راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مقایسه دو شیوه جنگی

میان امریکا و روسیه

 

جنگ غزه و روشی که اسرائیلی ها در پیش گرفته اند، یعنی بمباران مناطق مسکونی غیرنظامی همان  شیوه جنگی آمریکا و ناتو در تمام جنگهائی است که امریکا در جهان انجام داده است. مقایسه آن شیوه جنگی با شیوه جنگی روسیه در اوکراین بسیار اموزنده است.

برای آنکه درکی از شیوه جنگی اسرائیل و آمریکا و ناتو داشته باشیم کافیست به آمار رسمی مراجعه کنیم.

بنابر آمار، آمریکا از سال ۲۰۰۳ بیش از ۱۷۲ هزار بار عراق را بمباران کرده که در نتیجه آن بین ۱۸۴ تا ۲۰۸ هزار عراقی بنا بر اعلام منابع مختلف، کشته شده اند. این غیر از بین یک تا ۵ میلیون کودک عراقی است که بنا به اعتراف مادلن آلبرایت وزیر خارجه اسبق امریکا بر اثر تحریم ها در عراق از بین رفته اند.

مقاسیه این ارقام با میزان کشته شدگان جنگ روسیه و اوکراین بسیار گویاست. کل آمار کشته شدگان غیرنظامی جنگ اوکراین تا ۴ اوت ۲۰۲۳ به رقم ۳۳۸۱ نفر می رسد. این در حالیست که روسیه هیچ بمبارانی در مناطق غیرنظامی نداشته و کشته شدگان غیرنظامی عمدتا یا در نتیجه استفاده نظامیان اوکراینی از رستوران ها و هتل های غیرنظامی بعنوان سپر انسانی بوده است یا نتیجه پدافند اوکراینی ها.

 برعکس، سیاست رسمی اوکراین حمله به مناطق غیرنظامی از جمله به خود اوکراینی های روس تبار است. بنابر آمار سازمان ملل از سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۴ هزار غیرنظامی در سرزمین لوگانسک و دنتسک توسط ارتش اوکراین کشته شده اند. این غیر از رقم غیرنظامیان کشته شده در همین منطقه در موشک باران های ارتش اوکراین در دو سال گذشته است که به بیش از سه هزار نفر بالغ می شود. رقم ۳ هزار را مقایسه کنید با رقم ۲۰۰ هزار غیرنظامی کشته شده توسط بمباران های آمریکا در عراق.

از سوی دیگر شمارکشته شدگان غیرنظامی در بمباران های ده روز گذشته اسرائیل ۲۷۷۸ تن اعلام شده که در آن ارقام مفقودشدگان زیرآوار هنوز نیامده است. بعبارت دیگر، شمار غیرنظامیان کشته شده در بمباران های چند روز گذشته در غزه با شمار آنها در عملیات یک سال و نیم گذشته روسیه در اوکراین برابری می کند و این شیوه جنگی متفاوت آمریکا و متحدانش با روسیه را نشان می دهد.

روسیه ترجیح می دهد که سربازانش در جبهه ها با دشمن بجنگند و کشته شوند و به بمباران هوایی مناطق غیرنظامی دست نزند، در حالیکه آمریکا و ناتو تاکتیک نظامی رسمی شان بمباران مناطق غیرنظامی از آسمان برای از دست ندادن سرباز و نیروی نظامی در جنگ زمینی است.

یک لحظه فکر کنیم که اگر روسیه قدرت اتمی نبود، آمریکا و ناتو با دکترین نظامی که دارند بر سر آن کشور چه می آوردند. اگر علیه آن بمب اتم هم به کار نمی برند تا به امروز حداقل چند میلیون روس را در بمباران های هوایی کشته بودند.

به این ترتیب ما نه تنها با دو نگاه سیاسی و تاریخی و اخلاقی و ضداخلاقی متفاوت در جنگ روبرو هستیم، بلکه تفاوت جنگ عادلانه و ناعادلانه را نیز در شیوه های مختلف روسیه و آمریکا در جنگ می بینیم. به همین دلیل است که تلفات نظامیان روسیه از تلفات غیرنظامیان دو طرف بیشتر است، برخلاف آمریکا و ناتو که تقریبا بدون تلفات نظامی و فقط با بمباران هوایی در جنگ ها پیروز می شوند.

این وضع در شمار کشته شدگان بیشتر فرماندهان روسیه هم دیده می شود. "جک باو" عضو سابق مرکز استراتژیک سوئیس دلیل این پدیده را در سنت جنگ روسی می داند. به گفته وی در ارتش های غربی فرماندهان در عقب می ایستند و با شعار "به پیش" فرمان حمله را صادر می کنند. در حالیکه در روسیه فرماندهان در جلو واحد نظامی قرار می گیرند و با شعار "بدنبال من" فرمان حمله می دهند. تفاوت "به پیش" و "بدنبال من" تفاوت دو درک از جنگ و اخلاق جنگی است، همانگونه که بمباران غیرنظامیان دکترین و اخلاق جنگی آمریکا و غرب و ناتو و اسرائیل را نشان می دهد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 901  -  26 مهر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت