راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نگرانی اروپا

از آغاز سریع

جنگ مذهبی!

ترجمه و تدوین- جعفر پویا

 

  

جنگ در خاورمیانه: پیامدها و پیش بینی ها. درگیری بین حامیان اسرائیل و فلسطین در سراسر جهان رخ می دهد.

راهپیمایی‌هایی در حمایت از فلسطینی‌ها در اتریش، استرالیا، بریتانیا، آمریکا، عراق، آلمان، یمن، شیلی، ایران، کلمبیا، اردن، بلژیک...

در فرانسه، شورش و درگیری با پلیس در تظاهرات ضد اسرائیلی به رویدادی روزانه در این کشور تبدیل شده است.

میدان جمهوری در پاریس با فراخوانی برای آزادی فلسطین از جمعیت پوشیده میشود. پلیس با گاز و ماشین های آب پاش معترضان را متفرق می کند. ایالات متحده البته به پیروزی اسرائیل اعتقاد دارد، اما از روز جمعه، 13 اکتبر، شروع به تخلیه همه شهروندان خود از آن کشور کرد. در همان روز حماس از همه مسلمانان جهان خواست تا به تظاهرات بپیوندند. انتظار می رود تعداد معترضان  طرفداران فلسطین علیه اقدامات اسرائیل در سراسر جهان به طور روز افزونی افزایش یابد.

اعتراضات ضد اسرائیلی نه تنها در اتحادیه اروپا بلکه در سراسر جهان، در حال گسترش است. اکنون کشاکش میان اسرائیل و جهان عرب به اختلاف با مصر، الجزایر، کویت، بحرین و سایر کشورهای عربی کشیده شده است.

هر اندازه جنگ غزه بیشتر طول بکشد، شانس حل اختلافات دیرینه اسرائیل با کشورهای منطقه که اکنون به اختلافات رو به رشد میان اسرائیل و همه کشورهای اسلامی کشیده شده دشوارتر می شود.

رئیس ستاد کل پاکستان اعلام کرده که اگر اسرائیل وارد عملیات زمینی علیه غزه  شود، اسلام آباد با  ارسال موشک های بالستیک به کمک حماس خواهد شتافت.

طرح کریدور هند- عربستان- اسرائیل- اروپا نه تنها به طور نامحدود به تعویق افتاده، بلکه باید آن را طرحی بایگانی شده تصور کرد.

بخشی از گلوله های "آر پی جی" و دیگر تجهیزات نظامی که امریکا برای اوکراین ارسال کرده بود اکنون بدست حماس افتاده است.

ادامه این جنگ ممکن است قیمت نفت را افزایش دهد و این بدان معناست که بر اثر درگیری در خاورمیانه، حدود 40 درصد از صادرات جهانی نفت در حال حاضر در معرض خطر است. اکثر راه های دریایی و چندین تامین کننده عمده نفت، سوخت و انرژی برای مصرف کنندگان جهانی درنزدیکی همین منطقه هستند. پس از حمله حماس به اسرائیل قیمت نفت بیش از 3 درصد افزایش یافت.

احتمال درگیری نظامی میان اسرائیل و ایران تنگه هرمز را بعنوان شریان کشتیرانی به میدان جنگ دریائی تبدیل خواهد کرد. از هم اکنون ایالات متحده کشتی های جنگی خود را به این منطقه فرستاده است.

مناقشه فلسطین و اسرائیل می تواند کاتالیزوری برای اعتراضات گسترده اعراب در اتحادیه اروپا و ایالات متحده بیش از هر زمان دیگری بشود.

برای اروپا، همه اینها مانند یک بمب ساعتی است. کشورهای مختلف عرب و مسلمان چنان بسیح و متحد شده اند که اگر دولت های اروپایی بخواهند با اسرائیل مانند اوکراین رفتار کنند، یک انفجار اجتماعی در اروپا اجتناب ناپذیر است.

مقامات فرانسه، مستند به تحقیقات اجتماعی، نگران یهود ستیزی اند که به سرعت در حال رشد است. وقتی مهاجران مسلمان و خشمگین وارد خیابانها می شوند طبیعی است که مغازه دارانی که بسیاری از آنها یهودی هستند نگران شوند.

کابینه ماکرون با عجله در حال تقویت امنیت مدارس و کنیسه های یهودی است که ممکن است در معرض خطر حملات تروریستی قرار بگیرند. همین نگرانی موجب شده تا برخی دولت های اروپائی در محکوم کردن حماس و حمایت از اسرائیل بر ضرورت احتیاط پافشاری کنند.

با توجه به نسبت مسلمانان در ترکیب قومی کنونی جمعیت کشورهای اروپایی، خطر طوفانی از خشم در داخل این کشور به سرعت در حال افزایش است. بنابراین اتحادیه اروپا که در ابتدا می خواست کمک به فلسطین را متوقف کند، بلافاصله دراین تصمیم خود تجدید نظر کرد.

با توجه به تظاهرات در کشورهای اتحادیه اروپا در حمایت از فلسطین، "ایلان ماسک" از قبل در شبکه اجتماعی خود جنگ داخلی در اروپا را پیش بینی کرد و نوشت: "اگر روند فعلی ادامه یابد، جنگ داخلی در اروپا اجتناب ناپذیر است و هزاران معترض به ده ها هزار نفر تبدیل خواهند شد."

حامیان فلسطین در ایالات متحده در حال افزایش است و در حال حاضر از 31 درصد فراتر رفته است، در حالی که 54 درصد ازامریکایی ها از اسرائیل حمایت می‌کنند. در میان دموکرات ها، اکثریت با اعراب همدردی می کنند نه اسرائیلی ها.

یهودیان آمریکایی سیاه پوستان مسلمان را به یهودستیزی متهم می کنند. در نیویورک، نبردهای خیابانی بین حامیان اسرائیل و فلسطین در میدان تایمز همه را نگران کرد. حامیان فلسطین به کنسولگری اسرائیل در نیویورک یورش بردند. کنگره به طرفداران اسرائیل و فلسطین تقسیم شده است.

سخنان توهین امیز حامیان اسرائیل با اعتراض دیگر نمایندگان روبرو می شود. از جمله توهین "لیندسی گراهام" که حماس را "حیوان" خطاب کرده و خواستار منفجر کردن پالایشگاه های نفت ایران شد!

در مجموع وضعیت همچنان رو به وخامت می رود، چنانکه می تواند منجر به جنگ های خیابانی در همه کشورهای غربی ختم شود.

 Война на Ближнем Востоке: следствия и прогнозы / Текущий момент (stoletie.ru)

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 902  -   3 آبان 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت