راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ارمنستان

در انتظار کودتا

 بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه: بهمن دوستدار

  

انتخابات شورای ریش سفیدان "ایروان" پایتخت ارمنستان در 17 سپتامبر برگزار شد. نتایخ این انتخابات نشان داد که حزب حاکم «قرارداد مدنی» نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان دیگر یک حزب مورد قبول مردم و دیگر احزاب و جریانات سیاسی فعال در این کشور نیست. 

در انتخابات گذشته "ایروان" 80 درصد از آرای شرکت کنندگان در انتخابات شورای ریش سفیدان را بدست آورده بود اما اینبار بسختی توانست  32 درصد آرا را به دست آورد.

آندری آرشف، کارشناس بنیاد فرهنگ استراتژیک و نویسنده کانال تلگرامی به همین نام، گفت: تغییرات و اتفاقات چنان در ارمنستان سرعت گرفته که عملا  نخست وزیر و حزب او می رود تا در انتخابات پارلمانی که دو سال دیگر برگزار خواهد شد شکستی سنگنین را متحمل شود. حتی امکان دارد این اتفاق زودتر از موعد انتخابات روی بدهد.

البته، احزاب مخالف دولت نیز در این انتخابات نتوانستند آراء چندانی را بدست آورند. آنها  از 9 تا 20 درصد آرا را بدست آوردند. این سقوط آراء که نشان دهنده سقوط اعتبار دولت و حزب حاکم و دیگر احزاب در ارمنستان است، براثر مشارکت بسیار پایین مردم در انتخابات رخ داد. این انتخابات نشان داد که مردم ارمنستان منتظر ظهور نیروهای جدید با برنامه های کارساز و جانشین هستند.

------------------

مترجم: من اخیراً به ارمنستان سفر کردم و دیدم که اکنون چه احساسات نگران کننده ای در ارتباط با انتقال تجهیزات و پرسنل نظامی آذربایجان در مرزها میان مردم حاکم است. این در حالی است که پاشینیان در تلاش است تا نیروهای حافظ صلح روسیه را بدنام کند که نتیجه آن بی ثباتی سیاسی و به خطر افتادن مرزهای ارمنستان خواهد بود. شخصا احساس کردم که وضع بحرانی است و امکان دارد با یک تغییر ناگهانی قدرت در کشور جابجا شود. امکانی که شاید بتوان نام آن را کودتا گذاشت.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 897  -  29 شهریور 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت