوری در امریکا نیست. کاخ سفید گفت هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا ایران "مستقیما" در حمله حماس دست داشته است، اما افزود که شکی نیست که این کشور "حماس را تامین مالی، تجهیز و تسلیح کرده است".با این حال، نه تنها رسانه‌ها، بلکه بخش قابل توجهی از تشکیلات آمریکا در هر دو حزب، مستقیماً ایران را مقصر همه چیز می‌دانند و خواستار اتخاذ «شدیدترین اقدامات» علیه آن هستند. این امر به ویژه توسط نامزدهای اصلی ریاست جمهوری حزب جمهوریخواه، دونالد ترامپ و "ران دیسانتیس" بیان شد. در برخی مواقع، ممکن است برای "بایدن"، پیوستن به اسرائیل در حملات پیشنهادی آن به ایران آسان‌تر از ماندن در حاشیه باشد.

تلاش‌های جداگانه‌ای برای پیوند زدن روسیه به‌عنوان «نیروی مخفی و پشت پرده» انجام می‌شود تا نشان بدهد که حماس را روسیه برای عملیات اخیر حمایت کرده است.

به عنوان مثال، این واقعیت ذکر شده است که در اواسط ماه اکتبر قرار بود وزیر انرژی ترکیه برای امضای توافقنامه انتقال گاز از میادین اسرائیلی در شرق مدیترانه از طریق خاک این کشور به اروپا به آن کشور سفر کند. آمریکایی هایی که این پروژه را ترویج کردند، آن را ضربه ای به تدارکات روسیه از طریق دریای سیاه می دانستند. و حالا قطعا با آنچه روی داده بعید است که این طرح تا سالهای آینده تحقق یابد.

گازپروم، البته، راحت تر نفس می کشد، اما دلیلی برای ارتباط این دو رویداد وجود ندارد. ایالات متحده به هیچ وجه تمایلی به "افشای" جنایات کیف در شرق اوکراین ندارند زیرا آن را به سود روسیه میداند.

علیرغم این واقعیت که اسرائیل در حال حاضر تمام تمرکز خود را بر جنگ در غزه گذاشته است، زمزمه "خیانت!" به طور فزاینده ای در آن کشور شنیده می شود، زیرا مردم نمی توانند شکست همه نیروهای امنیتی در نوار غزه را به گونه دیگری توضیح دهند. عقیده بسیاری از مردم اسرائیل این است که به مبارزان فلسطینی عمداً اجازه داده شد تا به شهرک ها در مرزهای غزه حمله کند تا دولت اسرائیل بعداً دلیلی برای "مقابله با آنها را برای همیشه" داشته باشد، اما مردم  بهای بسیار بالای آنرا پرداختند.

یک مقام اطلاعاتی مصر به آسوشیتدپرس گفت که او به اسرائیل هشدارهای مکرر درباره برنامه ریزی یک گروه نظامی مستقر در غزه را داده است. اما آنها این هشدار را نادیده گرفتند.

تحقیقات آینده واقعیات پشت صحنه را علنی خواهد کرد. اما از هم اکنون یک چیز واضح است: "تضادها به جان هم افتاده اند".

«توافق» بین اسرائیل و عربستان سعودی نه برای مقامات فلسطینی مناسب بود و نه برای دولت ائتلافی اسرائیل.

نتانیاهو برای باقی ماندن در قدرت به اشغال غزه قناعت نکرده و ممکن است جنگ بزرگ در خاورمیانه را در سر داشته باشد که هدف اصلی آن ایران است. اما جنگ علیه ایران نه تنها دشوار است بلکه خطراتی را برای موجودیت اسرائیل در پی دارد. حتی ممکن است که ایران منتظر اجرای سناریوی اسرائیل نشود و حمله به اسرائیل از سوریه، لبنان و حتی عراق آغاز شود. ایران این برگ های برنده را دراختیار دارد.

بهترین حالت آنست که هیچیک از این حوادث روی ندهند، اما باید اذعان داشت که خطر چنین رخدادی بیش از همیشه وجود دارد.

. Ближний Восток: риск большой войны нарастает / Политика (stoletie.ru)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 901  -  26 مهر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت