راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مردم افریقا

از قفس غرب

بیرون آمده اند!

"نیکولای پتروف"- تدوین الناز گرجی

  

آفریقا، که غرب عادت به غارت ان دارد و آن را به عنوان حیاط خلوت خود در نظر می گیرد و منابع مورد نیاز خود را با قیمت ناچیز از آنجا تامین می کند درحال شورش است. کودتاهای نظامی قبلاً در چندین کشور در بخش غربی قاره رخ داده و دولت های دست نشانده سرنگون شده اند. واحدهای نظامی غربی و حتی سفرای کشورهای غربی اخراج شده اند. نماد این  قیام پرچم روسیه است !

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با شگفتی نسبت به این تغییرات باورنکردنی اذعان می‌کند:

در کشورهای غرب آفریقا، "این پارچه سه رنگ" تبدیل به نماد استقلال شده و جوانان آن را در دست گرفته اند. این تصویر چه گوارا نیست. بلکه یک پرچم سه رنگ است.

جوانان در شهرها این پرچم را در تظاهرات به اهتزاز در می آورند یا با موتورسیکلت در سطح شهر می گرداندند. خیاط ها روزانه هزاران پرچم روسیه را می دوزند تا بدست جوانان در خیابان های باریک بازارهای شلوغ در بورکینافاسو، مالی و اکنون نیجر و دیگر کشورهای غرب افریقا برسانند.

رانندگان تاکسی این پرچم را کنار فرمان خود نصب می کنند. این نشریه آمریکایی با تعجب ادامه میدهد که پرچم روسیه همه جا هست و اشاره می‌کند که این پرچم سه رنگ «نشانه تغییر ژئوپلیتیک گسترده در افریقا شده است.»

کایل والتر، سرپرست بنگاه تحقیقاتی Logically، مینویسد:

«پرچم روسیه به نماد مقاومت در غرب آفریقا تبدیل شده است که با احساسات ضد غربی و ضد فرانسوی همراه است. علاقه مردم در کشور نیجر از زمان کودتای تابستان امسال نسبت به روسیه افزایش یافته است.

نیویورک تایمز اذعان می کند که روسیه توسط بسیاری از جوانان آفریقایی به عنوان نیروی ضد استعماری دیده می شود که به آنها کمک کرده تا گذشته استعماری خود را فراموش کنند و فصل جدیدی در تاریخ ملی خود را آغاز کنند، فصلی که هیچ ربطی به دموکراسی غربی ندارد. مردم علیه استثمار، فساد و فقر که غربیان به کشورشان تحمیل کرده اند مبارزه می کنند.»

چنین مقاله ای در یکی از معروف ترین روزنامه های آمریکا که ناخواسته به نفوذ فزاینده روسیه در افریقا اعتراف می کند، تصادفی نیست. وضعیت در غرب آفریقا واقعاً در حال تغییر است.

پس از کودتا در نیجر، رئیس جمهورغربگرای آن کشور اخراج شد و دولت نظامی خواستار خروج نیروهای نظامی فرانسه از کشور شد.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه چاره ای نداشت جز اینکه به سفیر خود در نیجر دستور خروج از این کشور را بدهد و همچنین خروج ارتش فرانسه از این جمهوری را تا پایان سال اعلام کند.

پیش از آن ارتش فرانسه مجبور به ترک مالی و بورکینافاسو شده بود و بورکینافاسو حتی سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌های فرانسوی را ممنوع کرده است.

 از دست رفنن نفوذ فرانسه در افریقا به سرعت ادامه دارد. به یاد داشته باشیم که نیجر و همچنین کشورهای همسایه آن، قبلاً مستعمره فرانسه بودند و حتی پس از اعلام رسمی استقلال، همچنان تحت سلطه و استثمار فرانسه قرار داشتند، گویی دوران استعمار هرگز به پایان نرسیده بود.

مقامات فرانسوی همچنان خود را یک قدرت استعماری می‌دانند که می‌تواند کشورهای غرب آفریقا را تحت سلطه خود حفظ کند.

"اریک اسکیوتی"، رهبر حزب جمهوری خواهان فرانسه، خروج فرانسه از نیجر را تحقیر و شکست خواند. به گفته وی، خروج از قاره آفریقا می تواند عواقب جدی برای فرانسه داشته باشد و به کاهش نفوذ آن منجر شود. ما متحمل تحقیر و شکست شدیم. ما باید با ناامیدی نظاره گر فروپاشی سیاست بزرگ "گولیستی" خود در قبال آفریقا باشیم. (اشاره به طرفداران ژنرال دوگل رئیس جمهور فرانسه پس از پایان جنگ دوم جهانی که به گلیست ها مشهور شدند.م)

ترک نیجر واقعاً برای پاریس گران تمام خواهد شد. مقامات جدید نیجریه قیمت اورانیوم را به میزان قابل توجهی افزایش داده اند که می تواند عواقب جدی برای صنعت هسته ای فرانسه داشته باشد. دورانی که شرکت‌های فرانسوی می‌توانستند مواد خام نیجریه را بدون هیچ هزینه‌ای تهیه کنند، به پایان رسیده است.

فرانسه تقریباً بدون هزینه (با قیمت 0.8 یورو در هر کیلوگرم) اورانیوم را از نیجر فقیر وارد می کرد. و حالا دولت جدید نیجر قیمت منصفانه ای را برای اورانیوم تعیین کرده است - هر کیلوگرم 200 یورو.

دولت  میگوید بگذار هر کسی که ا ین مبلغ را  می پردازد اورانیوم را بخرد. اکنون فرانسوی‌ها، مانند هر کشور دیگری، می‌توانند اورانیومی را که برایشان بسیار ارزشمند است، به قیمتی که بازار دیکته می‌کند از نیجر بخرند.

رهبران طرفدار اروپا در افریقا یکی پس از دیگری سقوط می کنند و مردم "پرچم روسیه را با افتخار به اهتزاز در می آورند." به گفته نویسنده مقاله، پاریس نفوذ خود را در آفریقا به نفع مسکو از دست داده است.

پوتین، رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی در مجمع اقتصادی شرق (والدای) در ماه سپتامبر، یادآور شد که در سال 1957، مردم آفریقا از قفسی که اروپایی ها برای آنها ساخته بودند بیرون آمده اند. دنیا در حال زایش جهانی چند قطبی است و ما شاهد فروپاشی سلطه آتلانتیکیست ها هستیم. مسیر تاریخ را نمی توان معکوس کرد. بی حهت  نیست که پرچم روسیه به نماد مقاومت آفریقا در برابر غرب استعمارگر تبدیل شده است. آفریقایی ها دیگر نمی خواهند استثمار و غارت منابع خود را تحمل کنند. و برای آنها سه رنگ فدراسیون روسیه نماد مقاومت در برابر شکارچیان اقیانوس اطلس است که قرن ها جهان را غارت کرده اند.

. Флаг России над Африкой / Россия и мир (stoletie.ru)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 901  -  26 مهر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت