راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چه قدرتی اجازه

تجدید نظر در

سیستم اقتصادی

ج. اسلامی را نمیدهد؟

 

 

با خبر آزادی 6 میلیارد دلار پولهای بلوکه شده ایران، بار دیگر مسئله واردات یک سلسله از کالاها از سوی واردکنندگان به عرصه مطبوعات کشیده شد. وارد کنندگانی که نام و هویت آنها پنهان است.

گفته می شود که برخی از این واردکنندگان از دولت ارز (بخوانید دلار) برای واردات گرفته اند. اساسا معلوم نیست که این وارد کنندگان وجود خارجی دارند و یا خیر! و آنها که بنام واردات دلار گرفته اند، چه کاره اند و کجا لانه دارند!

از هم اکنون شایع است که این دلارها با هدف کاهش نرخ دلار روانه بازار ارز شده است، که اگر چنین باشد، آن وارد کنندگان ناپیدا که دلارها را می گیرند وابسته به دولت اند و هدف نه واردات، بلکه دلار فروشی در بازار ارز است.

این بلبشو نتیجه چیزی نیست جز ناتوانی دولت در انجام وظایف خود در برابر جامعه و مردم و این همان اقتصادی است که تحت عنوان "بازار آزاد خود تنظیم کننده" هنوز هم  از آن دفاع‌ می‌ شود و کارشناسانی از نوع موسی غنی نژاد، پرچم آن را در دست دارد و در رسانه ها، به وقت و بی وقت آن را برافراشته می کند. نتیجه کار دولتی که همچنان در چنبره مافیاهای اقتصادی و هولدینگ ها دست و پا می زند، حتی اگر پولهای بلوکه شده ایران را هم پس بگیرد، خرج همین امام زاده "اقتصاد آزاد" می کند.

امروز همگان‌ می‌دانند که طی سالهای پس از جنگ، سرمایه داری تجاری ایران که پس از جنگ نوکیسه ها و غارتگران تازه نفسی به آن پیوستند با تاسیس بانکهای خصوصی و بنای امثال "ایران مال" نهالی را کاشتند که امروز به درختی تنومند و زهرآلود تبدیل شده است. آنها اسامی و اصطلاحات گمراه کننده‌ای را برای خود انتخاب کردند تا مردم متوجه نشوند تجارت با انقلاب و مردم چه‌ می‌کند.

به برخی از این نامگذاری‌ها توجه کنید:

واردات در مقابل صادرات،

واردات بدون انتقال ارز،

 واردات با شناسنامه،

 واردات مرز نشینان،

واردات پیله وران،

واردات از طریق جزایر آزاد،

واردات با کارت های بازرگانی

واردات از بازارچه‌های مرزی،

 

در تمام این سالها مافیای واردكنندگان که روز به روز تنومندتر شد، به ترفندهای مختلفی متوسل شده‌ و كالای خود را به طریقی وارد كرده‌ كه نامی از آنها برده نشود و نتیجه این واردات، نابودی تولید داخلی، تعطیل شدن واحدهای تولیدی، بیکاری و عقب افتادن حقوق و دستمزد کارگران شد.

شبكه های مافیائی با روش‌های متفاوت باصطلاح قانونی مانند "مرزنشینی ملوانی"، "پیله وری" توانستند كالاها را بنام افراد كم بضاعت در مناطق مرزی در مقابل پرداخت مبالغ اندكی وارد كرده و نه تنها از مالیات فرار كنند، بلكه به اسم مناطق محروم كالاهای خود را شامل تخفیف در سود بازرگانی نیز بکنند. سپس همین مافیاها با همكاری اتاق‌های بازرگانی در اقصی نقاط كشور توانستند با صدور صدها كارت بازرگانی بنام شهروندان عادی آنها را ترغیب كنند در مقابل مبالغ ناچیزی با كارت آنها كالا وارد كنند و از مالیات یا كسر دریافتی‌های احتمالی فرار كنند. به همین دلیل است که از اتاق بازرگانی بنام اتاق "فراریان مالیاتی" نام‌ می‌برند.

در اكثر مناطق مرزی صدها بدهكار مالیاتی با رقم‌های سنگین وجود دارند كه سالیان پیش كارت بازرگانی خود را در اختیار وارد كننده‌ها گذاشته‌اند.

شبکه واردات و شبكه دلالی واردات حتی به حوزه‌ها و مدارس دینی هم نقب زد. آستان قدس رضوی از بزرگترین نهادهایی است كه سالهاست دلال واردكنندگان است. اسناد گمركی بنام آستان قدس رضوی در تمامی گمركات كشور در چرخش است. بنیاد جانبازان به شبكه واردات اتومبیل متصل است و لوكس ترین اتومبیل‌ها از این طریق وارد میشود.

با وجود آنکه وضع نابسامان اقتصادی کشور‌ می‌طلبد که در نظام اقتصاد کشور تجدیدنظرهای اساسی صورت گیرد ولی منافع سرمایه داری تجاری و اقتصاددانان و گردانندگان حکومتی همسو و هم منافع با آنان اجازه این تجدید نظر را نمی دهند و مجلس نیز تابع آنهاست.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 901  -  26 مهر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت