راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اسرائیل با مردم
در غزه چه کرد
که کار به جنگ کشید؟

ترجمه ـ عسگر داوودی

 
وضعیت در فلسطین اشغالی بشدت متشنج است. با ورود حماس به مناطق خود خوانده اسرائیل درگیری متقابل به اوج خود رسیده است.
بایدن حمایت «پولادین» ایالات متحده را از اسرائیل اعلام کرده و وزیر دفاع اسرائیل از «محاصرهٔ کامل» غزه خبر داده و گفته است: «نه برق هست، نه غذا دارند، نه بنزین.»
سخنگوی نیروهای دفاعی اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد: جنگ در شش شهر مرزی غزه ادامه دارد. وضعیت به گونه ای پیش می رود که زمینه یک جنگ تمام عیار حتی در سطح منطقه ای قابل تصور می شود.
تحلیل زیر نتیجه مذاکره جمع هیئت تحریریه «پورتال مارکس 21 » در باره مقاومت علیه نسل کشی در فلسطین اشغالی است:

پس از آنکه دولت راست افراطی اسرائیل در ماه های اخیر موجی از خشونت علیه فلسطینی ها را سازماندهی کرد، از روز شنبه هشتم اکتبر (پانزدهم مهر ماه) گروه حرکت مقاومت اسلامی (حماس) ضد حمله غیرمنتظره ای را از مرز غزه آغاز کرد. جنگجویان غزه در یک عملیات مخفیانه آماده شده و به اهداف نظامی در خاک اسرائیل حمله کردند. دولت اسرائیل اکنون وضعیت جنگی اعلام کرده و به طور مداوم اهداف نظامی و همچنین اهداف غیرنظامی در غزه را بمباران می کند. یواو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، محاصره کامل شهر غزه را اعلام کرده است. ممنوعیت واردات مواد غذایی و سوخت رسما به غزه اعلام شده است. همچنین نیروی هوائی اسرائیل تعداد زیادی از مناطق مسکونی و اداری شهر غزه را بمباران کرده است و این بمباران همچنان ادامه دارد. به دلیل محاصره، تقریبا هیچ فرصتی برای فرار وجود ندارد. در عین حال، دولت اسرائیل در حال حاضر 500 هزار سرباز ذخیره را در نوار غزه مستقر کرده است.
«اوفر کاسیف»، عضو حزب لیبرال و نماینده پارلمان اسرائیل می گوید که اشغال سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل و اقدامات دولت به رهبری نتانیاهو عملا مسئول مرگ اسرائیلی ها و فلسطینی هاست. او به تلویزیون الجزیره گفت: «این [مرگ] غیر قابل تحمل است. متاسفانه تا زمانی که اشغال فلسطین ادامه دارد، این جنایات وحشیانه نیز ادامه خواهد داشت و دولت نتایاهو نیز همین را می خواهد.
به گفته سازمان ملل متحد، حملات اسرائیل به نوار غزه بین سال های 2008 و 2023 (به استثنای تلفات چند روز گذشته) 6407 فلسطینی را کشته و 125 تن را زخمی کرده است. همچنین در همین رابطه در خارج از مرز های اسرائیل نیز 560 تن کشته و 308 تن زخمی شده اند. از زمان تشکیل دولت راست افراطی به رهبری نتانیاهو در اسرائیل، شهرک نشینان حتی رادیکال تر نیز شده اند. آنها با حمایت نظامیان اسرائیلی به طور مرتب به روستاهای فلسطینی در کرانه باختری حمله می کنند. بر اساس آمار سازمان ملل، این خشونت توسط شهرک نشینان یهودی که از مناطق دیگر و مهاجر بطور برنامه ریزی شده وارد منطقه شده اند و ادعای مالکیت منازل اعراب فلسطینی را دارند اعمال می شود. در کل دشمنی سازماندهی شده علیه فلسطینی ها بشدت افزایش یافته است. با میانگین 99 مورد در هر ماه، حملات در سال 2023 نسبت به سال قبل 39 درصد افزایش یافته است.
اقدامات شهرک نشینان توسط دولت اسرائیل و رهبری ارتش حمایت می شود. آنها از توهین و آزار فلسطینی ها حمایت می کنند. بطور مثال اخیرا سربازان اسرائیلی نیز وارد روستای فلسطینی جابد شدند و به فلسطینیان حمله کردند و در خیابانها گاز اشک آور شلیک کردند. هر روز خانه های فلسطینی ها توسط نیروهای اسرائیلی تخریب می شوند، باغ های زیتون با بولدوزر تخریب می شوند وچاه های آب مناطق فلسطینی نشین با ریختن سیمان مسدود می شود. هدف نسل کشی، فراری دادن و اخراج فلسطینی ها است که به طور فزاینده ای از سرپناه، معیشت و دارایی های خود محروم می شوند.
زندگی در نوار غزه، که به طور کامل توسط اسرائیل از طریق زمین، دریا، هوا و حتی زیرزمینی بسته شده، عملا غیرقابل تحمل است. نادیده گرفتن این وضعیت غیرقابل تحمل توسط رسانه ها عملی غیر انسانی است. بیش از 97 درصد از آب در نوار ساحلی محصور شده، عملا آب برای مصرف انسان مناسب نیست. برق مرتبا فقط برای دو تا چهار ساعت در روز در دسترس است. حتی میانگین مصرف روزانه غذا توسط اسرائیل برای فلسطینی ها به 2279 کالری در سرانه محدود شده است.
اخیرا حتی ژنرال های سابق و ماموران موساد اعتراف کرده اند که اقدامات آنها در فلسطین جنایت جنگی است. (اشاره به سخنرانی «امیرام لوین» ژنرال سابق ارتش اسرائیل در ماه اوت گذشته که ارتش این کشور را متهم کرد «شریک جنایات جنگی» شده است و با پشتیبانی خود از حمله افراط گرایانِ شهرک نشین به فلسطینی ها، در کرانه باختری «آپارتاید مطلق»را حاکم کرده است.)

تشکیلات خودگردان فلسطینی بدلایل متعددی به طور فزاینده ای حمایت مردمی را از دست داده است. شبه نظامیان ساف که قبلا منحل شده بودند، دوباره در تشکیلات نظامی تازه تشکیل شده همراه با جهاد اسلامی فلسطین در شهرهایی مانند نابلس و جنین اسلحه به دست می گیرند. به نظر می رسد غزه برای ماه ها فراموش شده است. اکنون حماس از این وضعیت برای حمله استفاده کرد.

واکنش رسانه ها و سیاستمداران در آلمان و اتحادیه اروپا یک طرفه و علیه جنبش آزادیبخش فلسطین است. به مبارزات و حملات حماس و دیگر شبه نظامیان فلسطینی با عناوین «بربریت»، «تروریسم» و «غیر قابل تحمل» برچسب زده می شود. هرگونه همخوانی جریانات چپ با این عناوین اشتباه مهلکی است. چپ اروپا نباید با این سیاست ضد فلسطینی دولت های عضو ناتو همراه شود. مشروعیت زدایی از مقاومت فلسطین بخشی از حملات به همبستگی با فلسطین در آلمان است: حقوق اساسی مانند آزادی تجمع، آزادی انجمن، آزادی بیان یا آزادی انتخاب حرفه با سرکوب و تهمت «یهودی ستیزی» به حالت تعلیق درآمده است. در این زمینه، دانشمند آموزشی و مشاوران ارشد در مرکز مطالعات یهودی برلین- براندنبورگ، پروفسور «میچا بروملیک»، از بروز «مک کارتیسم جدید» در اتحادیه اروپا و غرب صحبت می کند. کشورهای عضو ناتو، جو بایدن رئیس جمهور امریکا و شولتز صدراعظم آلمان نیز مانند بقیه در کنار قدرت اشغالگر در فلسطین قرار گرفته اند.
شولتز به دولت اسرائیل «حق دفاع از خود» را اعطا کرده است. ریاکاری کسانی که در قدرت هستند آشکار است. آنها از الحاق شرقِ روس نشین اوکراین به روسیه مخالفت می کنند، اما از الحاق اورشلیم شرقی، کرانه باختری و بلندی های جولان به فلسطینی ها نه تنها مخالفت می کنند بلکه با تحویل انواع سلاح به اسرائیل از اشغالگری حمایت می کنند. آنها مبارزان مقاومت فلسطین علیه نیروهای اشغالگر اسرائیلی را «تروریست» می نامند و در رابطه با ترور روزانه توسط شهرک نشینان دست آموز اسرائیلی و ارتش اسرائیل در کرانه باختری و اورشلیم شرقی سکوت می کنند.
فلسطینی ها حق دارند از خود در برابر ظلم و ستم دفاع کنند. حتی در حال حاضر، سرکوب و مقاومت متقابل، جان افراد بیگناه را می گیرد. میزان این تلفات در مناطق فلسطینی نشین بیش از حد است. این مرگ و میر، رنج و وحشیگری نتیجه دهه ها پاکسازی قومی نژادپرستانه و اشغال کشور فلسطین توسط اسرائیل است. دستگاه دولتی اسرائیل، ارگان های خشونت آمیز آن و تهاجمات بی پایان و سازمان یافته شهرک نشینان اسرائیلی عامل سرکوب فلسطینی ها می باشد. مرگ، خشونت و تحقیر بخشی از زندگی روزمره فلسطینیانِ تحت آپارتاید اسرائیل است. محمد صلاح از محله بیت لاهیا در شمال نوار غزه به الجزیره درباره بمباران ارتش اسرائیل گفت: «شب گذشته هواپیماهای اسرائیلی منطقه ما را بدون وقفه بمباران کردند. وضعیت بسیار خطرناک بود، بنابراین خانه ام را با خانواده های دیگر ترک کردم. بمب های اسرائیلی هیچ تفاوتی بین غیرنظامیان و مبارزان مقاومت قائل نمی شوند. در هر جنگ، ما خانه هایمان را به دلیل بمباران بی رویه ترک می کنیم. ما سالهاست که در این وضعیت زندگی می کنیم بدون اینکه کسی از ما دفاع کند یا از ما حمایت کند. ما حق داریم از خود در برابر اشغالگران دفاع کنیم.»
منابع:
https://www.jungewelt.de/artikel/460610.israel-pal%C3%A4stina-neuer-krieg-in-nahost.html

Eskalation in Palästina: Ausbruch aus dem Freiluftgefängnis – Besatzung und Blockade beenden! | marx21

https://www.timesofisrael.com/eu-freezes-728-million-in-funds-to-palestinians-due-to-hamas-assault/

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 900  -  19 مهر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت