راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

یک هفته تظاهرات

مردم جهان

علیه اسرائیل

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

  

در روزهای اخیر، در مواجهه با سخنان ریاکارنه رهبران برخی کشورها و یا حتی حمایت انها از دولت اسرائیل، در بسیاری از کشورها مردم به نفع اردوگاه صلح، تنش‌زدایی جنگ‌جویانه و همبستگی با مردم فلسطین به خیابان آمدند. از نیویورک تا آتن، از جاکارتا، توکیو، بارسلونا تا برزیل، هزاران نفر در بسیاری از شهرهای جهان تظاهرات کردند تا مخالفت خود را با بمباران تلافی جویانه اسرائیل اعلام کنند. تعداد قربانیان حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه را تنها در عرض یک هفته از دو هزار قربانی گذشت.

هزاران تظاهرکننده در پایتخت یونان به خیابانها آمده‌اند تا حمایت خود را از مردم غزه ابراز کنند، درست مانند لندن در شنبه ای که گذشت. و این در حالی بود که  دولت "ریشی سوناک" انگلستان نمایش پرچم فلسطین را جرم اعلام کرد.

در آلمان، دولت همه نوع تظاهرات در حمایت از مردم فلسطین را ممنوع کرد، زیرا معتقد است که این تظاهرات تهدیدی برای نظم عمومی است. اما این تصمیم دولت مانع از آن نشد که بسیاری از مردم از این ممنوعیت در شهرهای بزرگ آلمان نظیر فرانکفورت و دوسلدورف سرپیچی کنند.

در فرانسه چندین هزار نفر راهپیمایی کردند. با وجود انکه تظاهرات پاریس ممنوع شده بود، در شهرهای بزرگ این کشور مانند لیون، بوردو، لیل یا استراسبورگ مردم به خیابانها آمدند و حضور 4200 نیروی پلیس را نادیده گرفتند.

در نیویورک، بزرگترین جامعه یهودیان خارج از اسرائیل، در روزهای متوالی بی تزلزل و ترس علیه "نسل کشی" علیه فلسطینیان تظاهرات کردند. هزاران نفر به فراخوان سازمان چپ یهودی "صدای یهودی" برای صلح (JVP) پاسخ مثبت دادند.

در کشورهای عربی مهم ترین تظاهرات برگزار شد. صدها هزار شهروند در پایتخت‌ها و شهرهای لبنان، اردن، عراق، مصر، بحرین، یمن، افغانستان و حتی سوریه به خیابان‌ها آمدند تا حملات اسرائیل علیه نوار غزه را محکوم کنند. در بغداد، صدها هزار نفر در تظاهراتی که پس از نماز جمعه برگزار شد در خیابان ها به حرکت در آمدند.

(همه این تظاهرات، که در محاصره خبری رسانه ها انجام شد، آگاهی و هوشیاری مردم را نشان داد که بی اعتناء تهدیدهای حکومتی و سانسور رسانه ای انجام شد.)

. Aux quatre coins du monde, la rue soutient la Palestine (humanite.fr)

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 901  -  26 مهر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت