راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

وزیر دفاع  جدید اوکراین

جانشین زلنسکی می شود؟

بنیاد فرهنگ استراتژیک- "ولادیمیر پروخواتیلوف"

ترجمه- کیوان خسروی

  

در 6 سپتامبر، شورای عالی اوکراین، به پیشنهاد «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین، به انتصاب رستم اومروف (متولد سمرقند ازبکستان. مترجم) به عنوان وزیر دفاع رای داد. در همان روز، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا نیز وارد کیف شد. «اومروف» چهارمین وزیر دفاع در دوره ریاست جمهوری «زلنسکی» است. او از سال 2022، مقام رئیس صندوق املاک دولتی اوکراین را برعهده داشت. در 3 سپتامبر، «زلنسکی» تصمیم به انتصاب «اومروف» به عنوان وزیر دفاع به جای« الکسی رزنیکوف» گرفت.

«ایرینا گراشچنکو»، نماینده شورای عالی اوکرایین خاطرنشان کرد که پیش از رای گیری، نامزدی «اومروف» نه توسط رئیس دولت، که این امر معمولاً اتفاق می‌افتد، بلکه توسط «فئودور ونیسلاوسکی»، عضو کمیته پارلمانی شورای عالی در مورد مسائل امنیت ملی و نماینده رئیس جمهور اوکرایین در پارلمان ارائه شد. وی در کانال تلگرامی خود ضمن افزودن اینکه «زلنسکی» شخصاً معرف سه وزیر دفاع قبلی بوده، نوشت: «تا آنجا که به یاد دارم، این امر اولین بار است که رئیس جمهور نامزدی را برای پست وزارت دفاع به شورای عالی معرفی نمی‌کند». دلیل این طفره رفتن چیست؟

به نظر می‌رسد که «زلنسکی»، با آگاهی از ارتباط «اومروف» با «فتح الله گولن» (رهبر اخوان المسلمین ترکیه)، که ساکن ایالات متحده آمریکا است و متهم به دست داشتن در کودتای 2016 ، نمی‌خواهد روابطش با «اردوغان» رئیس جمهور ترکیه تیره شود.

فعالیت‌ها و امکانات سازمانی و اقتصادی «فتح الله گولن» در ترکیه به قدری گسترده است که در سال 2008 از سوی مجلات «پراسپکت» و «فارین پالیسی» به عنوان تاثیرگذارترین روشنفکر جهان معرفی شد و مجله «تایم» او را در فهرست 100 فرد تاثیرگذار جهان وارد کرد. گولن در ابتدا و پیش از عزیمت به امریکا؛ با اردوغان در یک جبهه و با یکدیگر رابطه ای دوستانه داشتند.

گفته می شود بیش از هزار موسسه آموزشی، کالج، دانشگاه، مسجد، نمازخانه و خوابگاه در ترکیه و جهان متعلق به گولن است. تعداد کل فارغ التحصیلان سازمان های آموزشی او چندین میلیون نفر است.

«شمیل سلطانف»، تحلیلگر روس می نویسد: "کارکرد بسیار مهم" گولن، ساختار پنهان تشکیلات اوست که با تاکید ویژه بر یافتن افراد با استعداد، جستجو و  استخدام و آموزش پرسنل حرفه ای شکل گرفته است. در دهه 1990، "گولننیست" ها در ژاندارمری، دستگاه قضائی، پلیس و اتحادیه های کارگری در ترکیه نفوذ داشتند. نام کل این تشکیلات و سازمانهای وابسته به گولن "حزمت" است. اعضا و هواداران حزمت  در ترکیه در سال 2016 به 3 تا 6  میلیون بر آورد شده بود که بخش قابل توجهی از آنها در دستگاه دولتی کار می‌کنند.

«سونر چاغاتای» محقق ترک معتقد است که در زمان کودتای 2016، «گولن» بیش از 70 درصد از نیروی پلیس را در اختیار داشت و عملاً سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه را کنترل می‌کرد. «ویلیام انگدال»، دانشمند علوم سیاسی آمریکایی، سازمان «گولن» را بزرگترین پروژه سازمان سیا در کل تاریخ این اداره در بخش اسلام سیاسی می داند. زمانی که سرویس مهاجرت آمریکا در سال 2006 تلاش کرد «گولن» را اخراج کند و به ترکیه بفرستد، «مورتون آیزاک آبراموویتز» سفیر سابق آمریکا در ترکیه و تعدادی از مقامات ارشد سازمان سیا بعنوان ضامن او عمل کردند. «نسیپ هابلمیت اوغلو»، استاد تاریخ دانشگاه آنکارا، که کتابی درباره روابط «گولن» با سازمان سیا نوشته، در سال 2002 در آستانه انتشار این کتاب کشته شد. در ترکیه، جنبش به رهبری گولن به نام" فِتو" ( فتح الله چی) نامگذاری شد.

(بار دیگر باز گردیم به انتصاب وزیر دفاع ازبکس تبار و جدید اوکراین)

در 5 سپتامبر 2023، روزنامه حزب میهنی ترکیه (وطن پارتیسی) "آیدینلیک" ("روشنگری") گزارش داد که «رستم اومروف» "سخنگو و مجری طرح‌های ایالات متحده آمریکا" در منطقه خواهد شد.

بر اساس اطلاعاتی که این نشریه از منابع اوکراینی دریافت کرده است، «رستم اومروف» در مدرسه شبانه روزی کریمه برای کودکان تیزهوش که توسط" فِتو" در زمان سلطه اوکراین بر کریمه تأمین مالی می‌شد، تحصیل کرده است. منابعی که مدعی هستند که او مستقیماً با آمریکا در ارتباط است، درباره «اومروف» می گویند: «او از برخی منابع مالی دریافتی از کشورهای خارجی برای اهداف شخصی خود استفاده می‌کند». «آیدینلیک» همچنین از قول «ایوازاومروف»، رئیس اداره خودمختاری فرهنگی کریمه فدراسیون روسیه نقل می‌کند که گفته است: «دلایل زیادی دارم که او را جاسوس آمریکا و یک مقام خاکستری مرتبط با "فتح‌الله گولن" بدانم». وی افزود که «رستم اومروف» فعالانه توسط «فتح الله گولن» حمایت می‌شود و بخشی از سیستم آموزشی شبکه «نورجو» است که تحت نظارت " فِتو" قرار دارد. «اومروف» در جوانی خود در برنامه تبادل رهبران آینده (فلکس) وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا شرکت کرده بود. برادر او «روسلان اومروف» («آسلان عمر کیریملی» کنونی) نیز در مدرسه شبانه روزی کریمه تحصیل کرده و همچنین با "فِتو" ( فتح الله چی) مرتبط است. هر دو برادر در کیف "بچه‌های آمریکا" نامیده می‌شوند.

روزنامه آرژانتینی"اورگنته 24" نیز می‌نویسد که «رستم اومروف» با «فتح الله گولن» در ارتباط است و بر اساس آن «رستم اومروف» در سال 2013 بنیاد "آستم" را تأسیس کرد که برنامه «رهبران جدید اوکراین» در دانشگاه "استنفورد" را تأمین مالی می‌کند و برای آموزش شخصیت‌های سیاسی مورد نظر است. روزنامه یونانی "بانکینگ نیوز" همچنین گزارش می‌دهد که در اواخر سالهای دهه 90، «رستم اومروف» "از یک مدرسه شبانه روزی در منطقه "باخچیسارای" کریمه که توسط" فِتو" مبلغ اسلام "فتح الله گولن" تامین مالی می‌شد فارغ التحصیل شد. او تحصیلات دانشگاهی را در اوکراین و ایالات متحده آمریکا طی کرده است.

در سال 2019، او توسط حزب "کولوس" نوازنده «سواتوسلاو واکارچوک» در شورای عالی انتخاب شد. او نویسنده ده‌ها لایحه بود. این نشریه می نویسد، بویژه، او نقشی در قانون "در مورد مردمان بومی اوکراین" را ایفا کرد که ضدیت با روس ها در راس فعالیت های آنست.

« ارکین اونجان»، روزنامه نگار ترک، آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه را به داشتن ارتباط با «گولنیست» ها و سیا مظنون دانست. «ارکین» همچنین توجه خود را به این واقعیت معطوف کرد که این صندوق متعلق به بنیاد "آستم" بوده که یکی از بنیانگذاران آن «رستم اومروف» است. کانال‌های تلگرامی روسیه می‌نویسند که «رستم اومروف» در سال 2018 توسط سازمان سیا در استانبول به خدمت گرفته شد. او بزودی توسط نیروهای امنیتی ترکیه که از نزدیک او را زیر نظر داشتند، بازداشت شد. اما پس از مداخله «جینا هاسپل»، مدیر جدید سازمان سیا، «اومروف» از ترکیه خارج شد. برای سیا، این تلاش دیگری برای رهگیری مسیر اوکراینی پنتاگون بود. ردپای آمریکایی در انتصاب «اومروف» به عنوان وزیر دفاع اوکراین، حتی اگر بر همزمانی انتصاب او به این سمت با سفر «بلینکن» به کیف تمرکز نکنیم، به وضوح قابل مشاهده است،. مفسر نشریه ترکی "دیک گازیتی" بنام «اُمور چلیکدونمز»، می‌نویسد که: "«رستم اومروف» قدرت خود را از گروهی از افرادی که سرمایه های یهودیان کریمه و اوکراین و همچنین جریان نقدینگی تحت کنترل آن را مصادره کرده‌اند، می‌گیرد". این روزنامه نگار ترک معتقد است که «اومروف» پیرو ایدئولوژیک رهبر" فِتح الله گولن" که در ایالات متحده آمریکا پنهان شده است، یک وزیر کاملا فنی خواهد شد و تصمیمات برای او حتی نه توسط ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، بلکه توسط سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا که او دست نشانده آنهاست، اتخاذ خواهد شد.

"اومور چلیکدونمز" ضمن نگاه به آینده اوکراین، تا اندازه‌ای آنرا سخت می‌کند (سیا هرگز در انتخاب ابزار خود شرم نکرده است)، اما به نظر می رسد که این یک پیش بینی واقع بینانه است: "زلنسکی" کاری جز کشیدن کوکائین ندارد و به همین دلیل برای مدتی طولانی روی صندلی ریاست جمهوری نشسته است. ببینیم «رستم اومروف» که فعلا به وزارت دفاع اوکراین رسیده، چه وقت رئیس جمهور اوکراین خواهد شد؟

https://www.fondsk.ru/news/2023/09/08/ministrom-oborony-ukrainy-stal-agent-cru-i-vrag-erdogana.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 900  -  19 مهر 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت