راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

با رهبری سارا واگن کنشت
حزب چپ آلمان دو نیمه شد!

نیمه دوم بزودی نام تازه ای
انتخاب خواهد کرد
ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی


پس از دو سال بحث و جدل در حزب چپ، بالاخره زمان جدایی فرا رسید. سارا واگن کنشتِ 54 ساله، مسئول سابق گروه پارلمانی حزب چپ و جمعی از طرفداران او صبح روز سه شنبه 27 مهر استعفای خود را از حزب چپ اعلام کردند. 10 تن از این افراد همچنان نماینده فعلی گروه پارلمانی هستند. در اطلاعیه اعضاء مستعفی نام جمع جدید و موقت «انجمن منطق وعدالت» اعلام شده و قرار است نام حزب جدید پس از نظر خواهی ها و مشورت ها در ژانویه سال 2024 اعلام شود. همچنین حزب جدید در انتخابات ماه ژوئیه سال 2024 اروپا شرکت خواهد کرد.
واگن کنشت گفت: اوضاع نمی تواند به همین ترتیب که فعلا در کشور پیش می رود، ادامه پیدا کند. اگر وضع به همین گونه بماند، ما احتمالا کشورمان را در ده سال آینده نخواهیم شناخت. «تعادل اجتماعی بیشتر، عدالت اجتماعی بیشتر و موارد مشابه دوباره باید در صدر دستور کار سیاسی قرار گیرند.» سیاست تنش زدایی نیز باید نقش بیشتری ایفا کند. درگیری های فعلی را نمی توان از طریق نظامی حل کرد. در شرایط فعلی آنچه مورد نیاز است یک حزب سیاسی قوی است که به طور مداوم صلح، دیپلماسی و مذاکره را ترویج کند.
این اظهار نظر واگن کنشت که «کوشش ما این خواهد بود تا اظهار نظر و عقیده در جامعه جایگاه پیشین خود را بدست آورد.» مورد توجه حاضرین در گفتگوی مطبوعاتی قرار گرفت. او همچنین گفت: بمنظور پر کردن خلاء سیاسی موجود ضروری است. ما به عنوان یک حزب در انتخابات ایالتی شرق آلمان در ماه سپتامبر، در ایالتهای زاکسن، تورینگن و براندنبورگ شرکت خواهیم کرد، اما اینکه آیا ما واقعا در هر سه مورد موفق خواهیم شد، بستگی به این دارد که چگونه انجمن های ایالتی تا آن زمان مستقر و فعال باشند و مشخص بشود کدام نامزدها را در میدان انتخاباتی خواهیم داشت.

اطلاعیه رسانه ای اعضاء جدا شده از حزب چپ آلمان با هدف حزبی جدید:

اعضای عزیز حزب چپ،
ما تصمیم گرفتیم تا حزب چپ را ترک کنیم و یک حزب جدید بسازیم. طی این مرحله و رسیدن به وضعیت فعلی برای ما آسان نبود. اگر راه بهتری وجود داشت، با خوشحالی آن راانتخاب می کردیم. از آنجا که ما با بسیاری از شما احساس ارتباط می کنیم، می خواهیم تصمیم خود رابا شما در میان بگذاریم.
ما در جلسات مختلف حزبی، بارها و بارها استدلال کردیم که تاکید براشتباهات و بر برخی مسائل و «عدم تمرکز بر عدالت اجتماعی و صلح»، نمایه حزب را بی اثرکرده است. بارها و بارها هشدار دادیم که تمرکز بیش از حد بر محیط شهری و جوانگرایی، رای دهندگان سنتی را از حزب دور می کند. ما بارها و بارها تلاش کردیم تا با تغییر مسیر سیاسی فعلی حزب، سقوط حزب را متوقف کنیم. ما در این کار موفق نشدیم و در نتیجه، حزب موفقیت کمتر و کمتری در میان رای دهندگان پیدا کرد. از زمان اعلام نتایج انتخابات 2019 تاکنون شاهدیم که حزب عملا به قهقرا رفته است. حزب در 4 سال گذشته دچار یک شکست سیاسی فاحش شده است. اما رهبران حزب و بعضی از مسئولین و اعضاء حزبی در ایالت ها تصمم گرفتند که تحت هیچ شرایطی این شکست را به طور انتقادی مورد بحث قرار ندهند. بدین ترتیب عملا آنها مسئولیت این شکست را بر عهده نگرفتند و هیچ نتیجه گیری اساسی از آن نکردند. در عوض، کسانی که از روند رهبری حزب انتقاد می کردند را به عنوان مقصر نتایج انتخابات 2019 اعلام کرده و آنها را به حاشیه رانده اند.
به همین دلیل و ده ها دلیل دیگر، ما دیگر برای طرح و اجرای مواضع خود جائی در این حزب نمی بینیم. به عنوان مثال، در تجمع صلح 2022 در برلین زمانی که دهها هزار تن در مقابل دروازه براندنبورگ جمع شده بودند و حتی حدود نیمی از جمعیت تظاهر کننده عملکرد نظامی دولت فعلی را در حمایت از اوکراین را رد می کرد، کل تشکیلات سیاسی حزب عملا علیه تظاهر کنندگان موضع گرفت. مسئولین فعلی حزب به جای حمایت از ما در این رویارویی، در موافقت با مواضع دولت فعلی، شانه به شانه در کنار احزاب حاکم ایستاد و تظاهر کنندگان را متهم به تجمع برای حمایت از «گرایش به راست» اعلام کردند و در نتیجه مواضعی مخالف ما و علیه شرکت کنندگان تظاهرات برای صلح اتخاذ کردند.
ما دیگر از تصمیمات سازشکارانه رهبری فعلی حزب پیروی نمی کنیم. سیاست های ویرانگر اجتماعی چراغ راهنمایی (اتحاد 3 حزب در دولت فعلی) بخش بزرگی از درآمد و کیفیت زندگی مردم را هزینه سیاست جنگی فعلی می کند. سیاست خارجی آلمان به جای تلاش برای راه حل های صلح، تبدیل به ارگان تدارکات و تجهیز مهمات برای جنگ شده است. تشکیل بلوک فعلی در اتحادیه اروپا تهدیدی برای صلح جهانی است و زیان های اقتصادی گسترده ای را با آن به همراه خواهد داشت. در عین حال، مخالفت با این توسعه سیاسی فعلی در جمع اتحادیه اروپا در افکار عمومی اروپا به طور فزونی می گیرد. اما دموکراسی نیاز به تنوع نظرات و بحث های باز دارد. ناتوانی دولت سوسیال دموکرات فعلی در مقابله با بحران های فعلی و محدود کردن ابراز نظرات مختلف باعث افزایش رای برای حزب راست افراطی «آلترناتیو برای آلمان» شده است. در این وضعیت، حزب چپ فعلی دیگر به عنوان یک حزب اپوزیسیون تشخیص داده نمی شود. در حال حاضر، نشانه هایی وجود دارد که دیگر در مجلس بعدی حزب نماینده ای نخواهد داشت، در حالی که مطابق تجارب انتخاب های قبلیِ محلی «حزب آلترناتیو برای آلمان» بیش از 20 درصد آرای را صاحب خواهد شد. ما مسئولیت داریم که به طور دقیق مبارزه برای بهبود وضعیت سیاسی حال و آینده کشورمان را تشریح و اعلام کنیم. برای این منظور، ما می خواهیم جریان سیاسی جدیدی، یک صدای دموکراتیک برای عدالت اجتماعی، صلح، عقل و آزادی ایجاد کنیم.
ما در حال خداحافظی از حزب قدیمی خود، بدون خشم و بدون درگیری هستیم. به همه شما می گوییم: ما می خواهیم مانند بزرگسالان از هم جدا شویم. حزب چپ رقیب سیاسی ما نیست. به بسیاری از شما که ما سالها با روحیه اعتماد با آنها کار کردیم، همچنین می گوییم: ما برای گفتگو آماده هستیم و خوشحال خواهیم شد که در زمانی مناسب ورود شما را به حزب جدیدمان خوش آمد بگوییم.
سارا واگن کنشت، امیره محمد علی، کریستین لی، لوکاس شوون، جوناس کریستوفر هووپکن، فادیم آسچی، علی ال دیلمی، سویم داغدلن، جان لوکاس دیتریش، کلاوس ارنست، اندری هوونکو، زکلین ناستیک، عمید ربیه، جسیکا تاتی، الکساندر اولریش، سابین زیمرمن.
منابع:
Niedergang der Linkspartei: »Warum wir DIE LINKE verlassen«, Tageszeitung junge Welt, 24.10.2023
BSW: Wagenknecht verlässt die Linke und gründet eigene Partei - Politik - SZ.de (sueddeutsche.de)
Die Linke: Sahra Wagenknecht und neun Getreue treten offiziell aus Partei aus – und verkünden neue Partei - DER SPIEGEL
تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh





 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 902  -   3 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت