راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

زرادخانه های

امریکا و اروپا

خالی شده است!

ترجمه و تدوین- آذرنگ

 

مجله نظامی آمریکا "دیده بان نظامی" (Military Watch) می نویسد:

سرتیپ بازنشسته ارتش ایالات متحده، "دان "بولدوک" میگوید:

"در بحبوحه اختلافات فزاینده در مورد انتقال گسترده انبارهای تسلیحاتی آمریکایی به اوکراین برای عملیات علیه روسیه و به اسرائیل برای اقدام نظامی علیه گروه شبه نظامی حماس حجم  ذخایر نظامی کاهش یافته است .

بر پایه همین اظهار نظر بولدوک، نشریه مذکور سرمقاله ای نوشته و در آن متذکر شده:

 

"دون بولدوک" تنها یک "نظامی با یونیفورم" نیست، بلکه یک رهبر نظامی مستبد و سرشناس است. او که از سال 1981 تا 2017 در ارتش ایالات متحده خدمت کرد، فرماندهی عملیات ویژه ارتش آفریقا را رهبری کرده و اکنون موضع او در ادامه کمک نظامی امریکا به اوکراین ابراز نگرانی می کند. این نگرانی را دیگر نظامیان امریکائی هم دارند. بولدوک گفته است: «فکر می‌کنم این زنگ خطری برای مردم آمریکاست. می‌دانید، تحت دولت بایدن، ارتش ما بشدت ضعیف شده است. ما دچار نگرانی بیش از حد شده ایم. از نظر لجستیکی، ما قادر نخواهیم بود از بسیاری از "جنگها" که همزمان روی میدهند حمایت کنیم. نگرانی او از آنجا ناشی می شود که ایالات متحده با ادامه ارسال سلاح به اوکراین، زرادخانه های خود را خالی کرده است و اکنون در مواجهه با یک درگیری جدید در خاورمیانه، کمک تسلیحاتی به اسرائیل دشوار خواهد بود. طبق گزارشات نظامی کمک های مستمر به اوکراین، درحالی صورت گرفت که انواع سلاح های مورد استفاده در اروپای شرقی سلاح هایی است که ممکن است در جنگ در اقیانوس آرام علیه چین مورد نیاز باشد.

با این حال، ظهور احتمال یک جنگ بزرگ در خاورمیانه و همچنین چالش مداوم ناشی از نیروهای زمینی وسیع و بسیار مسلح کره شمالی، توانایی‌های یک عملیات بزرگ زمینی مانند توپخانه، مهمات 155 میلی‌متری و خودروهای زرهی همچنان در صدر تقاضاهاست. حتی در شرق آسیا، در صورت جنگ احتمالی با چین، ارتش ایالات متحده ملزم به انجام عملیات زمینی مهم خواهد شد.

 

سرمقاله نویس ادامه میدهد:

"دون بولدوک " و همچنین سردبیران دیده بان نظامی به شکست ضد حمله کیف اعتراف می کنند. این گفته بولدوک دقیق است: «شکست حملات تابستانی گسترده و چند ماهه نیروهای اوکراینی که طی آن ده‌ها هزار تلفات به همراه داشت، بدنبال پیش‌بینی‌های گسترده مبنی بر اینکه شکست یک حمله با بودجه غرب در شرق تنها باعث تشدید تنش ها در اینده  خواهد شد بود. »

اکنون اختلافات سیاسی در ایالات متحده و استعفای رئیس مجلس نمایندگان منجر به مسدود شدن کمک های ایالات متحده به اوکراین شده است، در حالی که روسیه، همانطور که "بولدوک" میگوید، خود را در "موقعیت قوی تر" می بیند.

اصلاحیه لایحه کمک های نظامی اضافی به اوکراین 93 رای منفی جمهوریخواهان را گرفت و در 30 سپتامبر، جمهوری خواهان کنگره هرگونه کمک اضافی به اوکراین را مسدود کردند.

 

اکنون ایالات متحده، علاوه بر اوکراین، باید به اسرائیل کمک تسلیحات ومالی کند.

تنها اوکراین نیست که از ایالات متحده کمک نظامی دریافت می کند. بزرگترین هزینه نظامی آمریکا در سال های اخیر نبوده است. در افغانستان تا 30 سپتامبر 2023، 111.7 میلیارد دلار ایالات متحده هزینه کرد. عراق با 64.4 میلیارد دلار در رتبه دوم و اسرائیل در رتبه سوم قرار گرفتند.

در طول سال ها، مصر 33.6 میلیارد دلار کمک مالی از ایالات متحده دریافت کرد و در جایگاه چهارم قرار گرفت، در حالی که اوکراین با 30.4 میلیارد دلار، لیست پنج کشور برتر را تکمیل کرد. دیگر دریافت کنندگان کمک مالی از امریکا شامل اردن (23.5 میلیارد دلار)، پاکستان و اتیوپی (هر کدام 17.5 میلیارد دلار)، کنیا (13.3 میلیارد دلار) و کلمبیا (12.2 میلیارد دلار) هستند. علاوه بر این، طی دو سال گذشته، این کیف بود که دریافت کننده اصلی بودجه آمریکا شد و از اول اکتبر 2021 تا 30 سپتامبر 2023 24.6 میلیارد دلار دریافت کرد. در عین حال اسرائیل در این مدت 3.3 میلیارد دلار، افغانستان 2.7 میلیارد دلار، عراق 824.5 میلیون دلار و مصر 353 میلیون دلار دریافت کردند.

این فقط ایالات متحده نیست که سلاح هایش تمام می شود. "سی‌ان‌ان" این را به نقل از مقامات ناتو و بریتانیا گزارش می‌کند.

دریاسالار" راب بائر"، رئیس کمیته نظامی ناتو و یکی از بلندپایه ترین مقامات نظامی ناتو، با اشاره به کاهش زرادخانه های مهمات کشورهای غربی، در مجمع امنیتی ورشو گفت: "پایان زرادخانه ما  ظاهر شده است." ما به اوکراین سیستم‌های تسلیحاتی و مهمات می‌دهیم که عالی است، اما انبارهای ما خالی است.

ما شروع به تحویل سلاح از انبارهای نیمه خالی در اروپا کردیم و اکنون موجودی آن در حال تمام شدن است. با این حال، ناتو قصد ندارد کمک به اوکراین را متوقف کند.

 "جیمز هیپی"، معاون وزیر دفاع بریتانیا، با شرکت در همین بحث گفت که اگرچه منابع در حال کاهش است، اما کمک به کیف باید ادامه یابد. وی گفت که کشورهای غربی برای تولید مهمات بیشتر باید ظرفیت تولید خود را افزایش دهند. در همین حال، تحلیلگران هشدار می دهند که "زرادخانه " آمریکا هم باید اضافه کاری را آغاز کند وگرنه کیف می تواند به خطر بیفتد.

ارتش های غربی اعتراف می کنند که نیروهای مسلح اوکراین با سرعت و وسعت سرسام آوری از مهمات استفاده می کنند. همانطور که یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده در ماه ژوئیه به سی ان ان گفت، نیروهای اوکراینی معمولاً روزانه دو تا سه هزار گلوله توپ شلیک می کنند.

اکنون که بحران در شرق آغاز شده و اسرائیل درخواست کمک فوری دارد، ایالات متحده بر سر این دو راهی قرار گرفته است که به کدامیک کمک کند؟

ایالات متحده و کشورهای ناتو خواهان کمک به اوکراین هستند، اما در شرایطی که زرادخانه های خالی شده اند این کمک دشوار شده  است.

ارتش ایالات متحده در حال حاضر زنگ خطر را به صدا در می آورد و می گوید که کمک به اوکراین با توجه به نیازهای اسرائیل برای جنگ خاورمیانه روز به روز ناممکن تر می شود. شاید کار به آنجا کشیده شود که رهبران اوکراین خود را "دار" بزنند.

".США: «перенапряжение» / Текущий момент (stoletie.ru

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 902  -   3 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت