راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گریبان آلمان
در چنگ
بحران اقتصادی

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

 

بحران، پدیده ی ذاتی سرمایه داری است. اما صاحبان ابزار تولید و تکنوکرات سرمایه داری این پدیده ذاتی را انکار می کنند.
اکنون بحران فزاینده ای تقریبا در کلیه کشورهای سرمایه داری غرب مشاهده می شود. شیوع کرونا و سپس جنگ اوکراین این بحران را عیان کرد.
آلمان نمونه ای از بحران کنونی سرمایه داری است. این بحران را محروم شدن آلمان از انرژی ارزان روسیه تشدید کرده است. انفجار لوله های گاز تامین کننده انرژی آلمان یعنی استریم 1 و 2 موجب شد تا آلمان گاز گران امریکا را جایگزین آن کند. جنگ اوکراین و کمک آلمان به دولت آن کشور در جنگ با روسیه به این بحران سرعت بخشیده است. تا ماه ژوئیه امسال حدود 22 میلیارد یورو آلمان به اوکراین کمک کرده است. بیش از یک میلیون مهاجر اوکراینی نیز وارد آلمان شده اند که این نیز خود یک معضل دیگر است.
به گزارش روزنامه دویچه وله، هزینه هر پناهجو در یک سال 11 هزار و 300 یورو برآورد شده است. البته هزینه‌های غیرمستقیم و پنهان دیگری نیز وجود دارد که مشخص‌ترین آنها افزایش بودجه امنیتی است.
صدراعظم آلمان در ابتدای جنگ اوکراین از اختصاص یک صندوق ویژه 100 میلیارد یورویی به ارتش این کشور طی چند سال خبر داد و اعلام کرد که از این پس 2 درصد از تولید ناخالص داخلی صرف بودجه نظامی می‌شود. دولت آلمان برای وام‌هایی که دریافت کرده باید سال آینده 37 میلیارد یورو پرداخت کند. دولت آلمان با وجود اوضاع نامناسب اقتصادی قصد ندارد سال آینده در بودجه دفاعی و کمک به اوکراین صرفه‌جویی کند. رشد اقتصادی آلمان از برآوردهای ابتدای امسال نیز کمتر خواهد بود. دولت برای کمک به صنایع که اغلب مصرف انرژی بالایی دارند مجبور شده سوبسیدهای هنگفتی بپردازد که بخشی از آن از طریق وام و استقراض تامین میشود.

روزنامه یونگه ولت در این رابطه نوشت: «در سه ماهه چهارم سال 2022 و سه ماهه اول سال 2023، تولید ناخالص داخلی آلمان کاهش یافته، کمبود کارگران ماهر که برای سالهای آینده پیش بینی شده بود اکنون حاد شده است. سیستم مراقبت های بهداشتی بشدت کاهش یافته، سیستم بازنشستگی قادر به حمایت از بازنشستگان نیست، برلین به شهر شیشه خالی جمع کن ها تبدیل شده است. کمبود شدید مسکن را نیز نباید فراموش کرد.
سرمایه به شیوه ای کلاسیک در حال فرار از آلمان است. افزایش فعلی تعداد ورشکستگی شرکت ها و مهاجرت شرکت ها به کشورهای دیگر انکار نا پذیر شده است. بدتر از خروج سرمایه، خروج سرمایه انسانی یعنی کارگران ماهر است. یک و نیم میلیون متخصص آلمانیِ در سال 2022 مهاجرت کرده اند. بسیاری از آنها به سوئیس یا ایالات متحده رفته اند. بدین ترتیب سرمایه اقتصادی و سرمایه انسانی هر دو در حال فرارند. تورم شدید آلمان در سه ماهه اول سال جاری این کشور را به سمت رکود سوق داده است، زیرا بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا به طور قابل توجهی تحت تأثیر کاهش عرضه انرژی از سوی روسیه قرار گرفته است.
سیمور هرش روزنامه نگار مستقل می نویسد: در 26 سپتامبر 2022، انفجار دو خط لوله گاز نورد استریم قطع انتقال گاز روسیه به آلمان را موجب شد و با افزایش هزینه های انرژی رشد اقتصادی آلمان، این چهارمین اقتصاد بزرگ جهان متوقف شد.
برخی کنسرن های بزرگ آلمان (به گزارش پولیتیکو) از بیم شدت گرفتن بحرانی در تدارک ترک آلمان هستند.
آدام بوتون، تحلیلگر اقتصاد اهل کانادا در مقاله ای نوشت :«به سه دلیل پایه های اقتصاد آلمان در حال فروریختن است. این سه دلیل عبارتند از: کاهش تولید صنعتی؛ افزایش کسری بودجه و هزینه سوخت رو به افزایش .
کسری بودجه آلمان در حال حاضر 4/25 در صد است. 2/6. درصد بیشتر از سال گذشته. این کسری بودجه را اداره آمار فدرال آلمان تائید کرده است.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 896  -  22 شهریور 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت