راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"بریکس"

خواب غربی ها را

پریشان کرده است!

ترجمه و تدوین- جعفر پویا

  

در جریان اجلاس سران بریکس در آفریقای جنوبی که ماه اوت سال جاری برگزار شد، عضویت آرژانتین، عربستان سعودی، مصر، ایران، امارات و اتیوپی در سال 2024 به این سازمان تصویب شد.

منابع و موقعیت سیاسی- اقتصادی تقریباً کشورهائی که به بریکس می پیوندند دارای چنان اهمیتی است که فرانسه را سخت نگران کرده است.

بلا فاصله پس از اجلاس بریکس ارتش گابن، دست به یک کودتای ضد فرانسوی زد و دولت این کشور افریقائی که فرانسه بر آن تسلط داشت سرنگون شد. پیش از گابن، در نیجر، مالی، بورکینافاسو و جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) رویدادی مشابه را فرانسه شاهد شده بود.

نگرانی فرانسه نسبت به نقش بریکس در آینده جهان و بویژه در افریقا، با این کودتاها چند برابر شده است. فرانسه مانند امریکا مدعی است که بریکس نظم و ثبات جهانی را تهدید می کند. چرا که بریکس معتقد است "نظم جهانی تحت سلطه غرب باید تغییر کند."

مکرون رئیس جمهور فرانسه میگوید فرانسه با همه اعضای بریکس "گفتگو خواهد کرد". البته هدف او از این گفتگوها، اگر ممکن شود، حفظ سلطه نظام پولی غرب بر جهان و سلطنت شرکت های فراملیتی در کشورهای در حال توسعه و پسا سوسیالیستی است. یعنی همان چیزی که بریکس علیه آن تشکیل شده است.

استفاده فزاینده از ارزهای ملی کشورهای عضو بریکس حکم اعدام برای نئواستعمارگران غربی را دارد. و این در شرایطی است که با ادامه گسترش بریکس در سالهای 2025-26 قرار است 10 کشور دیگر و از جمله 5 کشور آفریقایی به عضویت بریکس پذیرفته شوند. این روند به سادگی موقعیت فرانسه را در آفریقا تضعیف میکند.

سیاست نواستعماری فرانسه در آفریقا قبلاً منجر به قدرت یافتن نیروهای ملی در بیشتر مستعمرات سابق فرانسه شد و طبیعی است که این کشور اکنون نگران آینده ماداگاسکار، جزیره موریس و اتحادیه کومور باشد که در گذشته از فرانسه جدا شده اند. این نگرانی که آنها نیز راه نیجر، مالی، بورکینافاسو و گابن را انتخاب کنند وجود دارد. همه این کشورها در تدارک تهیه پیش نویس یک قطعنامه علیه حضور استعماری فرانسه در افریقا هستند که قرار است تسلیم سازمان ملل شود. فرانسه نگران است که این قطعنامه نیز یکی از برنامه های بریکس باشد. تقریباً تمام جزایر متعدد نزدیک آفریقای جنوبی، مانند ماداگاسکار، کومور، موریس و موزامبیک برخلاف خواست اکثر مردم آنها هنوز به فرانسه تعلق دارند. فرانسه قصد داشت یک ستاد نظامی ضد کودتا، علیه نیجر در گابن تشکیل بدهد اما ناگهان در گابن نیز نظامیان دست به قیام و کودتا زدند و دولت جدید اعلام کرد: «رژیم استعمار نو در کشور ما از بین رفت.»

مرزهای گابن "به طور موقت بسته" شد و بدستور دولت جدید اکثر شرکت های فرانسوی و خارجی کار در این کشور را به حالت تعلیق درآوردند. دولت جدید قصد دارد همه قراردادهای خارجی گابن را لغو کند و معادن این کشور را ملی اعلام کند.

تظاهرات تقریباً در سراسر کشور در حمایت از مقامات جدید با شعارهای «زمان خروج برای فرانسه فرا رسیده!»، «گابن به حاکمیت واقعی نیاز دارد!»، «نیجر، مالی، بورکینافاسو، جمهوری آفریقای مرکزی متحدان ما هستند!» جریان دارد.

"دیمیتری پسکوف،" سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به رسانه ها گفت «کرملین به دقت وقایع گابن را زیر نظر دارد." و "ماریا زاخاروا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز تاکید کرد: «گابن دوست روسیه است و روسیه خواهان تثبیت سریع اوضاع است.»

گابن نیز مانند دیگر کشورهای آفریقای سابق فرانسه، علیرغم فشارهای جدی غرب بر این کشورها، در تحریم های غرب علیه روسیه شرکت نکردند.

فرانسه بیمناک از خشم مردم، به نیروهای نظامی خود که در گابن مستقر هستند دستور بی طرفی داد. همین سیاست در ارتباط با دیگر کشورهای افریقائی که دولت های دست نشانده فرانسه در آنها سرنگون شده اند نیز اجرا شد. فرانسه فعلا امیدوار است بتواند پایگاه های نظامی خود در افریقا را حفظ کند.

گابن از نظر ذخایر نفت، طلا، پلاتین، سنگ های قیمتی، اورانیوم، آهن، سنگ معدن منگنز، عناصر خاکی کمیاب و با ارزش ترین چوب استوایی، یکی از 10 کشور ثروتمند آفریقایی است اما مردم آن در فقر زندگی می کنند.

منابع نفت و گاز ساحلی (25 درصد خشکی)، ذخایر زیر زمینی و همچنین جنگل های استوایی تاکنون زیر سلطه فرانسه بوده و صادرات میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری، قهوه، دانه های کاکائو و روغن نخل، عمدتاً توسط تجارت فرانسوی انجام می شده است. 60 درصد صادرات مواد خام گابن تاکنون در کنترل فرانسه بوده است.

 بنابراین نگرانی "مکرون" و دیگر رهبران کشورهای غربی نسبت به آینده بریکس و تغییر موازنه جهانی و قاره ای بیجا نیست.

... «Головная боль» Парижа / Политика (stoletie.ru)

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 897  -  29 شهریور 1402                                اشتراک گذاری:

بازگشت