راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

حمایت قاطع

حزب کمونیست روسیه

از پیوند چین و روسیه

تلویزیون حزب کمونیست روسیه

ترجمه نعمت بوستانی

  

گنادی زیوگانف، رهبر حزب کمونیست فدراسیون روسیه روز 17 اکتبر، به سوالات خبرنگار کومسومولسکایا پراودا در ارتباط با اجلاسیه یک کمر بند یک جاده، در چین و حضور رئیس جمهور روسیه به عنوان مهم‌ترین شخصیت در این اجلاس پاسخ داد.

 

س- به نظر می رسد، این روز ها مهم‌ ترین رویداد جهان، سفر ولادیمیر پوتین به جمهوری خلق چین و دیدار او با رفیق شی جین پینگ است. این واقعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

ج- با انتخاب شی جینگ پینگ، به رهبری حزب کمونیست چین و ریاست جمهوری این کشور، وی ابتکار منحصر به فردی را به نام "یک کمربند، یک جاده" ارائه کرد که 10 سال از آغاز بیان این ابتکار می گذرد. او این ایده را اولین بار در سال 2013 در قزاقستان و سپس در اندونزی مطرح کرد. پس از آن با سفر به مسکو چنین موضوعی را با ما نیز در میان گذاشت. ما نه تنها از ابتکار رفقای چینی حمایت کردیم، بلکه معتقدیم این ایده منحصر به فردی است که از سنت دیرینه دیپلماسی و فرهنگ چین نشأت می گیرد. در واقع، این ایده مدرن جاده ابریشم بزرگ است که در قرن دوم قبل از میلاد بوجود آمد که دو مسیر داشت: جنوب، از طریق هند به خاورمیانه و شمالی، از طریق پامیر به آسیای مرکزی.

س- آیا طرح فعلی را موفق می دانید؟

ج- این ایده و طرح همانطور که از سه اجلاسیه اختصاص داده شده به این پروژه مشاهده می شود، تا به حال اثر گذاری بسیاری به همراه داشته و در عرصه های وسیعی مورد حمایت قرار گرفته است. زمانی که رئیس جمهور روسیه پوتین، در ماه می 2017 به اولین مجمع آن رفت و رئیس جمهور بلاروس لوکاشنکو نیز در آنجا حضور داشت، ما بسیار به این مجمع امیدوار شدیم. سپس در آوریل 2019 یعنی دو سال بعد، 29 کشور در مجمع  شرکت کردند و در حال حاضر 150 کشور و بیش از 30 سازمان اجتماعی مختلف گرد هم آمده اند. در شرایط حاضر کل جهان بر روی این آزمایش منحصر به فرد متمرکز شده است، در حالی که هیچ طرفی تحت فشار قرار نمی گیرد، هیچ چیزی تحمیل نمی شود، خصوصا زمانی که برنامه حمایت متقابل از منافع مشترک مطرح می شود. در این رابطه تاکنون بیش از 1 تریلیون دلار در این روژه سرمایه گذاری شده و برای آینده حدود 20 تریلیون دیگر طراحی شده است.

س- آیا ما از این پروژه چینی بهرمند خواهیم شد؟

ج- البته. این پروژه به راه آهن ترانس سیبری ما نفس تازه ای خواهد دمید. ایده مسیر دریای شمال به طور فعال در حال اجرا است، بزرگراهی از طریق شمال چین و آسیای مرکزی ساخته می شود که ما می توانیم از آن نیز استفاده کنیم. به حمل و نقل کالا از جغرافیای این مسیر توجه کنید. بیش از 150 توافقنامه قبلاً منعقد شده و سیصد پروژه منحصر به فرد توسعه یافته است که تمام قاره ها را در بر می گیرد. در آسیا، 38 کشور از این ابتکار حمایت کردند، در اروپا 26 کشور، در آفریقا 40 کشور، در آمریکای شمالی و جنوبی، تقریباً همه به جز آمریکایی ها و کانادایی ها، همه 11 کشور تا جزا یره اقیانوسیه...تا جایی که امروز رئیس جمهور ما از این ایده ها حمایت قاطع کرد.

س- به دلایل سود اقتصادی؟

ج- حتماً اینطور است. ما همچنین در باره سایر جنبه های مهم مشارکت در چنین پروژه های بزرگ مذاکره می کنیم یعنی در باره یک سیستم کیفی جدید روابط بین الملل. زمانی سیستم قدرتمند سوسیالیستی وجود داشت، اتحاد جماهیر شوروی در خیلی از زمینه‌ها پیشرو بود و به جمهوری خلق چین کمک‌های ارزشمند پایه‌ ای کرد. کارشناسان اتحاد شوروی، اولین کارخانه خودرو سازی را در سال 1953 در چین ساختند. این در حالی استکه امسال چینی ها 28 میلیون خودرو در 30 کارخانه خودروسازی تولید می کنند و با اطمینان و لکوموتیو وار به جلو می روند و تقریباً 20 درصد از تولید جهانی را تولید می کنند.
به طور خلاصه، ما تجربه منحصر به فردی داریم که به سیاره ما کمک می کند تا از یک بحران سیستماتیک خارج شود. اقتصاد چین همچنان نقش لوکوموتیو اصلی جهان امروز است.
بنابراین حق با شماست، اجلاسیه و حضور رئیس جمهور ما در چین، رویداد اصلی کنونی جهان است. بدین معنی که راه و روشی خلاف سیاست تهاجمی و ویرانگری است که آنگلوساکسون‌ها و اعضای ناتو به تمام جهان تحمیل می‌کنند، قتل عام در اوکراین را به راه انداخته و در این روز ها آتش بزرگی را در خاورمیانه به پا کرده اند.

 

https://www.rline.tv/news/2023-10-19-gennadiy-zyuganov-putin-i-si-tszinpin-otvetili-ozloblennomu-zapadu-v-chem-smysl-vizita-prezidenta-rf

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 902  -   3 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت