راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نتایج هولناک
بمباران غزه
در شانزدهمین روز

 

 

با شانزدهمین روز جنگ اسرائیل علیه غزه که2,3  میلیون جمعیت دارد، نگاهی بیاندازیم به نتایج این جنگ:

«یواو گالانت»، وزیر دفاع اسرائیل گفت: «من دستور محاصره کامل نوار غزه را صادر کرده ام. نه برق خواهد بود، نه غذا، نه بنزین. همه چیز قفل شده است.» وزیر دفاع برای توجیه این مجازات جمعی، دو میلیون تن از ساکنان غزه را با حیوانات مقایسه کرد: «ما با حیوانات انسانی می جنگیم و بر این اساس عمل می کنیم.»

 

تا شانزدهمین روز 1873 کودک کشته شده و بیش از 4600 کودک دیگر زخمی شدند. بیش از 730 کودک نیز همچنان مفقود و یا زیر آوار هستند. تاکنون 31 مسجد تقریبا به طور کامل تخریب شده و 10 مسجد دیگر نیز خسارت دیده است. همچنین کلیسای ارتدوکس در غزه نیز مورد حمله قرار گرفت و به 3 کلیسای دیگر نیز خسارت جزئی دیده اند. بیش از یک سوم ساختمان های مسکونی در نتیجه حملات اسرائیل آسیب دیدند و بیش از 15 هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب شده و 13 هزار واحد دیگر نیز خسارت دیدند.

شمار کشته شدگان در غزه از آغاز نبرد طوفان الاقصی تا شانزدهمین روز به 4741 تن رسیده که 1873 تن از آنان یعنی 40 درصد از مجموعه قربانیان کودک بوده و 1390 تن دیگر زن و مرد سالخورده هستند که 30 درصد از مجموع کشته شدگان را تشکیل می دهند. شمار مجروحان نیز به مرز 15 هزارتن  رسیده که 4604 نفر از آنان کودک و 4410 نفر نیز زن هستند. 1500 تن مفقود هستند که بخش عمده آنان کودک هستند. بسیاری از این افراد زیر آوار مانده اند. در کرانه باختری نیز شمار کشته شدگان به 98 تن افزایش یافته است. تاکنون بیش از 1400 تن دیگر در این منطقه زخمی شدند و 1250 تن هم بازداشت شدند.

 

سازمان حقوق بشر اسرائیلی «بیتسلیم» می گوید: «یک سیاست انتقامجویانه جنایی در حال انجام است. از روز شنبه، اسرائیل صدها تن بمب بر نوار غزه انداخته است. کاربرد بمب های فسفری از نظر بین المللی ممنوع است. درخواست نتانیاهو از ساکنان غزه برای ترک غزه خواست مسخره ای است که هیچ ارتباطی با واقعیت ندارد. نوار غزه از همه طرف بسته است و ساکنان هیچ راهی برای خروج ندارند. هیچ پناهگاهی وجود ندارد و هیچ راهی برای پناه گرفتن از حملات هوایی وجود ندارد.»

سازمان بهداشت جهانی در مورد «فاجعه انسانی» هشدار داد. در این بیانیه سازمان ذکر شده است: «در حالی که تعداد زخمی ها و کشته شدگان به دلیل حملات هوایی اسرائیل در نوار غزه همچنان در حال افزایش است، کمبود حاد تجهیزات پزشکی بحران را تشدید می کند و توانایی بیمارستان هایی را که در حال حاضر با مراجعه بیشمار بیماران و مجروحان مواجه است، محدود می کند.

روزنامه آلمانی «تاگس تسایتونگ» می نویسد: «تا هفت روز اول جنگ، حداقل 11 روزنامه نگار کشته، دو تن زخمی و دو تن مفقود شدند.» در میان آنها دست کم 9 روزنامه نگار فلسطینی هستند که در حملات هوایی اسرائیل کشته شدند. گزارشگران بدون مرز  از قتل ظاهرا هدفمند محمد الصالیحی، عکاس خبری مستقل، خبرنگار خبرگزاری فلسطینی السلط الربیه، توسط ارتش اسرائیل گزارش داد. به گفته گزارشگران بدون مرز، او در مرز شرقی نوار غزه با چندین گلوله به سرش کشته شده است. بر اساس برآوردهای سازمان ملل متحد، بیش از 432 هزار تن از خانه های خود در این منطقه فرار کرده، و آواره شده اند. جاده ها و ساختمان های عمومی، از جمله مدارس، تامین برق، تصفیه آب و کلینیک ها، در حملات هوایی به شدت آسیب دیده اند. کل شهر پر از آوارِ خانه های بمباران شده است. یک  میلیون و 400 هزار تن در غزه آواره شده اند. هر ساعت 50 فلسطینی کشته و یا زخمی می‌شوند.

منابع :

https://www.marx21.de/gaza-wir-fuerchten-ethnische-saeuberungen/

 

https://farsi.palinfo.com/36245

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 902  -   3 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت