راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انبارهای ذخیره

تسلیحات جنگی

در امریکا و اروپا

خالی شده!

بنیاد فرهنگ استراتژیک

"یوری باریسوف"

ترجمه- کیوان خسروی

  

در آمریکا برای نخستین بار از آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، اعلام شد که این کشور برای ارسال سلاح به اوکراین دچار کمبود شده و ممکن است در آینده با مشکلاتی مواجه شود. به عبارت دیگر، آمریکا نه تنها با مشکلات کمی، بلکه با مشکلات کیفی در مجتمع نظامی- صنعتی خود چنان روبرو شده که ناچار به اعتراف شده است.

«کامیل گراند»، که از سال 2016 تا 2022 دستیار دبیرکل ناتو در امور سرمایه گذاری دفاعی بوده، میگوید که در جنگ افغانستان و عراق امریکا با سرعتی مانند جنگ در اوکراین گلوله‌های توپخانه را مصرف نکرد.

این اعتراف نشان میدهد که تامین کنندگان تسلیحات در جنگ اوکراین مجبور نبودند به این شدت ذخایر خود را مصرف کنند. گراند تاکید می کند "ما باید تولید انبوه سلاح را یاد بگیریم. چیزی که اعضای ناتو به آن عادت ندارند."

به نظر می‌رسد مسئله بسیار عمیق‌تر از آنست که مطرح شده است. طبق گفته کارشناسان پر کردن مجدد زرادخانه ایالات متحده آمریکا مستلزم جستجوی مواد اولیه برای ساخت سلاح است، و این مسئله اکنون بسیار دشوارتر از گذشته شده است. ایالات متحده آمریکا دیگر" TNT " تولید نمی کند و بجای آن  از "  IMX"، که ماده منفجره‌ای با قابلیت انفجار بالاست استفاده می کند.

تولید وسیع خمپاره‌ها، ایالات متحده آمریکا را وا داشت تا در پی جستجوی تامین کنندگان TNT  بر آید. لهستان یکی از تامین کنندگان اصلی ایالات متحده آمریکا در این زمینه بود، اما پنتاگون با متحدان و شرکای خود برای افزایش منابع خود، احتمالاً با ژاپن، همکاری خواهد کرد.

ارتش روسیه اکنون منطقه‌ای را در شرق اوکراین تحت کنترل گرفته که در آنجا امریکا TNT مورد نیاز خود را تامین می کرد.

«مارتین ونکل»، سخنگوی "Explosia"، یک شرکت دولتی جمهوری چک که کلاهک محرک تولید می‌کند، از کمبود "نیتروگلیسیرین" و "نیتروسلولز" ناله می کند. طبق گفته«ونکل» شرکت وی با تمام ظرفیت برای تولید کلاهک محرک برای کالیبرهای توپخانه 155 میلی متری فعالیت می‌کند و اکنون نیازمند سرمایه گذاری بلندمدت برای دو برابر شدن تولید است. شدت بحران کمبود سلاح به حدی است که واشنگتن حتی گامی بی‌سابقه به سوی کره جنوبی و جلب آن به گروه جی 7 برداشته است.

 ژاپن با این عضویت مخالف است اما امریکا در پی گفتگوی چهارجانبه امنیتی استرالیا، هند، ایالات متحده آمریکا و ژاپن است و میخواهد سئول را به این پیمان جدید وارد کرده و راه پیوستن کره جنوبی به جی 7 را هموار کند.

قدرت جهانی از غرب به شرق درحرکت است و گسترش "بریکس" ساختارهای جهانی غرب از بعد از جنگ دوم جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

غرب تلاش می‌کند بطور نهایی کره جنوبی را جلب جبهه ضد روسیه کند. کشور که دارای صنعت نظامی قدرتمند و مقدار زیادی مهمات توپخانه است که در طول دهه‌ها آن را برای جنگ با کره شمالی انباشته است. در یکی از بولتن‌های محرمانه که رویترز مدعی است آن را بدست آورده اشاره شده که سئول از اوایل ماه مارس با درخواست ایالات متحده آمریکا برای تحویل مهمات توپخانه برای ارسال به اوکراین روبرو شد. در این گزارش آمده است: «کیم سونگ هان» مشاور سابق امنیت ملی سئول گفته که «امکان فروش 330 هزار گلوله 155 میلی‌متری به لهستان پیشنهاد شده است. تحویل سریع مهمات به اوکراین هدف ایالات متحده آمریکاست».

اما زرادخانه‌های کره‌جنوبی فقط می‌توانند بخش کمی از نیازهای ناتو به ارسال سلاح به اوکراین را پاسخگو باشند.

شاید به دلیل همین وحشت از کمبود سلاح باشد که واشنگتن از طریق ماهواره هایش در جستجوی راه حل‌های مخوف تر و بلند مدت تر است.

به عقیده «کامیل گراند»، خطر تعطیلی خطوط تولید سلاح در غرب جدی است، یعنی همان بحرانی که گریبان تولید موشک‌های استینگر را گرفت و سازنده این موشک‌ها ناگزیر شد کار خود را متوقف کند.

سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفته است: «پنتاگون باید توجه خود و متحدان اروپائی خود را متوجه ضرورت حفظ تولید سلاح‌ها بکند». غرب مهمات کافی برای تأمین و تجهیز رژیم کیف را ندارد و این یعنی دشوار شدن ادامه جنگ و این در شرایطی است که با ادامه پیشروی های ارتش روسیه رژیم کی یف بزودی سقوط خواهد کرد. ناتوانی در تامین سلاح مورد نیاز در جنگ اوکراین به معنای تسلیم در برابر روسیه است. امریکا نیازمند یک فرصت 5 ساله برای پر کردن انبارهای ذخیره نظامی است و شاید به همین دلیل "مذاکرات صلح" ضرورت پیدا کند.

آیا روسیه پنج سال صبر می کند تا انبارهای خالی شده امریکا و ناتو بار دیگر پر شود؟ پاسخ مثبت به این سئوال ساده لوحی است.

https://www.fondsk.ru/news/2023/08/21/ssha-prosyat-mira-chtoby-podgotovitsya-k-voyne.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 896  -  22 شهریور 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت