راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

رئیس جمهور اوگانادا

افریقا روسیه را

دعوت به ادامه

مناسبات شوروی

با افریقا می کند

ترجمه و تدوین- بهمن دوستدار

 

سه دهه سلطه بلامنازع غرب بر جهان، بویژه بر آفریقا به جای آنکه امریکا را محبوب ملت‌ها کرده و باعث گردد تا کشورهای مختلف با آغوش باز و نگاه مثبت به سوی آن بروند، برعکس علیه آن دست به طغیان زده اند.

سلطه غرب بر آفریقا نه سه دهه، بلکه دست کم سه قرن [اگر نه بیشتر] است که ملت های این قاره را به فلاکت کشیده است. از کشتی های حامل برده از آفریقا به سوی امریکا امروز طغیان آفریقا علیه غرب بلند شده است.

  غرب می گوید شوروی در رفتارهایش در افریقا اشتباهات بسیاری کرد و روس‌ها نیز امروز میراث ‌دار همان اشتباه شده اند. آنها میزان اشتباهاتی را که غرب در طول این سه دهه کرد در حجم گسترده و غیر قابل باور در آفریقا مرتکب شد نمی خواهند به یاد آورند.

امروز قاره افریقا به ادعاهای غرب درباره اشتباهات شوروی نگاه نمی کند بلکه خدمات شوروی در افریقا را به یاد می آورد. از درون این نگاه یک حمایت تاریخی از روسیه بیرون آمده است.

شوروی مبشر رهائی آفریقا بود. ملتهای آفریقا استقلالشان را مدیون حمایتهای بی دریغ شوروی و کوبای سوسیالیستی میدانند. خدمات تاریخی شوروی را با جنایات دول غربی اعم از پرتغال و اسپانیا و فرانسه و انگلستان و هلند و بلژیک و بالاخره آمریکا مقایسه می کنند.

"یووری کاگوتا موسونی" رئیس جمهور اوگاندا در نشست اقتصادی اخیر افریقا- روسیه در شهر سن پطرزبورگ روسیه گفت:

رابطه بین اتحاد شوروی و آفریقا برای رهائی آفریقا امری حیاتی بود. در سال 1900 تمام قاره آفریقا به استثناء اتیوپی تبدیل به مستعمره شده بودند تا آنکه دو اتفاق مهم افتاد.

در سال 1912 کنگره ملی آفریقا تشکیل شد و این اولین بار بود که آفریقائی ها خود را برای رهائی آفریقا سازمان دادند.

در سال 1917 کمونیستها در روسیه قدرت را به دست گرفتند. آنها اولین نیروی بین المللی بودند که از ما حمایت کردند.

بعدها در سال 1949 چین نیز به آنها پیوست.

این یک پایه مادی نیرومند برای مبارزه ضد استعماری ما افریقائی ها بود. مردم شوروی نخستین کسانی بودند که در مبارزه ما علیه استعمار در کنار ما ایستادند. این نقطه آغاز امروز ماست.

اینکه امروز پرچم روسیه در دست مردم کشورهای مختلف آفریقایی دست به دست می‌گردد نشانه‌ ورود ما به عصر جدید در روابط بین‌الملل هستیم. این بیانگر ناامیدی و سرخوردگی ملت‌های آفریقا از غرب است. پرچم روسیه امروز در دست مردم یادآور "اشتباهات شوروی ها" نیست بلکه یاد آور خدمات شوروی به افریقا و مردم آنست. مردم افریقا از روسیه می خواهند همان مناسبات دوران   شوروی  را روسیه با افریقا تکرار کند.

آنها که از بلند کردن پرچم روسیه توسط مردم افریقا ناراحتند لگد پراکنی های خود در افریقا را به یاد آورند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 896  -  22 شهریور 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت