راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قیام های ملی

و کودتای نظامیان

 در قاره افریقائی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

1- در گابن، ژنرال "بریس کلوتر اولیگی نگوما"، از سوی شورای نظامی حاکم شده بر این کشور افریقائی بعنوان رئیس جمهور کشور سوگند یاد کرد. مراسم سوگند در کاخ ریاست جمهوری برگزار شد. در اتاقی که او سوگند یاد کرد، فرماندهان نظامی و مقامات گابن جمع بودند. تصاویر منتشر شده توسط یک ایستگاه تلویزیونی محلی، هنگام اجرای مراسم سوگند، جمعیتی از مردم را نشان داد که در مقابل یک صفحه تلویزیونی بزرگ که در آن مراسم سوگند پخش می شد، جمع شده بودند.

 ژنرال "نگوما" قصد خود را برای تدوین قانون اساسی جدید در گابن از طریق همه پرسی را اعلام کرد. او با توجه به جنبش استقلال طلبی مردم گفت: "شهروندان عزیز، قانون اساسی جدید وظائف و اختیارات دولت را تعیین خواهد کرد. دولت گذشته نتوانست استقلال کشور را حفظ کند و برای شما امنیت بیآورد. همه گابنی‌ها، از هر قشر و طبقه ای در همه پرسی قانون اساسی جدید شرکت کنند." این مراسم از کانال 24 تلویزیون گابن نیز مستقیما پخش شد.

او اضافه کرد که قوانین جدید کیفری و انتخاباتی کشور نیز از طریق رفراندوم تصویب خواهد شد.

 

2- با دیدار وزیر خارجه لیبی با وزیر خارجه اسرائیل که در ایتالیا انجام شد، نه تنها او مجبور به ترک لیبی شد، بلکه ژنرال حفتر و دولت او را نیز با مشکلات جدید روبرو ساخت. اسلامگرایان افراطی به این دیدار چنان دامن زدند که بموجب آن ژنرال حفتر هدف اصلی قرار گرفت.

این رویدادها، پس از سفر یک هیات نظامی از لیبی به مسکو و ورود یک هیات نظامی از روسیه به لیبی و دیدار با ژنرال حفتر، آغاز شد که می توان حدس زد، دلیل آن بیم فرانسه و امریکا از نزدیکی لیبی به مسکو باشد.

قربانی اول و مقدم این ماجرا وزیرخارجه لیبی بود که مجبور به استعفا و ترک کشور شد. در هفته های اخیر و حتی پیش از ماجرای ملاقات دو وزیر خارجه اسرائیل و لیبی، کارشناسان سیاسی کودتا در لیبی را پیش بینی کرده بودند.

 

3- "رولاند لومباردی"، دانشمند علوم سیاسی معتقد است که «وقتی در مورد دومینوی کودتا در افریقا صحبت می کنیم، باید منتظر کودتای بعدی در کشور "چاد" بود.

دو سال پیش کودتائی در "چاد" روی داد که بدنبال آن یک جنگ داخلی در آنجا آغاز شد. مارشال خلیفه حفتر حمایت لیبی از کودتا را اعلام کرد. "چاد" بخش کوچکی از کشور بزرگ سنگال است که چند سال پیش اعلام استقلال کرد و به همین دلیل، اکنون باید در انتظار کودتا در کشور مهم و بزرگ سنگال بود که ضربه ای مهلک تر از کودتاهای دیگر به فرانسه و امریکا خواهد بود.

 

4- به گفته" النا پونوماروا"، استاد علوم سیاسی و مورخ، در دهه آینده جهان شاهد "تحولات" مداوم در آفریقا خواهد بود. آفریقا از دهه 2010، زمانی که موجی از انقلاب های رنگی این قاره را در بر گرفت، در حال تحولات و تغییرات بوده است. البته نام این تحولات انقلاب نیست، بلکه تحولات سیاسی است که در آن از فناوری ها استفاده می شود.

 "پونوماروا" خاطرنشان کرد که در 10 کشور آفریقایی کودتا علیه دولت هائی  صورت گرفته که رهبران آنها در ایالات متحده آموزش دیده بودند. آفریقا قاره منابع غنی زیر زمینی است و به همین دلیل قدرت های جهانی در این قاره حضور دارند. فرانسه با کودتای نظامیان ملی از افریقا رانده می شوند و کشورهای رقیب "روسیه و چین"، در رانده شدن فرانسه از افریقا نقش دارند. به نظر می رسد که بریتانیا و ایالات متحده و ناتو نیز درحال ضربه خوردن در آفریقا هستند. جهان در آینده شاهد «نه یک درگیری جهانی نظامی جدی بلکه کودتاهای آرام سیاسی خواهدبود». کودتای نظامی در گابن آخرین کودتا در آفریقا نخواهد بود. بهانه های غافلگیر کننده در انتظار دولت های وابسته به فرانسه و غرب هستند. نظیر آنچه در گابن روی داد و بدنبال اعلام نتیجه حکومتی یک انتخابات فرمایشی مردم دست به یک شورش مسلحانه زدند و "علی بن بونگو اوندیمبا" که قصد داشت برای سومین دوره رئیس جمهور باقی بماند را با کمک نظامیان سرنگون کردند.

. В Габоне принес присягу президент переходного периода / Картина дня (stoletie.ru)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 896  -  22 شهریور 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت