راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فاجعه آفرینی که

دست راست یلتسین بود

"چوبایس"

 به دامن مادر خود

"اسرائیل" پیوست!

ساویتسکایا راسیا- ترجمه نعمت بوستانی

 

 آناتولی چوبایس، طی 30 سال گذشته نقش اساسی و خائنانه ای در فروپاشی اقتصاد و صنعت اتحاد جماهیر شوروی اجرا کرد. او که یهودی الاصل است طی این سال‌ها مسئولیت های مختلفی از جمله معاون نخست وزیر در زمان بوریس یلتسین را به عهده داشت. عمده ترین وظیفه چوبایس، خصوصی کردن کارخانه ها، زمین، بانک ها، جنگل ها و ایجاد شرکت های صوری بیمه و بازارهای اقتصادی آزاد و در یک کلام چوب حراج زدن به همه دستاورد های مردمی کشور شورا ها بود.

در سال 2007 دولت روسیه یک صنعت نوآورانه (روس نانو) با فناوری پیشرفته در کشور را پایه گذاری کرد و چوبایس به عنوان رئیس این شرکت انتخاب شد. تحت مسئولیت وی بارها این شرکت در آستانه ورشکستگی قرار گرفت. این شرکت طی آخرین گزارش مالی خود برای نیمه اول سال 2023، هشدار داد که بازپرداخت تعهدات بدهی خود با وجوه اعلام شده غیر ممکن است.

طبق نتایج ماه های ژانویه تا ژوئن، "روس نان" 4.8 میلیارد روبل دریافت کرد. در همان زمان، بدهی خالص به 95.6 میلیارد روبل رسید و از ابتدای سال تقریباً 5 میلیارد دیگر نیز افزایش یافت.

در حال حاضر، شرکت روس نانو، در ورشکستگی کامل قرار دارد و حتی فروش اموال آن برای جبران بدهی کافی نخواهد بود.

دو سال قبل، در ماه نوامبر 2021، روس نانو، در آستانه پرداخت بدهی های قبلی خود قرار داشت اما این شرکت با حمایت مالی توسط دولت نجات یافت. همه این اتفاقات یک سال پس از مدیریت آناتولی چوبیس، رئیس دائمی شرکت دولتی از سال 2008، رخ داد.

با وعده ایجاد یک صنعت نانویی به ارزش 1 تریلیون روبل در روسیه طی ده سال، روس نانو تحت رهبری مدیریت چوبایس زیانی به مبلغ 96.5 میلیارد روبل (برای سال 2010-2020) دریافت کرد که تقریباً کل سهم اموالی را که دولت به سرمایه شرکت داده بود از دست داد (130 میلیارد روبل). در سال 2021 و سه ماهه اول سال 2022 (قبل از طبقه بندی گزارش)، روسنانو 13 میلیارد روبل دیگر متحمل زیان شد.

در سال 2022، آناتولی چوبایس، به عنوان مخالفت با عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، از روسیه فرار کرد و پست نماینده ویژه ریاست جمهوری برای توسعه پایدار را ترک کرد. وی پس از آن در کشورهای مختلف از جمله ترکیه، آلمان، ایتالیا و اسرائیل دیده شد. چوبایس که یکی از کهنه کادرهای سیاست روسیه و معمار اصلاحات دهه 1990 بود، علناً در باره خروج خود اظهار نظر نکرد و در اواسط ژوئیه مقاله ای در مجله Voprosy Ekonomiki منتشر کرد و خود را به عنوان یک محقق مستقل معرفی کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خارج شدن چوبایس از روسیه را با "حفره عظیم مالی" به جا گذاشته شده در روس نانو مرتبط دانست. پوتین گفت: "شاید او در نهایت ترس از آن داشت که سازمان تحت مدیریت او به نوعی به پرونده جنایی منجر شود، بنابراین او با خروج غیر قانونی، از مجازات گریخت". او همچنین اظهار داشت که اخیراً عکسی از او در اینترنت دیده شده است. در زیر این عکس نوشته شده که وی، یعنی رئیس سابق روس نانو "موشه ایزرایلویچ" است. بازنشسته شدن یک دولتمرد برجسته تحت نام دیگری با هویت واقعی.

https://sovross.ru/2023/10/04/rosnano-predupredila-o-svoem-bankrotstve

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 900  -  19 مهر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت